Kirjoittaja Aihe: Ubuntu + Puppy  (Luettu 3045 kertaa)

Mario92

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 691
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
Ubuntu + Puppy
« : 29.08.08 - klo:10.46 »
Olen mietiskellyt, että miten onnistuisi Ubuntun ja Puppyn yhteiselo samalla koneella, kun ubuntu on tässä koneessa hieman hitaanpuoleinen.
Käykös asennus samalle kiintolevylle mitenkään vai olisiko tikku parempi? Jos tikku, niin paljon tilaa tarvitsee ja onko yhtä nopea kuin kovolta?
Ja toimiiko netti, IRC ja DVD:t oikein puppyssä?

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

Oswald0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Ubuntu + Puppy
« Vastaus #1 : 29.08.08 - klo:12.30 »
Miksei onnistuisi ;) : Tietysti voit kokeilla tikulta ensin. Tikkuasennuksen voi tehdä LIVE-levyltä suoraan. Itse käytin 4 GT:n tikkua ja loin sille 1 GT:n kokoisen pup.save.filen, johon tallentuu istunto ja asennetut softat (luulisin, että olisi vähintään hyvä olla 1 GT:n tikku). Ei tikku tietysti niin nopea ole kuin kovo-asennus, arvioisin että arviolta 1 min menee bootata tikulta. Puppyn versioilla 3.01 ja 4.0 netti toimii sekä verkkokortilla että langattomasti näin myös IRC (DVD:stä ei ole kokemusta, kun kone on niin antiikkinen 300Mhz prossulla). Mukana tulee SeaMonkey selain, mutta aina voi asentaa Operan tai Elinksin, jos tykkää oikein nopeasta surffailusta  ;D

EDIT näköjään mahtuu 128 MT:n tikulle http://www.pendrivelinux.com/2006/03/25/puppy-linux-on-usb/, mutta jos haluat tallentaa istunnon (eli ei kokeilla pelkästään LIVEnä) niin tiedoston minimikoko on muistaakseni 512 MT eli suosittelen 1 GT:n tikkua.
« Viimeksi muokattu: 29.08.08 - klo:14.38 kirjoittanut Oswald0 »

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ubuntu + Puppy
« Vastaus #2 : 29.08.08 - klo:14.41 »
libdvdcss2 tulee puppyn mukana. Eli dvd:t toimii. Mukana tuleva soitin ei muistaakseni ole kamalan kaksinen, mutta asennuspaketteja löytyy muihinkin.

Mario92

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 691
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
Vs: Ubuntu + Puppy
« Vastaus #3 : 29.08.08 - klo:17.00 »
Tikussa olisi toisaalta enemmän järkeä, kun sitä voisi käyttää muissakin koneissa. Jos ei kerran yhtä gigaa enempää tikulta tarvi niin sehän on siinä :)

Voikos tuohon puppyyn sitten asentaa VLC:tä ja Super Tuxia?

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

Oswald0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Ubuntu + Puppy
« Vastaus #4 : 29.08.08 - klo:17.54 »
SuperTux asentui - ei tosin suostunut ensimmäisellä sammutuskerralla asentumaan USB-tikun save filelle. Jussike varmaan tietää tosta VLC:stä. Ps. ei kannata menettää hermoja sen langattoman yhteyden kanssa. Jos käyttää WIZARDia niin on tavallista, että kone pitää bootata ja yrittää uudestaan (siis LIVE-kokeilun jälkeen) mulla ainakin lähti toimimaan vasta sillä tavalla.

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ubuntu + Puppy
« Vastaus #5 : 29.08.08 - klo:21.15 »
Jussike varmaan tietää tosta VLC:stä.
VLC löytyy ja toimii.
Lainaus
Ps. ei kannata menettää hermoja sen langattoman yhteyden kanssa. Jos käyttää WIZARDia niin on tavallista, että kone pitää bootata ja yrittää uudestaan (siis LIVE-kokeilun jälkeen) mulla ainakin lähti toimimaan vasta sillä tavalla.
Mulla visardi on toiminu aika luotettavasti. Tosin se ei ole aivan käytännöllisin mahdollinen työkalu, mutta kun asetukset tallentaa niin seuraavassa bootissa mennään automaagisesti verkkoon. Jos käyttää AES-salausta WPA:ssa niin joutuu vähän käpälöimään asetustiedostoa. TKIP toimii heittämällä.

Jos wlan-piiri on esmes rt2500 niin wpa-supplicantia ei voi käyttää (paitsi ndiswrapperilla) (ei johdu puppystä), eikä näin ollen wizardia voi käyttää wpa-salauksen kanssa. Silloin /etc/rc.d/rc.local -filuun parit rivit niin sillä pääsee.

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Ubuntu + Puppy
« Vastaus #6 : 29.08.08 - klo:21.28 »
Olen mietiskellyt, että miten onnistuisi Ubuntun ja Puppyn yhteiselo samalla koneella, kun ubuntu on tässä koneessa hieman hitaanpuoleinen.
Käykös asennus samalle kiintolevylle mitenkään vai olisiko tikku parempi?

Ei mitään tikkuja, minulla ainakin onnistui hienosti samalta kovolta. Taisi Puppy käyttää grubbia, no problem. Kopioit vaan vanhan ja lisäät tarvittavan jos ei se alkuperäinen tunnu aukeavan... Ehkä helpoin olisi, jos tyhjentäisit koko levyn, asentaisit puppyn ensin, laittaisit grub.menu.lst:n talteen, asentaisit Ubuntu/xubuntu/kubuntun, ja jos Puppy ei löydy tallessaolleesta menu.lst;stä oikeat parametrit laittaisit...

Ymmärsitkö mitään? Noh, en minäkään tällä selostuksella... Higg

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ubuntu + Puppy
« Vastaus #7 : 29.08.08 - klo:21.57 »
Puppyn voi asentaa kiintolevyllekin kahteen eri muotoon, ns. frugal-install tai normaali. Frugal-installissa käyttöjärjestelmä on kolmena tiedostona: kernel, initrd ja sit image, joka sisältää kaiken lopun. Normaali on sit perinteinen, jossa juureen tulee /etc, /usr jne.. hakemistot.

Käyttikset voi laittaa missä järjestyksessä vain.