Kirjoittaja Aihe: Kubuntu vai Kubuntu-KDE4?  (Luettu 7672 kertaa)

Jusle

• Käyttäjä
    • Profiili
Kubuntu vai Kubuntu-KDE4?
« : 02.08.08 - klo:20.45 »
Olen siirtymässä Windows Vista Business -käyttöjärjestelmästä Kubuntuun. Tietokoneeni on HP Compaq 6715s (kannettava), ja se vaatii 64-bittisen version alternate-asennuksella.

Viime kokemukseni kokeillessani Kubuntua (olisiko ollut versio 5.10 tms.) koneellani, en totta puhuakseni vakuuttunut. Nyt kehitys on tainnut mennä sen verran eteenpäin, että voisin jälleen kokeilla Kubuntun asentamista. Varsinkin, kun siihen löytyy erinomaiset ohjeet konettani varten sivulta http://gefiiri.googlepages.com/kubuntuinstallhp6715s josta kiitokset gefalle.

Ubuntu-jakelujen lataussivua katsellessani huomasin, että Kubuntusta saa kahta eri versiota: Kubuntu ja Kubuntu-KDE4. Käsittääkseni KDE4 on uudempi ja "hienompi", mutta toisaalta Canonical ei tue sitä. Kysymykseni kuuluu, miksi? Onko KDE4 vielä vähän kehitteillä? Voinko päivittää perus-Kubuntusta KDE4:ään, tai tuleeko KDE4 tulevaisuudessa sisältymään perus-Kubuntuun? Koska kannettava on yrityskäytössä, Canonicalin tuki on plussaa.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Kubuntu vai Kubuntu-KDE4?
« Vastaus #1 : 02.08.08 - klo:21.12 »
Mielestäni KDE käytössä kannattaa melkeinpä valita joku toinen distro esim. openSUSE, Mandriva tms. openSUSE on mielestäni ihan erilailla viimeistelty kuin Kubuntu. Varsinkin KDE4 Kubuntu pikaisella kokeilulla on todella pahasti vaiheessa.

Jusle

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 02.08.08 - klo:21.22 »
Mielestäni KDE käytössä kannattaa melkeinpä valita joku toinen distro esim. openSUSE, Mandriva tms. openSUSE on mielestäni ihan erilailla viimeistelty kuin Kubuntu. Varsinkin KDE4 Kubuntu pikaisella kokeilulla on todella pahasti vaiheessa.

Vähän vaan epäilyttää, kun ei toistaiseksi oo kokemusta muista kuin Ubuntuista, ja on tottunut Ubuntun loistavaan suomenkieliseen yhteisöön. Onko esim. openSusella yhtä hyvää yhteisöä, josta saa tarpeen tullen apua?

P.S. Tuli just mieleen, että uusin vähän aikaan sitten ESET NOD32:n (virustorjunta) kahdella vuodella eteenpäin, mikä tekee 55 euroa. Toisaalta, ois se aika ärsyttävää venailla vielä pari vuotta, että pääsis Visvasta eroon.

jori52

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 02.08.08 - klo:21.24 »

Vähän vaan epäilyttää, kun ei toistaiseksi oo kokemusta muista kuin Ubuntuista, ja on tottunut Ubuntun loistavaan suomenkieliseen yhteisöön. Onko esim. openSusella yhtä hyvää yhteisöä, josta saa tarpeen tullen apua?

P.S. Tuli just mieleen, että uusin vähän aikaan sitten ESET NOD32:n (virustorjunta) kahdella vuodella eteenpäin, mikä tekee 55 euroa. Toisaalta, ois se aika ärsyttävää venailla vielä pari vuotta, että pääsis Visvasta eroon.

Kokeile Ubuntun puolella gnome ympäristöä, toimii.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Jusle

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 02.08.08 - klo:21.29 »

Kokeile Ubuntun puolella gnome ympäristöä, toimii.

Terveisin jori52

Voi olla, mutta pitäisin enemmän KDE-tyyppisestä työpöytäympäristöstä. :)

Jusle

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 02.08.08 - klo:21.36 »
Mulla ei siis ole mikään kiire tämän päivityksen kanssa. Olisiko syytä vielä odotella, että Kubuntu edistyy?

jori52

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 02.08.08 - klo:21.41 »
Mulla ei siis ole mikään kiire tämän päivityksen kanssa. Olisiko syytä vielä odotella, että Kubuntu edistyy?

Kyllä, kde 3.5 toimii hyvin, 4... on kehitysversio ja ongelmia saattaa esiintyä.

