Kirjoittaja Aihe: Ubuntun automount  (Luettu 3603 kertaa)

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Ubuntun automount
« : 22.07.08 - klo:19.57 »
Hei,

minulla on kaksi kovelevyä kiinni. sda:ssa on osiot windows xp:lle, ubuntulle ja swapille. udb:ssä on yksi osio.
Luulen tietäväni miten liitäntöjä voi määrittää /etc/fstab tiedoston avulla, mutta Ubuntu tuntuu tekevän mounttauksia myös muulla tavoin. Sijainnit valikossa on kohdat windows osiolle ja sdb:n osiolle, mutta ne mounttautuvat ilmeisesti vasta kun valitsen ne ensimmäisen kerran valikosta. Tämä on huono asia siinä mielessä, että jos kirjauduttuani käynnistän mediasoittimen, joka on määritetty hakemaan musiikkitiedostoja jommasta kummasta osiosta, ei homma luonnistu. fstab:ssa ei ole oletuksena määritelty kuin ubuntun asennusosio sekä swap. Lisäsin fstab:iin rivin sdb:n osion automounttaukselle, mutta tämä ilmeisesti sekoilee kun valitsen osion Sijainnit valikosta.

Nykyinen /etc/fstab:

Koodia: [Valitse]
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda3
UUID=cefae7a9-97c3-4767-b7c6-51a20476aa99 /               ext3    relatime,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sda2
UUID=23075f4e-4af4-4024-b888-b06a3455ab6e none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0
/dev/sdb5 /media/seagate320 ntfs auto,user,exec,rw,async 0 0

Tuo viiminen rivi on siis oma lisäykseni ja yritys saada osion automounttaus. Ubuntun asennuksen generoima fstab on kyllä näin aloittelijan silmään melko mystinen. Eli miten osioiden automounttaus kannattaa hoitaa?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Ubuntun automount
« Vastaus #1 : 22.07.08 - klo:20.02 »
/dev/sdb5 /media/seagate320 ntfs auto,user,exec,rw,async 0 0

Tuo viiminen rivi on siis oma lisäykseni ja yritys saada osion automounttaus. Ubuntun asennuksen generoima fstab on kyllä näin aloittelijan silmään melko mystinen. Eli miten osioiden automounttaus kannattaa hoitaa?

Tuossa boldattuna taitaa olla kohta mitä linux ei ymmärrä. Tässä on esimerkki rivi omasta fstabista. Näin yksinkertaisella rivillä olen itse pärjännyt ja haluan siis kaikki oikeudet muokkailla kyseistä osiota. Tuosta by-id/scsi-SATA kohdasta ei tarvitse välittää, myös /dev/sd muoto toimii

Koodia: [Valitse]
/dev/disk/by-id/scsi-SATA_SAMSUNG_HD50-part1 /mount/windows_c     ntfs-3g    defaults,locale=fi_FI.UTF-8 0 0
« Viimeksi muokattu: 22.07.08 - klo:20.04 kirjoittanut qwertyy »

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Ubuntun automount
« Vastaus #2 : 22.07.08 - klo:23.34 »
Luulisin kyllä että linux tunnistaa tuon ntfs:n, sillä osio itse asiassa mounttautuu liitoskohtaan /media/seagate320. Ongelmana on, että Ubuntu jotenkin mounttaa kyseisen osion kohtaan /media/disk kun valitsen Sijainnit valikosta levyn. Tämä aiheuttaa sellaisia ongelmia, että linux väittää joskus, ettei osio ole mountattu koska tietoa ei löydy jostain tiedostosta (en muista nimeä), vaikka todellisuudessa osio on mountattu.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Ubuntun automount
« Vastaus #3 : 22.07.08 - klo:23.38 »
fstab liittäminen ja valikosta liittäminen ei ole käsittääkseni mitenkään liitoksissa toisiinsa. Oma veikkaus on että tuo fstab rivisi ei toimi lainkaan jos noin käy.

stay

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Ubuntun automount
« Vastaus #4 : 29.07.08 - klo:14.31 »
Minun pitäisi kanssa saada ulkoinen kovalevyni automounttaamaan, kun musiikkisoittimet joka kerta sekaisin kun avaan ne :D. En ymmärrä tästä yhtään mitään.

