Kirjoittaja Aihe: laCie käyttöön(ulkoinen kovalevy, osiointi)  (Luettu 3856 kertaa)

Tura

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
laCie käyttöön(ulkoinen kovalevy, osiointi)
« : 14.08.08 - klo:13.02 »
Ostaa paukautin LaCien 500 GB:sen ulkoisen kovon. Nyt olen kuitenkin hämilläni: tarvitseeko minun alustaa tai osioida levy? Levy on ostettu lähinnä varmuuskopiointi- ja säilytystilaksi, eikä ole halua tekemisiin visvojen kanssa. Mulla on Gparted -osiointiohjelma, jossa LaCieni näyttäytynee /dev/sda2:na (mistä voin olla varma??). Mitä teen etten mokaa heti kättelyssä?

Auttakaa hölmöä. Oppaista ei ollut apua.
« Viimeksi muokattu: 14.08.08 - klo:13.38 kirjoittanut Ilokaasu »
Satanan Tura!

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: laCie käyttöön
« Vastaus #1 : 14.08.08 - klo:13.11 »
Pitäisi olla valmiiksi osioitu windows-tyyliin, tuuppaa vain usb-porttiin ja pitäisi toimia Ubuntussa. Jos haluat, että voit viedä tiedostoja kavereiden pc tai mac-koneilla avattavaksi, ei tarvitse tehdä mitään osiointeja eikä alustuksia. Itse tyydyin tähän ratkaisuun, muut voivat neuvoa enempi mahdollista ext3-formatointia ajatellen.
« Viimeksi muokattu: 14.08.08 - klo:13.14 kirjoittanut MikkoJP »

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: laCie käyttöön
« Vastaus #2 : 14.08.08 - klo:13.15 »
Itse omistan vastaavan lätyn ja kun joudun turaamaan Windowsienkin kanssa työn puolesta, olen osioinut sen seuraavasti:
200 gigaa varmuuskopiointiin ext3-muodossa.
300 gigaa muuhun turhuuteen ntfs-muodossa.
Gpartedilla saat sen osioitua. Osiointiohjeita löytyy tältäkin foorumilta varmaankin ihan mukavasti. Tässä screenshotteja ohjelmasta. Voit tehdä siihen vaikkapa vain yhden koko levyn kokoisen ext3-osion tai teet ensin hieman pienemmän ja jätät osan levyä osioimatta. Jos tarvitset myöhemmin lisää tilaa tai vaikkapa ntfs-osion, saat sen tehtyä Gpartedilla.

Edit: Yksi kompastuskivi tuossa formatoinnissa ja osioinnissa taisi olla se, että levy ei saa olla mountattuna, kun operoit sitä. Ubuntu mounttaa sen automaattisesti, joten se pitää irroittaa, ennen kuin voit formatoida ja osioida sen mielesi mukaan.
« Viimeksi muokattu: 14.08.08 - klo:13.18 kirjoittanut Tha-Fox »

Kari Argillander

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 437
  • Kubuntu - Hardy
    • Profiili
Vs: laCie käyttöön(ulkoinen kovalevy, osiointi)
« Vastaus #3 : 14.08.08 - klo:17.42 »
Tha-Fox muista kertoa miten unmountataan ja olisi myös suotavaa kertoa mitä se ylipäätään on. Johonkin helppoon ohjeeseen linkkaaminenkin on hyvästä. Esimerkiksi tässä olisi voinut kertoa linkiksi vaikka tämän http://linux.fi/index.php/Mount

Kerrotaampa nytten, että unmounttaus on sitä, että irroitetaan laite hakemistopuusta josta löytyy lisätietoja täältä. Jos laitteesi on tosiaan tuo /dev/sda2 niin unmounttaus tapahtuu seuraavasti
Koodia: [Valitse]
umount /dev/sda2
Voit tarkistaa onko ulkoinen asemasi varmasti tuo /dev/sda2 ottamalla laitteen irti ja katsomalla löytyykö tuota /dev/sda2 vielä jos ei niin se on asemasi.
Kaikkea täällä sanomaani saa käyttää public domain lisenssillä. Lainauksia ei saa käyttää ellei lainauksen lähde sitä salli. Tiedostoja ei saa käyttää ellei sitä erikseen sallita.

juyli

  • Vieras
Vs: laCie käyttöön(ulkoinen kovalevy, osiointi)
« Vastaus #4 : 14.08.08 - klo:20.48 »
Ostaa paukautin LaCien 500 GB:sen ulkoisen kovon. Nyt olen kuitenkin hämilläni: tarvitseeko minun alustaa tai osioida levy?
...
Auttakaa hölmöä. Oppaista ei ollut apua.

