Kirjoittaja Aihe: Helppokäyttöinen Distro Pentium 2 web-palvelimeen vasta-alkajalle  (Luettu 4246 kertaa)

KokisMan

• Käyttäjä
    • Profiili
Otsikko kertookin jo aika paljon. Pitäisi siis saada omat kotisivut omalle palvelimelle.
Koneen tarkemmat speksit:

Pentium 2 300 mhz
256mb sdram
40gb Kovalevy x2
Abit AB-BH6 emolevy
joku 3dfx-merkkinen näytönohjain 16mb muistilla
CD-asema
10/100 Realtek verkkokortti

Haen Distroa, jossa on graafinen käyttöliittymä, ja pyörisi mukavasti tuolla koneella.
Serveri ei tulisi kovinkaan raskaaseen käyttöön.

Ps. Freewebs:iä tai muita vastaavia paikkoja ei kannata ehdottaa pienen tilan ja mainosten takia.

Asmo Koskinen

• Käyttäjä
    • Profiili
Pentium 2 300 mhz
256mb sdram
Haen Distroa, jossa on graafinen käyttöliittymä, ja pyörisi mukavasti tuolla koneella.

Serveriin ei laiteta X:ää. Laita siihen Debian tai Ubuntu, ihan sama kumpi, ja Webmin.

http://www.howtoforge.com/perfect_setup_debian_etch

http://www.howtoforge.com/perfect-server-ubuntu8.04-lts

http://www.webmin.com/

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

KokisMan

• Käyttäjä
    • Profiili
Kiitoksia todella hyvästä vastauksesta Asmo Koskinen!

Ajattelin valita distroksi Debianin.
Minulla olisi tarkoitus laittaa palvelimelle vain kotisivuni, jotka on tehty html-kielellä.
Tuossa oppaassa asennetaan nämä ohjelmat:
Lainaus
Apache
MySQL
Postfix
BIND9
proftpd
Courier-POP3/Courier-IMAP
Webalizer
Tarvitsenko näistä muita kuin tuon Apachen ja lisäksi tuon Webminin?

Ninnnu

• Käyttäjä
  • LinuCaster
    • Profiili
Tarvitsenko näistä muita kuin tuon Apachen ja lisäksi tuon Webminin?
Webalizer on logianalysaattori, sen ulosteet saattaa olla mielenkiintoista luettavaa, mutta pakollinen se ei ole. Tarviit proftpd:tä jos haluat käyttää FTP:tä tiedostojen siirtoon palvelimelle, mutta mä käyttäisin ennemmin openssh-server+scp-yhdistelmää (Nautilus ja Konqueror osaa jos graafista liittymää haet. Winkulalle tais olla WinSCP tjsp...).

KokisMan

• Käyttäjä
    • Profiili
Kiitoksia vastauksesta.

Oliko mitenkään mahdollista saada jotain kevyttä työpöytäympäristöä tuohon serveriin?
Olen aika tumpelo Linuxin kanssa, koska en ole paljoa käyttänyt Linuxia, tekstipohjaisena en käytännössä ollenkaan.

Eli Apache + kevyt työpöytäympäristö + etäkäyttö Windows XP:stä olisi kova sana.

Toivottavasti tämmöinen vaihtoehto löytyy. Distrona Debian olisi sopiva.

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Ainakin Fluxbox ja Openbox olisivat vaihtoehtoja. Xfce4:kin siinä pyörinee, mutta voi olla vähän turhan raskas. Nuo eivät helpoimmasta päästä ole, mutta kyllä niillä pärjää.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Asmo Koskinen

• Käyttäjä
    • Profiili
Oliko mitenkään mahdollista saada jotain kevyttä työpöytäympäristöä tuohon serveriin?

Webmin on todella graafinen, vaikka se on vain iso kasa perl-skriptejä. Sillä minä osaan käyttää MySQL-tietokantaa, itsellänikin mysql:n käyttö komentoriviltä on aika tuskaista.

Toisaalta olen sanonut tämän monesti - tee itsellesi palvelus ja käy rohkeasti komentorivin kimppuun, se palkitsee sinut nopeasti. Palvelimen pienet tehot häviävät helposti X:n/ikkunamanagerin pyörittämiseen.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

KokisMan

• Käyttäjä
    • Profiili
Asensin tuohon koneelle Xubuntun 8.04.1 desktop-version, joka näytti toimivan ihan hyvin.
Apachea en vielä asentanut. Taidan asentaa vielä sen, ja laittaa sivut kokeeksi nettiin.
Jos apache jaksaa hyvin tuolla distrolla ja koneella, niin annan Xubuntun olla tuossa koneella.
Jos ei toimi, niin pitää katsoa sitten uudestaan. Onkohan tuossa vielä jotain asioita jotka pitäisi huomioida?