Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 8.04: Käynnistymisääni ja RealPlayerin ääni kadoksissa [RATKAISTU]  (Luettu 3559 kertaa)

lauan

• Käyttäjä
    • Profiili
Olen asentanut Ubuntu 8.04 -käyttöjärjestelmän jo toiselle tietokoneelle. Tässä koneessa ilmeni seuraavanlainen ääniongelma:

- Sisäänkirjautumisääntä ei kuulu lainkaan Ubuntua käynnistettäessä. Tämä ei sinänsä olisi vielä mikään ongelma, mutta luulen, että samasta syystä kuin tämä johtuu myös varsinainen ongelmani:
- RealPlayer on myös mykkä - mitään ääntä ei kuulu, vaikka ohjelma toimii muuten virheettömästi - esim. Ubuntun esittelyvideosta se toistaa kuvaa, mutta ei ääntä. Samoin jotkut internetin uutisvideot (ei Realplayerilla toistetut) näkyvät, mutta ilman ääntä. Muut radiosoittimet ja Elokuvasoitin toimivat hyvin. Kuitenkin esim. YLEllä on sellaisia ääniohjelmia, joita voi kuunnella vain RealPlayerilla. Siksi(kin) haluaisin löytää ratkaisun tähän ongelmaan.

Ääniasetukset olen tarkistanut ja kokeillut kaikki mahdolliset asetusvariaatiot. Alsamixeristä olen avannut kaikki kanavat, mikään ei ole mute-asennossa eikä äänet nollilla. Niinpä muut soittimet toimivatkin moitteettomasti. Toisessa tietokoneessa toimii myös RealPlayer, sisäänkirjautumisäänikin kuuluu. Olen verrannut näiden kahden tietokoneen asetuksia keskenään, mitään toisistaan poikkeavaa asetusta en ole löytänyt. Toki ääniasetuksissa äänet tulevat eri kanavilta. Olen tutkinut Ubuntu tutuksi -sivuja, etsinyt ratkaisua sekä näiltä suomenkielisiltä että myös englanninkielisiltä keskustelupalstoilta ja muualtakin internetistä. Monia kokeiluja olen tehnyt niiden antaman informaation perusteella, mutta toistaiseksi turhaan.

Tulisiko mieleen ratkaisua tähän pikku pulmaan? Olen kiitollinen hyvistä neuvoista. Yritin etsiä tietoja tämän tietokoneen laitteistosta, tässä se mitä löysin:

Kovalevy   Maxtor 6Y080L0

Näyttö
Tyyppi:   Plug and Play -näyttö
Väri:      True Color (32-bittinen)
Tarkkuus:   1440 x 900
Näytönsäästäjä:   Active

Näyttösovitin
Malli      RADEON 9100
Ohjain:   ati2mtag.sys

USB-ohjain
Valmistaja:   VIA Technologies
Malli:      VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller
Ohjain:   usbuhci.sys

Äänikortti
Valmistaja:   Creative Technology, Ltd.
Malli:      Creative EMU10K1 Audio Processor (WDM)
Ohjain:   ctaud2k.sys

Verkkokortti
Malli:      Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC - Paketinajoituksen miniportti
Ohjain:   rtl8139.sys

Levykeasema (A:)
Asennettu

Muisti (RAM)
Aseman koko:      768 Mt
Suoritin: AMD Athlon(tm)

Kovalevyllä on käyttämätöntä tilaa vielä 22, 5 Gt

Tällaisia tietoja sain kasaan Windowsin puolelta. Tässä koneessa on asennettuna XP Professional, asennettu ennen Ubuntua.

Tällainen ongelma tällä kertaa. Muuten olen varsin tyytyväinen tähän Ubuntuun. Erityisesti kielten tuki on erittäin hyvä. Ja ubuntu "mietiskelee" huomattavasti vähemmän kuin Windows.

Vastausta odottaen,

Lauri

« Viimeksi muokattu: 04.09.08 - klo:20.47 kirjoittanut lauan »

lauan

• Käyttäjä
    • Profiili
Hei kaikki!

Löysin lopulta itse ratkaisun tähän ongelmaan. Tarkastelin tämän tietokoneen BIOS-asetuksia ja löysin sieltä "laitteen" nimeltä "OnChip IDE Controller". Sen asetusarvo oli "Both", minkä muutin asetukseksi "Primary". Tallensin muutoksen ja käynnistin Ubuntun. En tietenkään ollut varma, vaikuttaako muutos mitään, mutta kokeilin, kun ajattelin, että tuo asetus voisi liittyä äänikorttiin, joita Ubuntu löysi kaksi: V8235 ja Live. Ehkä jompikumpi niistä on Primäärikortti?  :)

Nyt kuuluu RealPlayer, vieläpä hyvin. :)

Lauri

lauan

• Käyttäjä
    • Profiili
Täydennystietoa edelliseen:

Edellä kuvaamani ratkaisu ei osoittautunut lopulliseksi. RealPlayerin ääni kuului vain yhtenä päivänä, sitten se taas katosi.
Jatkoin etsintää monena päivänä, mutta en löytänyt ratkaisua...  :-[

Tänään ääni löytyi jälleen  :) Mielenkiintoista nähdä, kuinka pitkäksi aikaa... Toivon, että tästedes Realplayerin ääni ei enää katoaisi.