Terveisin jori52
Linux counter #348392

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 02.08.08 - klo:22.03 »
Itse pyrin kummallakin foorumilla. Ihan tuore olen susen foorumilla, mutta myös siellä pyörii asiantuntevan oloista väkeä. Foorumiin ei tule ihan yhtä paljon juttua, mutta vastauksia tulee kuitenkin nopeasti myös sinne ja aika moni muukin tällä foorumilla oleva suht aktiivinen käyttäjä sieltä löytyy. Foorumi on siis täällä (suomalainen)
http://opensuse.fi/keskustelu/

Novellin kautta löytyy kait yrittäjille jne. sitten erikseen maksullistakin tukea. Sitä en tiedä toimiiko homma suomeksi jne.

Higgins

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 03.08.08 - klo:14.24 »
Voi olla, mutta pitäisin enemmän KDE-tyyppisestä työpöytäympäristöstä. :)

Oudot on halut mutta ei siitä sen enempää... KDE4 Kubuntu toimii mutta on todella beta ja käytettävyys huono. tuosta 3.5- versiosta ei kokemuksia, väittävät paremmaksi.

Linux Mint KDE:llä voisi olla vaihtoehto: perustuu Ubuntuun ja on ns. "helppo". Toinen kokeilun arvoinen voisi olla myös PcLinuxOs. Open Suse on tietysti myös, mutta jotenkin tylsä mielestäni. Imuroi kokeiluun Live- versioita, siitä se lähtee...
Higg

Risto H. Kurppa

• Käyttäjä
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
« Vastaus #9 : 04.08.08 - klo:07.37 »
Käytän 64-bit kubuntua KDE4.1:llä kotikoneella (työkoneen näytönohjain ongelmoi, muuten varmasti sielläkin..) ja kokemukset ovat olleet ihan hyviä.

Jos joku on kokeillut Hardy KDE4 remixiä (jossa KDE4.0.3 muistaakseni), ei paljoa voi sen perusteella arvioida nykyistä, kuluneella viikolla julkaistua KDE4.1:stä jossa on otettu suuria harppauksia lyhyessä ajassa.

KDE4-sarja ei vielä ole yhtä viimeistelty ja kaikenkattava kuin KDE3, josta ehkä jopa vielä julkaistaan yksi päivitysversio (3.5.10) tässä syksyn aikana.

Eli jos KDE kiinnostaa enemmän, kokeile toki sitä!
Jos siedät satunnaisia puutteita, kokeile KDE4.1:stä esim. 2 viikkoa tms (riippuen siitä, kuinka paljon päivittäin konetta käytät) ja jos sen jälkeen pahasti häiritsee niin vaihda KDE 3.5:n. Ja päätä tuo kokeiluaika etukäteen ettet jossain kiukunpuuskassa (näitä voi joskus uutta järjestelmää opetellessa tulla :) päätä yhtäkkiä, turhan aikaisin vaihtaa ympäristöä. KDE3 ja KDE4 ovat kuitenkin hyvin samanlaiset mm. hallintatyökalujen osalta että minkä KDE4:ssä opit voit oikeastaan tehdä myös KDE3:ssa (pl. kde4:n uudet ominaisuudet, mm. työpöydän plasmoidit eli widgetit eli mokkulat eli..)

Helpoiten pääset KDE4-ympäristöön lataamalla Hardy Heron KDE4 remixin ja päivittämällä sen 4.1:n (kts kubuntu.org ja sieltä uutisista 4.1:n julkaisutiedote, siellä ohjeita, kysymällä lisää). Mahdollista on myös asentaa KDE3 ja KDE4 samanaikaisesti mutta itse en osaa eristää niiden ohjelmia valikoista eli valikoissa näkyy sitten samasta ohjelmasta KDE3ja KDE4 versioita.

Tsemppiä!

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

mikaeli

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 05.08.08 - klo:00.28 »
Minä olen käyttänyt KDE-työpöytää jo useamman vuoden ja minusta se on aivan kelvollinen työpöytäympäristö (KDE 3.5). Itse on päivittänyt KDE:n 4.1:n nyt kun se on julkaistu ja parin illan kokeilun perusteella KDE4.1 on tällä hetkellä ihan käyttökelpoinen. Pieni vakauden puute vaivaa vielä, joten työ käytössä kannattanee vielä suosia KDE 3.5:sta.