Laitteen mukana seuraa manuaali eli ohjekirjanen, joka on syytä lukea (FI Asennusvaiheet):
4. Ennenkuin asemaa voidaan käyttää, se on alustettava LaCie Setup Assistant -ohjelmalla. Ohjelma
* optimoi aseman tarpeidesi mukaan
* kopioi käyttöoppaan ja apuohjelmat asemaan.

Tämän jälkeen asema on osioitavissa myös halumallasi tavalla - ja voit käyttää aseman osioita ehkä sopivammilla tiedostojärjestelmillä.
Luullakseni tuo LaCie:n alustusohjelma vaatii Windows/Mac -pohjaisen käyttöjärjestelmän toimiakseen (kuten paketin kyljessä lukee).
Aiemmat LaCie-kovalevyt eivät vaatineet ko. operaatioita.

 sudo fdisk -l
....
Levy /dev/sdc: 500.1 Gt, 500107862016 tavua
255 päätä, 63 sektoria/ura, 60801 sylinteriä
Yksiköt = 16065 * 512 = 8225280 -tavuiset sylinterit
Levyn tunniste: 0x454c7c24
    Laite Käynn     Alku          Loppu    Lohkot   Id  Järjestelmä
/dev/sdc1               1        3891    31250000    c  W95 FAT32 (LBA)
/dev/sdc2            3891       60801   457134001    5  Laajennettu
/dev/sdc5            3891       18966   121094332   83  Linux
/dev/sdc6           18967       34042   121097938+  83  Linux
/dev/sdc7           34043       60801   214941636   83  Linux

~$ mount
/dev/sdc1 on /media/EXCHANGE type vfat (rw,nosuid,nodev,uhelper=hal,utf8,shortname=winnt,uid=1000)
...
« Viimeksi muokattu: 14.08.08 - klo:21.12 kirjoittanut juyli »

Tura

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Vs: laCie käyttöön(ulkoinen kovalevy, osiointi)
« Vastaus #5 : 15.08.08 - klo:10.36 »

Niin paljon kiitoksia kaikille! Tässä sitä nyt ruksutellaan dataa talteen. Tavallaan siis tein tyhjästä asiaa, kun levy olisi toiminut ilman mitään. Päädyin kuitenkin osittamaan levyä, lohkaisin vajaan 400 GB:a extiksi ja jätin loput odottelemaan vielä. Toi oli ihan paras huomio tuo että levyn täytyy olla unmountattu, sitä ei ole varmaan kerrottu missään ja en olis ikinä keksinyt sitä itte!

Tosin kun onnellisena aloittelin tallennusurakkaa, kone ilmoitti, että oikeuteni eivät riitä. Levyn omistaja kun oli aluksi tuntematon ja sain vaihdettua sen vain rootiksi, mikä ei riittänyt sekään, mutta lopulta kuitenkin sain nimettyä itteni omistajaksi. Ongelma on toistunut viime aikoina lähes kaikessa, kone penää oikeuksiani käyttää asemia ym. ja siksi olen oppinut ratkaisun (joka usein jää kuitenkin kertaluontoiseksi) mutta kun uuden koneen osto ja sen myötä Ubuntun päivitys on edessä, kitkuttelen nyt näillä. Toi konsolissa mounttaaminenkin on tullu tutuksi jo sitä kautta. Näillä sivuilla löytyy kyllä paljon ohjeita, kumpa vaan niitä osais aina soveltaa. Ja tajuaisi mitä on tekemässä...

Levyllä oli muuten itsessään kaikki setup-assistantit ja käyttöoppaiden latauslinkit, mutta myös tiukkasanainen ilmoitus että ne toimii vain Windowsilla ja Macilla. Tuli vähän hätäpäissään ostetuksi tuo, mutta arvelin sen toimivan siinä missä tikutkin toimii.
Satanan Tura!