Löysin apua tästä osoitteesta:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=808976&page=3

Tein seuraavat em. nettisivulla neuvotut asiat:

"Try adding the Medibuntu repository:
Ubuntu 8.04 "Hardy Heron", Enter these in terminal one by one:"

Koodia: [Valitse]
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/hardy.list -O /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list
"Then, add the GPG Key:"

sudo apt-get update && sudo apt-get install medibuntu-keyring && sudo apt-get update
"Then install the package (w32codecs) from synaptic and try playing the file." = Asenna Synapticilla ohjelmapaketit "non-free-codecs" ja "w32codecs"

"also make sure u have all of the codecs:" - Varmista myös, että sinulla on asennettuna seuraavat paketit:

sudo apt-get install gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse
 gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-ffmpeg libxine1-ffmpeg libdvdread3

Minä kopioin yksi yhteen nuo yllämainitut komennot päätteelle. En tarkistanut, mitä noista alimman koodirivin paketeista minulla oli jo aikaisemmin  asennettuna, luultavasti kaikki. Kone neuvoi poistamaan tarpeettomaksi jääneet tiedostot komennolla

sudo apt-get autoremove
Tein niin. Käynnistin koneen uudelleen ja - suureksi ihmeekseni kadonneet äänet löytyivät jälleen. Saa nähdä oliko tämä "elvytys" vain tekohengitystä, jonka vaikutus jää lyhytaikaiseksi. Toivottavasti ei.

Jos jollakulla muulla on vastaavanlainen ääniongelma, tätä yo. "konstia" voisi kokeilla.

Terveisin, Lauri

lauan

• Käyttäjä
    • Profiili
Testaus jatkuu...

Toistaiseksi tämä "tekohengitys" ei ole tuottanut pysyvää elpymistä:

- Valitettavasti ääni katoaa, kun sulkee Ubuntun. Seuraavalla käynnistyskerralla se on taas hukassa. Tämä ei koske ainoastaan RealPlayeria, myös "Laitteiston testauksessa" ei kuulu ääntä. Olen tässä sen verran suorittanut kokeiluja, että kun poistaa nuo w32-koodekit ja asentaa ne uudelleen sekä uudelleenkäynnistää Ubuntun, äänet taas toimivat. Mutta vain yhden istunnon ajan. Jälleen, kun sammutat koneen ja käynnistät uudelleen, ääni on kadonnut.

Mikä neuvoksi? Tietääkö joku Ubuntisti?

Terveisin, Lauri

lauan

• Käyttäjä
    • Profiili
Testaus jatkuu...

Toistaiseksi tämä "tekohengitys" ei ole tuottanut pysyvää elpymistä:

- Valitettavasti ääni katoaa, kun sulkee Ubuntun. Seuraavalla käynnistyskerralla se on taas hukassa. Tämä ei koske ainoastaan RealPlayeria, myös "Laitteiston testauksessa" ei kuulu ääntä. Olen tässä sen verran suorittanut kokeiluja, että kun poistaa nuo w32-koodekit ja asentaa ne uudelleen sekä uudelleenkäynnistää Ubuntun, äänet taas toimivat. Mutta vain yhden istunnon ajan. Jälleen, kun sammutat koneen ja käynnistät uudelleen, ääni on kadonnut.

Mikä neuvoksi? Tietääkö joku Ubuntisti?

Terveisin, Lauri

Summa summarum:

Lopullinen ratkaisu tähän ongelmaan näyttäisi olevan äänikortin vaihtaminen.

Niin paljon kuin olen etsinyt ratkaisua, olen toistuvasti törmännyt kahteen asiaan:

1) Jos olen saanut äänikortin toimimaan, se on toiminut vain yhden istunnon ajan kerrallaan. Seuraavalla kerralla on täytynyt etsiä uusi tekohengityskeino; sama keino ei yleensä ole toiminut kahta kertaa peräkkäin. Vaikuttaa siltä kuin järjestelmässä olisi random-generaattori, joka arpoo, milloin ääniasetukset ovat kohdallaan.

2) Ubuntun sivuilla on suuri määrä sekä suomen- että englanninkielisiä Ubuntun käyttäjiä, joilla on samanlainen ongelma SB Live -äänikortin kanssa. Lopullista ratkaisua en ole vielä nähnyt jonkun löytäneen. Toki on ollut neuvojia, enhän minäkään olisi muuten näin paljon kokeillut ratkaista tätä ongelmaa. Varmaan SB Live toimii joissakin kokoonpanoissa, mutta ei toimi minun koneessani (Ubuntussa, - Windowsissa se toimii kyllä, aivan moitteettomasti).

Toistaiseksi lopetan tämän ongelman tutkimisen tähän. Mutta jos joku löytää toimivan ratkaisun, voisit antaa vinkkiä. Saatan minä vielä kokeilla, jos löytyy jotakin varteen otettavaa.

Terveisin, Lauri

lauan

• Käyttäjä
    • Profiili
LOPPURAPORTTI

Ongelma ratkesi lopultakin. Toissapäivänä jatkoin etsintää ja löysin apua näiltä samoilta sivuilta.
Hyvät neuvot löytyivät tästä osoitteesta:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=20921.0;prev_next=next

Kiitos, GoddamnDevil:)

En lainaa tähän ohjeita, joita noudatin. Tein kaiken, mitä GoddamnDevil neuvoi. Oli helppoa, kun ei tarvinnut tehdä muuta kuin kopioida koodia päätteelle, komento kerrallaan. Alsamixerin asetuksetkin asettuivat kohdalleen itsestään.

Käynnistettyäni Ubuntun uudelleen, kuulin ensimmäisen kerran sisäänkirjautumisäänen tältä koneelta.  :D Se kuulosti todella hienolta: niin paljon olin vaivannut päätäni tämän ongelman kanssa.

Nyt olen testannut järjestelmää jo parin päivän aikana. Äänet eivät ole enää kadonneet, - siinä suhteessa järjestelmä tuntuu vakaalta. Realplayerin äänikin kuuluu.

Tällaisia terveisiä tällä kertaa  :)

kirjoitti Lauri

« Viimeksi muokattu: 04.09.08 - klo:21.38 kirjoittanut lauan »