Kirjoittaja Aihe: MP3 tiedostojen soittaminen  (Luettu 4124 kertaa)

tevaja

• Käyttäjä
    • Profiili
MP3 tiedostojen soittaminen
« : 24.02.06 - klo:18.26 »
Moi! Olen kokeillut Ubuntua nyt noin kuukauden, ja tyytyväinen olen ollut. Ainoa asia mikä on jäänyt kismittämään, on se, että en työskennellessä saa soitettua Windows osiolla olevia mp3 tiedostojani. Osioin levylle yhden fat32 osion ja siirsin siihen mp3 tiedostoja. Sain jotakin soimaan, mutta hyvin ontuvasti.
Kysymys siis kuuluu, että millähän soittimella olisi paras tapa toistaa mp3 tiedostyoja, ja täytyykö tehdä joitain viilauksia ennen kuin on mahdollista toistaa fat32 osiolla olevia mp3 tiedostoja. Yritin lisää ohjelmista osiossa amorok soitinta ladata, mutta se ei näköjään ollutkaan mahdollista.
Vastauksista jo etukäteen kiittäen!

juyli

• Vieras
Re: MP3 tiedostojen soittaminen
« Vastaus #1 : 24.02.06 - klo:18.34 »
Ainoa asia mikä on jäänyt kismittämään, on se, että en työskennellessä saa soitettua Windows osiolla olevia mp3 tiedostojani.

Ubuntuguide kertoo, kuinka mp3-tuki saadaan asennetuksi. Itse olen käyttänyt ahkerasti mpg321-soitinta (teksti).

Tälläkin palstalla on jo useasti kerrottu, kuinka Windows-osiot voidaan liittää järjestelmään. NTFS-osioiden ongelma on se, että ne liitetään vain lukutilaan. Mutta muuten nekin (kai) toimivat ihan hienosti.

Amarok on ohjelma nimi - eiköhän sekin löydy suoraa apt-getillä/synapticilla.

Glen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 20.04.06 - klo:21.03 »
Hmm, miten minä en löytänyt täältä http://koti.mbnet.fi/mikko75/ohjeet/ubuntuguide/ubuntuguide.html, mitään tuohon mp3- asiaan liittyen? Vai onko tuo edes oikea sivu?

Minulla on nimittäin myös tuo ongelma, että mp3 tiedostojen soittaminen ei onnistu sitten millään..

Olisikohan kenelläkään siis tarjota auttavaa kättä?

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 20.04.06 - klo:21.10 »
Hmm, miten minä en löytänyt täältä http://koti.mbnet.fi/mikko75/ohjeet/ubuntuguide/ubuntuguide.html, mitään tuohon mp3- asiaan liittyen? Vai onko tuo edes oikea sivu?

Minulla on nimittäin myös tuo ongelma, että mp3 tiedostojen soittaminen ei onnistu sitten millään..

Olisikohan kenelläkään siis tarjota auttavaa kättä?

mp3 tiedostojen soittaminen vaatii tietysti mp3-dekooderin ja formaatin hämärästä lisensoinnista johtuen sitä ei tarjota päärepoissa. koodekit ovat kuitenkin saatavilla ja niiden asentaminen riippuu vähän siitä mitä soitinta käyttää. tuo löytämäsi guiden tässä osassa:
http://koti.mbnet.fi/mikko75/ohjeet/ubuntuguide/ubuntuguide.html#codecs

asennetaan mp3 tuki ainakin gstreamerille (mm. rhythmbox) ja erillisenä kirjastona, joten se on varmasti hyvä alku. huomaa kuitenkin, että pakettilähteiden muokkaaminen tuon ohjeen mukaan ei ole hyvä idea, vaan repositoryt pitää olla oman distroversion vastaavat.
Janne

eliasj

• Käyttäjä
    • Profiili
alias vililikku