Kirjoittaja Aihe: Ulkoinen DVD-asema  (Luettu 5193 kertaa)

Pate

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
Ulkoinen DVD-asema
« : 20.08.08 - klo:16.29 »
hei

Olen käyttänyt teitokoneita 10 vuotta ja ubuntua 1 vuoden.
Mulla kun siis on tämä kannettava, jossa dvd-asema on jotenkin hajalla, kun ei osaa lukea kaikkia levyjä, sitä pitkään yrietttiin jo asettaa kuntoon. Eikä se sama asema toimi Windows XP:ssäkään. Joten huomasin että voin ostaa ulkoisen dvd-aseman. Tämä ainakin toimii ja osaa myös polttaa levyjä, siitä on nyt sekin hyöty.

Mutta kuinka tällä toistetaan levyjä. Sillä sen hakeminen on vaikeaa. Kun tämä toimii usb-laitteena. Automaattisesti sain Totemilla pyörimään dvd-elokuvan, mutta muita ohjelmia ei voi käyttää, kun ne ei löydä usblaitteen dvd-levyä. Huomasin että esim VLC-playerissa, kun avaa levyn niin se kysyy mitä dvd-asemaa käytetään ja siinä on kirjoitettuna /dev/hdc/ Tähän varmaankin pitäsi vaihtaa tämä usb-dvd-asema. Sillä kun Totem ei osaa mennä dvd-valikkoihin, vaan toistaa suoraan jotain ensimmäsitä kappaletta.

Onko Totemiin joku lisäke että sain siinä dvd-valikot toimimaan ja siten valittua myös suomalaisen tekstityksen?
Tai miten valitaan VLC-playerissä dvd-asema oikein mitä siihen kirjoitan?'

T:Paavo

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Ulkoinen DVD-asema
« Vastaus #1 : 20.08.08 - klo:16.36 »
Kokeile SMPlayeriä.

DVD hakenmistosta eli se mikä sisältää: AUDIO_TS VIDEO_TS

MPlayer ei osaa valikoita (=ajan haaskausta
 ;)) (kehitystä on tapahtunutkin ja kokeilla voi kääntämällä siihen dvdnav tuen)
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ulkoinen DVD-asema
« Vastaus #2 : 20.08.08 - klo:16.45 »
Eikös sen totemin pitänyt olla se xine versio. Siis haet Lisää/Poista -sovelluksella Totemia ja asennat sen "Movie Player Totem (xine backend)". Kun se kysyy poistetaanko Elokuvatsoitin (gstreamer) (tjsp.) -paketti vastaat kyllä. Lopuksi toteuta niin se alkaa asentaa sen (ja poistaa sen turhan).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Xnewbie

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 126
  • Britney
    • Profiili
Vs: Ulkoinen DVD-asema
« Vastaus #3 : 20.08.08 - klo:18.51 »
Eikös sen totemin pitänyt olla se xine versio. Siis haet Lisää/Poista -sovelluksella Totemia ja asennat sen "Movie Player Totem (xine backend)". Kun se kysyy poistetaanko Elokuvatsoitin (gstreamer) (tjsp.) -paketti vastaat kyllä. Lopuksi toteuta niin se alkaa asentaa sen (ja poistaa sen turhan).

Ei toiminut noin. Pitää ensin poistaa se perus Totem ja vasta sitten asentaa se uusi.

No, nyt pelittää dvd-valikot Totemilla, joten kiitos tästä.  :D

Pate

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
Vs: Ulkoinen DVD-asema
« Vastaus #4 : 21.08.08 - klo:18.02 »
hei

Siis selittäkää uudelleen kuink saan totemissa toimimaan valikot. Itse äsken postin jonkun perus Totemin ja sitten asennin Totem-xine. Mulla on ollut jo asennetuna Elokuvasoitin(Gstreamer). Mutta en saanut Gstreamerissakaan toimimaan valikkoja.

T:Paavo

Xnewbie

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 126
  • Britney
    • Profiili
Vs: Ulkoinen DVD-asema
« Vastaus #5 : 21.08.08 - klo:22.16 »
Koitas poistaa kaikki Totemiin viittaava vielä, myös se xine jos se siellä on.

Ja sitten asennat uudestaan ainoastaan sen Movie Player Totem (xine backend) niin pitäisi toimia.

Ne vaan pitää ottaa altapois ne eri versiot ensin koska ei se ainakaan mulla niitä automaattisesti poistanut.

Pate

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
backend ?? Missä on dvd-asemani?
« Vastaus #6 : 23.08.08 - klo:12.36 »
hei

Missä toi backend on ? Ei löytynyt backendia lisää/posta sovelluksella eikä synaptikillakaan. Mutta löysin Movie player Totem (xine) Tämä löytyin mutta ei mitää backendiin viittaavaa. Missä se siis on? Vai onko nyt kyse tästä pelkästä xinestä eli Movie player Totem (Xine).

Kirjoita mulla paketin täydellinen nimi. Yleensä pakentin nimi on eri kuin ohjelman nimi.

Ja sitten jos joku vaan tietää missä on dvd-asemani tämä ulkoinen USB-laitteeni on? 3kb-ohjelmaa (poltto ohjelma) on varmaan vaikea käyttää, jos ei osaa valita dvd-asemaa että sillä vois polttaa dvd-levyjä.

T:Paavo
« Viimeksi muokattu: 23.08.08 - klo:12.40 kirjoittanut Pate »

Xnewbie

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 126
  • Britney
    • Profiili
Vs: Ulkoinen DVD-asema
« Vastaus #7 : 23.08.08 - klo:13.33 »
Löytyy lisää/poista sovelluksella kun valitsee näytettäväksi kaikki saatavilla olevat sovellukset juuri tällä nimellä: Movie Player Totem (xine backend)

En tiedä onko xine sama kuin xine backend mutta tuolla xine backendillä ne valikot ainakin toimii.

