Kirjoittaja Aihe: Digikuva albumi/organisointi ohjelma  (Luettu 3326 kertaa)

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Digikuva albumi/organisointi ohjelma
« : 10.08.08 - klo:22.35 »
Mitä albumi ohjelmaa käytätte/suosittelette?
Itselläni on n.18000 kuvaa ja ne sijaitsevat NFS jaolla palvelimeni kovalevyllä. Plussaa olisi jos saisi käytettyä samaa databasea monella koneella.
KPhotoAlbumia koitin, mutta se näytti jotenkin hieman rupuselta. Picasa ja F-Spot ovat nyt mielessä, mutta kertokaa oma suosituksenne ennekuin alan tekemään luokituksia ym juttuja jollain ohjelmalla.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Digikuva albumi/organisointi ohjelma
« Vastaus #1 : 11.08.08 - klo:09.13 »
Itse olen käyttänyt F-Spottia sen vähän mitä olen tarvinnut. Kun itse valitsin ohjelmaa taannoin, oli Picasa lukemani perusteella vielä "vaiheessa". En tiedä nykytilannetta. Picasa tuntui kuitenkin Winin puolella ehkä selkeämmältä. Toki nämä ovat makuasioita.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Digikuva albumi/organisointi ohjelma
« Vastaus #2 : 11.08.08 - klo:09.40 »
DigiKam on yksi vaihtoehto.

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Vs: Digikuva albumi/organisointi ohjelma
« Vastaus #3 : 11.08.08 - klo:21.14 »
Picasaa koitin viimeksi varmaan joskus reilu vuosi takaperin ja silloin kompastuskiveksi jäi skandinaaviset merkit tiedostoissa/hakemistoissa (ei muistaakseni osannut UTF-8:ia), mutta kun koitin sitä eilen niin nyt se näyttää hanskaavan jo ne.
Ainut huonompi puoli mikä tuosta tulee mieleen on se, että jos on esim alihakemistossa eläimet kuvia ja luokittaa picasassa kuvia eläimet luokkaan niin hakemalla se näyttää kaikki eläimet hakemistoissa olevat kuvat myös eikä pelkästään eläimet luokituksen alla olevia.
Tuosta en ole ihan varma, mutta luulisin noin.

Digikamia koitin kanssa, mutta en saanut sitä niin ettei se olisi kopioinut noita kuvia uudelleen kansioon joka on valittu digikam albumeille.

F-Spotissa ei ilmeisesti ole jatkuvaa tarkkailua kuvakansioille? Eli jos menen siirtämään/nimeämään uudelleen jonkun kuvan tms. niin se ei toimi f-spotissa enää ilman että aina skannaa kaikki kuvat läpi?
« Viimeksi muokattu: 11.08.08 - klo:21.45 kirjoittanut Juhhe1 »

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Digikuva albumi/organisointi ohjelma
« Vastaus #4 : 12.08.08 - klo:08.14 »
http://linux.fi/index.php/Kuvien_k%C3%A4sittely-_ja_hallintaohjelmat#Arkistointiohjelmat

Ja kyseessähän on wiki eli täydentää saa :)

Itse käytän KPhotoalbumia jonka KDE4-versio ilmestyy kuukauden-parin sisällä (tulossa on 4 hengen viikon koodausmarathon lähiviikkoina..) Ja voi olla tosiaan että KPA:n käyttöliittymä ei ole kaikkein houkuttelevin mutta arkistointityökaluna se on aika peto.. (ja ei, siinä ei ole Digikamin editointiominaisuuksia mutta.. se onkin arkistointisofta eikä manipulaattori..)


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

mek

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Vs: Digikuva albumi/organisointi ohjelma
« Vastaus #5 : 12.08.08 - klo:08.33 »
Digikamia koitin kanssa, mutta en saanut sitä niin ettei se olisi kopioinut noita kuvia uudelleen kansioon joka on valittu digikam albumeille.

F-Spotissa ei ilmeisesti ole jatkuvaa tarkkailua kuvakansioille? Eli jos menen siirtämään/nimeämään uudelleen jonkun kuvan tms. niin se ei toimi f-spotissa enää ilman että aina skannaa kaikki kuvat läpi?

Itse käytän Digikamia ja olen siihen aika tyytyväinen. Minulla oli nimenomaan Fspotin kanssa tuo ongelma, että Fspot loi päiväkohtaiset kansiot ja kopioi kuvat niihin. Sinänä on selailu- ja arkistointiohjelman käytön kannalta sama, milaisissa kansioissa kuvat ovat, varmuuskopiona kopioin koko kuvat -kansion toiselle kiintolevylle aina, kun olen lisännyt uusia kuvia. Fspotin päiväkohtaiset kansiot ovat kuitenkin kiusalliset silloin, kun pitäisi selaimella tilata paperikuvia. On todella kiusallista kaivaa hitaalla Internet -yhteydellä 50 kuvaa kolmestakymmenestä eri kansiosta tilattavaksi. Digikamissa ei tätä ongelmaa tullut, vaan kuvat voivat olla niissä kansioissa, joita tiedostoselaimella on luotu. Digikamilla voi luoda näitä kansioita lisää ja tiedostoselain ymmärtää niitä myös. Kansioiden lisäksi Digikamin tagit ja arvostelutähdet riittävät pitämään omat kuvani riittävässä järjestyksessä.