Olen paininut samanlaisten ongelmien kanssa tässä puolisen vuotta. Jotenkin vaan on editointi-softien kehitys jäänyt hieman jälkeen kameroista. Nykyisin kun kuitenkin myydään paljon kiintolevylle tai muistikortille tallentavia kameroita, jotka tallentavat videon suoraan pakatussa mpeg-2 muodossa.
Kun nyt kerran löysin asiaan sopivan ketjun niin en kykene olla vuodattamatta hieman tuntojani tänne. Hieman ohjelmista:
Kino
Ehdottomasti paras ohjelma aloittaa videoiden editointi. Sen käyttöliittymä on selkeä ja käyttö nopea oppia. Muutenkin tykkään kinon käytöstä. Työskentely sillä on jotenkin suoraviivaista ja sujuvaa.
Mutta sitten. Ensimmäinen ongelma oli heti tuo mpeg-2 tuen puuttuminen. Noh sitä kun sitten pikkuisen selvittelin niin löytyihän taustalta tietysti järkevä selityskin. Kameran käyttämä ac-3 ääniformaatti kun ei satu olemaan aivan vapaasti levitettävää muotoa. Asian tietysti voi kiertää kun asentaa ffmpeg:n uudelleen eri kirjastoilla. Sittenhän homma alkoi pelaamaan taas kuin tanssi. Tämän jälkeen ei tarvitse enää komentorivillä alkaa noita videoita muuttamaan kinon ymmärtämään muotoon. Kino osaa hoitaa sen itse.
Mutta, mutta. Kaikki hyvähän vissiin loppuu aikanaan. Seuraava murhe tuli vastaan. Minä en ainakaan löytänyt mitään tapaa muokata ääniraitaa ja videoraitaa erikseen. Eli videon taustalle, jos haluaa jonkun biisin soimaan, se onnistuu. Mutta hukkaa siinä vaiheessa kohtaukset. Ja sitten kun menet lyhentämään videota jostakin kohtaa, napsasee samasta kohtaa myös ääniraidasta pois. Voi kyllä taas ajaa sen ääniraidan uudestaan. Mutta on kohtuu työllistävä vaikutus. Ei siis sovi esim. musiikkivideoiden tekoon. Taustalle kun laittaa soimaan jonkin menevän musiikin ja käyttää suht nopeita leikkauksia, olisi mukavaa jos leikkaukset ja ääni sopisivat yhteen.
Suurin pettymys tuli sitten vastaan, kun olin jo käyttänyt aikaa kyseisen videon editointiin useita tunteja (lue enemmän kuin 24). Homma oli pulkassa, ja sain tehtyä siitä oikein DVD-videonkin. Juuri sopivasti kaverin tupareihin. Siinä sitten porukalla katsottiin videota ja ihasteltiin kameran kohtuullista kuvanlaatuakin. Kävi vaan niin, että samalla levyllä oli myös muutamia alkuperäisotoksia kameralta. Ja tietysti kun hienosti leikattu videoni loppui, alkoi seuraava klippi näkymään. Ja voi sun sitten sitä kummastelua, että mitenkäs se kuva nyt noin kirkastui ja terävöityi. Arvelipa joku että se pätkä oli sitten kuvattu jo oikein hd-kameralla. Täytyi siinä sitten kavereille vakuutella, että pitää vähän tarkistella sen DVD-kodekin asetuksia.
Ongelmahan käsittääkseni on kuitenkin se että mpeg-2 video, jota kamera suoraan tuottaa, on pakattua videota. Se kun muutetaan pakkaamattomaan dv-muotoon ja takaisin pakattuun mpeg-2 muotoon, niin onhan se ihme jos ei kuvanlaatu heikkene.
Avidemux
Siitä minulla ei ole hirveästi käyttökokemuksia. Sitä suositellaan kyllä joka välissä, mutta en ole oikein vielä mieltänyt sitä miksikään videoiden editointi ohjelmaksi. Näen sen mieluummin videoiden konvertointi- ja siivoamis-ohjelmana. Sen ominaisuudet kun loppuvat kesken jo siinä vaiheessa, kun pitäisi alkaa työstää useampaa kuin yhtä pätkää. Avidemux kun ei erottele kohtauksia mitenkään toisistaan. Toisinaan olisi kiva vaihtaa kohtausten järjestystäkin. Ja editoida leikkauskohtia muutenkin, kun etsimällä omalla silmällä se kohtauksen vaihtuminen.
Noh mutta kuitenkin tutustumisen arvoinen ohjelma. Ja hyvä varmasti esim. tallennettujen tv-lähetysten siivoamiseen ja pikku fiksailuun.
PiTiVi
Oikein mukavan näköinen pikku ohjelma. Ominaisuudet kyllä loppuvat lähes heti kesken. Osaa kyllä tuon useamman klipin hallitsemisen paremmin kun tuo avidemux. Mutta ominaisuudet sitten jäävätkin melkein niiden klippien trimmauksen ja järjestelyn tasolle.
Cinelerra
Hui hirvitystä. Meni muuten sormi suuhun melkein rystysiä myöden. Aivan kamalan näköinen käyttöliittymä. Yritin, en saanut oikein mitään tolkkua. Hylkäsin. Hyi.
Mutta kuinkas kävikään. Heh heh. Kun en ole parempaakaan vielä löytänyt, olen tässä viime aikoina hammasta purren opetellut käyttämään. Ei ole helppo ohjelma, mutta monipuolinen. Ja oikeasti toimiva. Alkaa se jo sujumaan. Siinä nyt vaan sattuu olemaan ominaisuudet, joita kinossakin olisin kaivannut. Kuvanlaatua en ole kyllä vielä todennut käytännössä. Pitää hoitaa se ensi viikolla. Olen tässä juuri koostamassa levyä, jossa mukana eri tavoilla editoituna sama pätkä. Laitan kyllä sitten kommenttia tänne.
Yhteenveto
Mielestäni kino on paras, jos tyytyy siihen kuvanlaadun lievään heikkenemiseen ja käyttää videoiden omia ääniraitoja. Muuten Cinelerra on opettelemisen arvoinen ohjelma. Avidemux on hyvä juuri esimerkiksi tv-tallenteiden muokkaamiseen. Tosin siinäkin toiset vannovat ProjectX:n nimiin. PiTiVi on loistava ohjelma käyttäjille, jotka kaipaavat todella yksinkertaista ohjelmaa. Sopiva esimerkiksi lomavideoiden siivoamiseen.
Voin tässä vielä jokin päivä laittaa muutaman käytännöllisen skriptin noiden .MOD tiedostojen käsittelyyn. Itse kun olen ainakin opetellut sellaisen kuvaamistyylin, että niitä tiedostoja sitten syntyy aika hurja määrä. Ja jos niitä alkaa yksitellen nimeämään uusiksi ja muuttamaan toiseen muotoon. Siinä menee ikä ja terveys.
-> Stifu