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Ulkoinen DVD-asema
« Vastaus #8 : 23.08.08 - klo:17.04 »
Löytyy lisää/poista sovelluksella kun valitsee näytettäväksi kaikki saatavilla olevat sovellukset juuri tällä nimellä: Movie Player Totem (xine backend)

En tiedä onko xine sama kuin xine backend mutta tuolla xine backendillä ne valikot ainakin toimii.


Totem xine on tarvittava paketti, muista poistaa Totem gstreamer ensin pois.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ulkoinen DVD-asema
« Vastaus #9 : 26.08.08 - klo:13.26 »
Kokeilepa huviksesi:

Koodia: [Valitse]
ls -l /dev/sd* | grep cdrom | tail -c 9

Jos saat vastaukseksi jotakin, niin se on ulkoisen asemasi device-osoite.

Pate

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
dvd-asemalla polttaminen
« Vastaus #10 : 26.08.08 - klo:20.01 »
hei

Ensinnäkin sain vihdoin elokuvat pyörimään kunnolla valikkojen ja vaihtoehtjen kanssa kyseisellä ohjelmalla.
Kiitos siitä teille! :)

Seuraava asia: dvd-asemalla polttaminen

3kb on aika hyvä ohjelma, se näytti löytäneen heti asemani ja samoin sen sisällön eli vaikkapa dvd-elokuvan. Mutta kun valikossa avasin sen, heti se ilmoitti virheilmoituksen:

Virheellinen URL
media://dev/scd0

Kuitenkin se näyttää sisältöä levyltä ehkä käsiteltäväksi.

Sitten kokeilin koodia (sillon kun en käyttänyt dvd-asemaa millään ohjelmalla, sen ollessa tyhjänä),
mutta ei hyvältä vaikuttanut:
-------------------------------------------------------------------------------------
haltija@kannettava:~$ ls -l /dev/sd* | grep cdrom | tail -c 9
ls: tiedostoa /dev/sd* ei voi käsitellä: No such file or directory
haltija@kannettava:~$
--------------------------------------------------------------------------------------

Pitäiskö saada joku asetus tälle ulkoiselle dvd-asemalle tai joku ajuri ?

T:Paavo

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ulkoinen DVD-asema
« Vastaus #11 : 26.08.08 - klo:21.29 »
No juu, toi komento oli vähän kokeellinen.
Jos ne tunnistuu /dev/scd -tyyppisiksi niin silloin toi menisi:

Koodia: [Valitse]
ls -l /dev/sc* | grep cdrom | tail -c 9

No, toipa ei ole nyt välttämättä edes oleellista tossa. Mulla ainaki ohjelmat on tunnistanu ton devicen melkein aina oikein.

Toimiiko Brasero? Se ainaski on ihan hyvä ohjelma sen mitä oon käyttäny.

Pate

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
Vs: Ulkoinen DVD-asema
« Vastaus #12 : 13.09.08 - klo:20.07 »
hei

Aloin siis kopioimaan kaksikerroksita dvd-ohjelmaelokuvaani. Ja sitä se Brasero ei osannut tehdä, väitti että levylle ei ole tukea. Levy jolle aion polttaa, on DVD+R DL ja ulkoinen asemani osaa polttaa juuri tällaisen kaksikerroksisen levyn, näin sanotaan laitteeni ohjelappussa. Joten puute on Braserossa, kun ei osannut. Mulla on samalla tietokoneella myös rinnan Windows xp, mutta silläkään ei onnistunut Nero, se ohjelma sähläsi polttonopeuden ja kekseytti jo alussa polton, koska se itse oli korottanut polttonopeuden liian suureksi. Valitsin 2,4x ja poltto alkoi 4x ja kekseytyi. Valitsin sen uudelleen ja taas sama.

Tiedätkö muita ohjelmia linuxilla jotka osaa polttaa levyjä?

T:Paavo

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ulkoinen DVD-asema
« Vastaus #13 : 13.09.08 - klo:22.03 »
hei

Aloin siis kopioimaan kaksikerroksita dvd-ohjelmaelokuvaani. Ja sitä se Brasero ei osannut tehdä, väitti että levylle ei ole tukea. Levy jolle aion polttaa, on DVD+R DL ja ulkoinen asemani osaa polttaa juuri tällaisen kaksikerroksisen levyn, näin sanotaan laitteeni ohjelappussa. Joten puute on Braserossa, kun ei osannut. Mulla on samalla tietokoneella myös rinnan Windows xp, mutta silläkään ei onnistunut Nero, se ohjelma sähläsi polttonopeuden ja kekseytti jo alussa polton, koska se itse oli korottanut polttonopeuden liian suureksi. Valitsin 2,4x ja poltto alkoi 4x ja kekseytyi. Valitsin sen uudelleen ja taas sama.

Tiedätkö muita ohjelmia linuxilla jotka osaa polttaa levyjä?

T:Paavo

Eiköhän se syy ole muualla kuin Braserossa. Kun ei kerta muutenkaan toimi.

harrykaa

  • Vieras
Vs: Ulkoinen DVD-asema
« Vastaus #14 : 14.09.08 - klo:12.29 »
Pakettivarastosta löytyy varmaankin ohjelma DeVeDe:
  "DeVeDe is a program to create video DVDs, suitable for home players, from
  any number of video files, in any of the formats supported by Mplayer".

Vaikka kyllä minustakin näyttää, että ongelma on muualla, jopa hardwaren sopivuudessa.

harrykaa