Jos joku viitsisi vielä kirjottaa yksinkertaiset ohjeet minulle :P

EDIT:
Koodia: [Valitse]
/dev/sda5 /mount/Ulkonen     ntfs-3g    defaults,locale=fi_FI.UTF-8 0 0Miltäs tuo näyttää? Tuosta "Ulkonen" kohdasta en ole ihan varma, ainakin "Tietokone" kohdassa näyttää osion tuolla nimellä.

EDIT2: "Oikeutesi ei riitä tiedoston muokkaamiseen" - näinhän se valittaa kun koitan muokata tiedostoa "fstab", mikä avuksI?
« Viimeksi muokattu: 29.07.08 - klo:15.04 kirjoittanut stay »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Ubuntun automount
« Vastaus #5 : 29.07.08 - klo:15.14 »
EDIT2: "Oikeutesi ei riitä tiedoston muokkaamiseen" - näinhän se valittaa kun koitan muokata tiedostoa "fstab", mikä avuksI?
Rivi esimerkkisi näytti toimivalta, se miksi et voi muokata fstab tiedostoa johtuu melkovarmasti siitä, että olet unohtanut pääkäyttäjäkomennon sudo pois. Eli esim. Ubuntussa
Koodia: [Valitse]
sudo gedit /etc/fstabpitäisi avata tiedosto. Kysyy salasanaa ja siihen ei vaikuta tulevan mitään, mutta näppäile vain ja paina enteriä.

Tietysti tuo kansio mihin liitetään pitää tehdä itse, eli siihen käy komento
Koodia: [Valitse]
sudo mkdir /mount/Ulkoinen
Yleensä nuo riittää, mutta voi olla joudut antamaan vielä oikeudet kansiolle. Nyt tulee hiukan mutua, mutta jotain tämän tapaista
Koodia: [Valitse]
sudo chmod -R 777 /mount/ulkoinensaattaa olla että muistan tuon väärin.
« Viimeksi muokattu: 29.07.08 - klo:15.17 kirjoittanut qwertyy »

stay

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Ubuntun automount
« Vastaus #6 : 29.07.08 - klo:15.18 »
EDIT2: "Oikeutesi ei riitä tiedoston muokkaamiseen" - näinhän se valittaa kun koitan muokata tiedostoa "fstab", mikä avuksI?
Rivi esimerkkisi näytti toimivalta, se miksi et voi muokata fstab tiedostoa johtuu melkovarmasti siitä, että olet unohtanut pääkäyttäjäkomennon sudo pois. Eli esim. Ubuntussa
Koodia: [Valitse]
sudo gedit /etc/fstabpitäisi avata tiedosto. Kysyy salasanaa ja siihen ei vaikuta tulevan mitään, mutta näppäile vain ja paina enteriä.

Tietysti tuo kansio mihin liitetään pitää tehdä itse, eli siihen käy komento
Koodia: [Valitse]
sudo mkdir /mount/Ulkoinen
Yleensä nuo riittää, mutta voi olla joudut antamaan vielä oikeudet kansiolle. Nyt tulee hiukan mutua, mutta jotain tämän tapaista
Koodia: [Valitse]
sudo chmod -R 777 /mount/ulkoinensaattaa olla että muistan tuon väärin.

Toimivuus selviää seuraavassa bootissa.. Kiitos tästä, sain ainakin muokattua jo...

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Ubuntun automount
« Vastaus #7 : 29.07.08 - klo:15.21 »
Äh tietenkin unohdin. Uudelleenkäynnistystä ei tarvitse, seuraava
Koodia: [Valitse]
sudo mount -akomento liittää uudelleen fstabin mukaan.

stay

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Ubuntun automount
« Vastaus #8 : 29.07.08 - klo:15.56 »
Kiitos, nyt toimii hienosti :P