Asentamisesta sen verran, että yksi vaihtoehto on asentaa tuo perus Kubuntu KDE 3.5:lla. Voit sen jälkeen hakea KDE 4.1 adept paketinhallinnan kautta ja kun haluat käyttää KDE4.1:stä niin valitset sen käynnistymään sisäänkirjautumisikkunan valinnoista. Jos KDE4.1 ei miellytä niin voit aina käyttää KDE 3.5:ttä vaihtamalla sen oletukseksi sisäänkirjautumisikkunan valikosta. Itse olen päivittänyt koneen ensin Kubuntun Dapperista Hardyyn. Ja nyt lisäsin tuon KDE4.1:n kun se tuonne adeptiin joku aika sitten ilmestyi. Enkä ole muuten vielä palannut KDE3.5 versioon.

jusssi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 05.08.08 - klo:18.50 »
Täytyy uskaltautua tänne kirjoittamaan (vaikka taidot riitäisi tuskin "asentaminen ja alkumetrit" osiolle), mutta kun sopii aiheeseen. Olen nyt käytellyt Ubuntua KDE työpöydällä muutaman kuukauden ja kaikki toimii hienosti. Olen siis asentanut Ubuntu 8.04 käyttöjärjestelmän ja muuttanut sen oranssin työpöydän KDE:n siniseksi kaverien ohjeiden mukaan (itse siitä mitään ymmärtämättä). Käytänkö nyt Kubuntu nimistä käyttöjärjestelmää, siitä huolimatta, että olen asentanut Ubuntun, vai onko näin? Mistä näen, mikä versio minulla on KDEstä?

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #12 : 05.08.08 - klo:21.53 »
Täytyy uskaltautua tänne kirjoittamaan (vaikka taidot riitäisi tuskin "asentaminen ja alkumetrit" osiolle), mutta kun sopii aiheeseen. Olen nyt käytellyt Ubuntua KDE työpöydällä muutaman kuukauden ja kaikki toimii hienosti. Olen siis asentanut Ubuntu 8.04 käyttöjärjestelmän ja muuttanut sen oranssin työpöydän KDE:n siniseksi kaverien ohjeiden mukaan (itse siitä mitään ymmärtämättä). Käytänkö nyt Kubuntu nimistä käyttöjärjestelmää, siitä huolimatta, että olen asentanut Ubuntun, vai onko näin? Mistä näen, mikä versio minulla on KDEstä?
Tjaa-a... Minusta Kubuntu on ihan yhtä Ubuntu kuin Ubuntukin. :) Tosin eri työpöydällä. Onhan täällä ollut keskusteluakin, että voisiko se olla Ubuntu KDE Edition.
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=15445.0
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jori52

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 05.08.08 - klo:22.02 »
Tjaa-a... Minusta Kubuntu on ihan yhtä Ubuntu kuin Ubuntukin. :) Tosin eri työpöydällä. Onhan täällä ollut keskusteluakin, että voisiko se olla Ubuntu KDE Edition.
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=15445.0

Miksi ei voitaisi yhdistää molempien hyvät puolet.

Terveisin jori52
Linux counter #348392

jusssi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 06.08.08 - klo:10.49 »
Varsinkin tuo Tomppelin viestin linkki selvensi (tai sitten ei) asiaa. Vielä uteliaisuuttani kysyn, mistä saan selville käyttämäni KDE:n versionumeron?

Risto H. Kurppa

• Käyttäjä
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
« Vastaus #15 : 06.08.08 - klo:14.55 »
Varsinkin tuo Tomppelin viestin linkki selvensi (tai sitten ei) asiaa. Vielä uteliaisuuttani kysyn, mistä saan selville käyttämäni KDE:n versionumeron?

avaa joku KDE-ohjelma (esim. konqueror) ja valitse valikoista öö.. oikeinpuoleisin (help/apua/tietoja) tms ja sieltä lisätietoja KDE:sta tms..

Arvatenkin 3.5.9

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

jusssi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #16 : 06.08.08 - klo:16.36 »
Kiitos vastauksesta - sieltähän se löytyi. Arvauksesikin oli oikea eli versio on 3.5.9.

ilkant

• Käyttäjä
  • Kubuntu
    • Profiili
« Vastaus #17 : 07.08.08 - klo:11.25 »
Jos KDE 4.1:n asentaa Kubuntussa KDE 3.5.x:n rinnalle, niin käytössä on sekä 3.5.x sarjan + 4.x sarjan ohjelmia.

shelby

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #18 : 07.08.08 - klo:12.17 »
Mulla on 3.5.9 ja rinnalla näköjään 4.0.5.? Piti olla 4.1, ei vaan o.

e. mikähän senkin muutti? No ihmeellisyyksiä maailma täynnä.
« Viimeksi muokattu: 07.08.08 - klo:12.20 kirjoittanut shelby »
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

shelby

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #19 : 08.08.08 - klo:14.51 »
Jatkan vastaamista eri, eli Kubuntukoneella. Sain 4,1 sisään, mutta ei suostu tuomaan tai viemään bookmarkseja uuteen? Uusi ja hyvinkin mielenkiintoinen alue tämä KDE, mutta kun on niin tottunut Gnomeen. No, pelaa kuites, valinnan mukaan 3.5.9 tai 4.1. Mutta ne kirjanmerkit? Siirto ei mene mun kaaliin? No, jos ei muuten, naputellaan tärkeät saitit uudelleen. Gnomessa tämä oli niin helppoa. Kubua. ;D
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS