Ei vapaa, ei ole sama kuin laiton
ubuntu-restricted-extras on metapaketti, eli asentaa tiettyjä siinä lueteltuja paketteja.
sun-javat voit korvata open-jdk toteutuksella.
nvidian vapaa ajuri ei ole kovinkaan "tehokas" toimii, mutta hyvin rajallisesti.
ubuntussa ei sinällään ole mitään laitonta!
Kaikkia paketteja ei voi julkaista suoraan, eri maiden eri lainsäädännön vuoksi.
Tuo vrms ohjelma näyttää sellaiset paketit jotka eivät ole vapaita/avointa koodia.
Minen ota kantaa tuohon DVD ja mp3 laillisuuteen, jos ostan DVD:n on minulla oikeus katsoa se missä ja miten haluan.
sama mp3 tiedostoilla, jos nettikaupasta ostan.
Minulla on nyt siis tarkoitus siirtyä käyttämään SUOMESSA TÄYSIN ILMAISIA ohjelmia Ubuntussani,
en aio enää lähteä tulkitsemaan sitä mikä on minun itsestään selvä oikeuteni ja mikä on vain huonoa laki pykälää maassamme,
DVD katselu taitaa olla laitonta virallisen lain mukaan Ubuntussa, ellei sitten osta Codeceja,,
myös MP3 pakkaus taitaa olla patentoituna jollekulle , eli ei kiitos sitäkään sitten ??
eli, mitä voin Audio & Video puolella käyttää Ilmaisena Ubuntun kanssa Suomessa ??
jos nyt vielä olisi oikein vaikea ni voisinko saada samalla kaikki ilmais kodekki paketit joita voi Suomen lain mukaan käyttää huoleti..
//----
kiitos,,
Sellainen asia, ettei valtiolla ole minkäänlaista oikeutta sanella sinulle, minulle, tahi kenellekkään toiselle, saammeko me käyttää vaihtoehtoista järjestelmää!
Tämän puolesta voit rauhallisin mielin käyttää jo asennettua järjestelmää ja siinä olevia ohjelmistoja.
Asia olisi hiukan eri, jos käyttämäsi ohjelmistot olisivat maksullisia ja sinä et niistä sentin pyörylää maksa (piratismi).
Jolloin olisit laittomilla teillä.
Nvidian ajuri... Millä tavalla sen suljetun ajurin käyttäminen olisi moraalitonta?
Kyseinen firma sitä itse tekee ja jakaa...
DVD:n salauksen purku? Oikeudessa on asian käsittely, onko se laitonta, siihen asti, voit olla rauhallisin mielin.
Nuo ikoniteemat (human & tangerine) Ei niiden käyttäminen laitonta ole, sen tekijä ei ole vaan halua että muut tekevät siihen muutoksia, joten sen muokkaus on laitonta, ei käyttäminen, ei avointa.
sun-java Edelleen, ilmainen ohjelma, jonka lähdekoodi on suljettu. sama yhtiö tekee myös openjdk versiota, joka on tietääkseni avoin.
Sama yhtiö myös on melko vahvasti esillä openofficen tekemisessä. Pitääkö sekin vaihtaa pois?
Edelleen, millä oikeudella valtio voi määrätä sinut käyttämään yhtä tiettyä sovellusta. (mahdollisesti maksullista)
Mitä voit käyttää ilmaisena? ihan kaikkea mitä löytyy ubuntun pakettivarastoista, tahi minkään muunkaan jakelun varastoista.
Löytyy myös maksullisia jakeluita, jos haluat ehdottomasti oman mielenrauhasi takia siitä maksaa.