(Poistan tämän viestin, ehkä, noin viikon kuluttua tilaa viemästä,(jos moderaattorit eivät ole nopeampia))Mitä tässä pitkässä viestissä on yritetty sanoa
Miten saada tekeminen helpoksi ja sitä kautta uusia tekijöitä
Suomeksi tekeminen on hyvä asia
Ubuntua käyttävien ihmisten joukossa ”tavisten” määrä tulee olemaan moninkertainen suhteessa ”Guruihin”
Hyvät ohjeet lisäävät Ubuntun käyttäjiä
Käyttäjien suuri määrä parantaa Ubuntu-yhteensopivuutta kaikilla tasoilla
Uudet innostuneet käyttäjät pitää saada mukaan toimintaan osaamistasosta riippumatta
Innostuneille uusille käyttäjille on tehtävä ”rautalankaohjeet” aloittamisen helpottamiseksi
Wikin käyttö on ok, mutta foorumin käyttö on kotoisampaa, mukavampaa, ihmisläheisempää
Rautalankaohjeet eri työpöytätallentimista
Rautalankaohjeet videoiden käsittelystä; leikkaus, yhdistäminen jneTämän aiheen tarkoituksena on neuvoa käyttäjiä kuinka lisätä oikeaoppisia ohjevideoita youtubeen ja saada ne näkymään virallisella kanavallamme(http://www.youtube.com/user/UbuntuSuomi)
ERITTÄIN hyvältä näyttää.
Seuraava lainaus toisesta ketjusta, johon yritin kirjoittaa ajatuksiani, mutta se olikin sillä aikaa lukittu
Ööh. Teen jo opasta. Sitäpaitsi olisi hyvä että käyttöjärjestelmä olisi mahdollisimman lähellä suomenkieltä.
Tässä asiassa puollan zazua. Mielestäni vahva lokalisaatio, eli kaiken itse tekeminen, tällaisessa käyttäjämäärien kasvuvaiheessa ja *buntujen leviämisvauhdissa rakkaaseen kotimaahamme on erinomaisen tärkeää.
Edellisen kappaleen väitteen tueksi koetan esittää nyt joitakin näkökulmia asiaan.
Käyttäjämäärän suuretessa keskimääräinen osaamistaso laskee. Aikaisemmin keskimääräinen Linux-käyttäjä oli keskimääräistä huomattavasti kokeneempi tietokoneen käyttäjä, joka ymmärsi niin laitteiston, softan kuin verkkojenkin toimintaa. Nämä ihmiset ovat nykyisin ns. Guru-tason käyttäjiä.
Uusien käyttäjien ryhmässä taas tietokoneen käyttötaidon lisäksi kielitaito vaihtelee valtavasti.
Jotkut uudet käyttäjät eivät juurikaan tai ollenkaan tiedä, ymmärrä tai välitä siitä, mitä laitteistossa, verkossa tai softassa tapahtuu. Kunhan kaikki vain toimii, (niin kuin Ubuntussa yleensä tekee). Tämä käyttäjälaji on tulevaisuudessa joka tapauksessa se eniten määräänsä kasvattava, joka käyttää järjestelmää mikäli se toimii ja siihen on hyvät, parhaat, ohjeet peruskäyttöön. Järjestelmän kehityksen kannalta tämä joukko on "tarpeetonta", mutta toimii niin kuin Keskuspankin kultavaranto; tekee järjestelmästä vankasti huomioonotettavan erilaisten palveluntarjoajien ja laitevalmistajien taholta.
Toiset uudet käyttäjät, ns. aloittelijat, ovat innostuneita ja kiinnostuneita järjestelmästä sen eri tasoilla. Tämän ryhmän ikäjakauma ei ole kapea, mistä johtuen myös valmiudet ammentaa tietoa eri lähteistä ovat huomattavan erilaiset kieli- ja tietokonetaitojen erilaisuudesta johtuen. Yhteistä tähän ryhmään kuuluvilla on innostus; ja tämä on voimavara joka pitäisi saada käyttöön.
Se, että innostuneen henkilön taitojen kapea-alaisuus on tosiasia, ei saa kokonaan estää henkilön osallistumista esim. tähän video-projektiin. Hänelle on tuotava saataville riittävä määrä selväkielistä informaatiota, jolloin hän voi tuottaa hyvän videon jostakin mieleisestään aiheesta.
Mielestäni tälle projektille on välttämätöntä luoda selvät suuntaviivat, niin sisällön kuin teknisten vaatimusten osalta. Ja tämä työ on jo hyvällä mallilla edellisen zazun viestin perusteella. Mikäli, ja todennäköisesti kun, projekti siirtyy Wikiin sen linkittäminen tälle foorumille on tehtävä onnistuneesti, (mitä se sitten lieneekään). Itse olen opetellut ja tottunut etsimään tietoa tältä foorumilta, mutta Wiki ja sen logiikka on minulle vierasta. En ole siellä oppinut olemaan, olen siis jotenkin rajoittunut.-)
Vastoin parempaa tietoa uskon, että tälle foorumille mahtuu tämän projektin tarpeisiin tilaa vielä joksikin aikaa. Tietysti Wikin käyttö tulee mukaan nopeastikin ja on toimintaa helpottavaa, mutta foorumilla projektin käsittely aina silloin kun se on mahdollista tuo sille julkisuutta ja sitä kautta uusia tekijöitä. Aktiivisella ja selvällä linkittämisellä foorumilta Wikiin ja tuleviin YouTuben videoihin saadaan edelleen käyttäjien tietoisuutta parannettua.
Tuommoisia keskustelunaiheita tuli mieleen, jos haluaisin itse tehdä videota
Videointiin tarvittavat ohjelmat
Ogg:n muuntaminen "win"-muotoon
Perusvinkkejä videointiin; tuotoksen visuaalisuus
Perusvinkkejä videointiin; ohjelmien käyttö
Video-oppaat; mistä haluaisit nähdä / mistä aiot tehdä videon.
Itse en kehtaa aloittaa moisia ketjuja, kun en tiedä moniko käyttää samaa logiikkaa kanssani.
Edit: Lisätty lyhennelmä kiireisiä ja myös niitä lukijoita varten, joilla on hankaluuksia ymmärtää pitkiä tekstejä.