Hauska lukea aina siitä, että kuinka huono voi olla nykyinen Windows-käyttöjärjestelmä verrattuna edelliseen. Windowsit pukataan aina markkinoille keskeneräisinä ja lopultakin kiireellä. Vistan kanssa taisi olla melkoisesti synnytystuskia, sillä pitihän siihen saada tuotettua jonkinlaista perusturvaa mm. palomuurin muodossa. Hieman ihmetetyttää se, ettei MS saanut aikaiseksi Vistaan minkäänlaista virusohjelmaa, sillä ostihan se jopa aikanaan jonkin virusohjelmafirman RAV:n. Onhan noita erilaisia Spam-ohjelmiakin ollut beta-versioina MS:lla.
Virusohjelmien tekijät vain tuntuvat aina olevan askeleen tai kaksi MS:ää edellä. XP:n kanssa tuntuu Microsoftilla olevan jo enemmän kuin ongelmia. Käyttöjärjestelmää on koitettu paikata jos milläkin ohjelmalla ja jopa muutamilla suurikokoisella Service paketilla. Käyttäjät eivät vain tunnu ymmärtävän riittävästi Windowsin ongelmia. 20 sekuntia nettiin kytkettynä ilman kunnollista palomuuria ja systeemissä on vaikka mitä ylimääräisiä ohjelmia. Windows koostuu niin monista asioista kuten esimerkiksi virusohjelmista, on Nortonin korjaamat virukset, on F-Securen luomat virustorjunnat jne. On Software-ohjelmia ja Freeware-ohjelmia. On paljon välillisiä asioita Windowsissa, jotka eivät liity itse Microsoftiin. Microsoftin ja sitä kautta Windowsin ympärillä liikkuu runsaasti rahaa. Mikäli tehdään täydellinen ohjelma, niin silloinhan kuolee melkoinen liikeala nälkään. Windowsista on vain tullut liian suuri tilkkutäkki, jotta Microsoft pystyy luomaan ehjää kokonaisuutta jo alunperinkin aukollisen systeemin perustalle.
Olin aikanaan niiden ensimmäisten XP:n käyttäjien joukossa. Aluksi oli vaikeaa löytää XP:lle Freeware ohjelmia. Systeemiä ei pidetty sitäkään alussa niin kauhean onnistuneena. Olihan Windows 2000 kuitenkin toimivampi, vaikka XP oli lähinnä rakennettu grafiikaltaan paljon tyylikkäämmäksi. En usko Windows 7:ssä, 8:ssa tai muissakaan sitä seuraavissa tekeleissä olevan mitään minulle annettavaa.
On joitakin asioita, joita vaadin käyttöjärjestelmältä.
- Kun painan käynnistysnappia, niin en ala odottelemaan 5 minuuttia saadakseni tietokoneen käyntiin
- En siedä päivityksien takia tietokoneen sammumisia kesken kaiken.
- En halua tapella viruksien, haittaohjelmien tai näistä seuraavan pelon keskellä. Uskallankohan avata tuota sivua jne.
- En viitsi tapella jonkun antivirusohjelman lisenssien kanssa. En aio maksaa mistään virus- tai palomuurista, jos tuotteen tekijällä ei ole kerran vastuuta tekemänsä ja myymänsä tuotteen turvallisuudesta.
Kuolkoon koko MS maailma minun puolestani Windowsiinsa, ei hetkauta minua. Suurin osa ihmisistä pitää Windowsia hyvänä käyttöjärjestelmänä, kun ei olla koskaan opeteltu käyttämään muuta. Microsoft merkitsee tietokonealalla melkoista sanelupolitiikkaa.
Yrityksen pääasiallisena tarkoituksena on tuottaa rahaa sijoittajille. Tässä suhteessa Microsoft on onnistunut hyvin alallaan. On vaikeaa kuvitella Microsoftin muuttavan jatkossakaan formaattiaan käyttöjärjestelmien jakelijana, päivityksiensä julkaisemisessa. Yksi päivitys sulkee jonkun ongelman, mutta tuo pari muuta ongelmaa tullessaan...