Minulla on aina pöytäkonellani kaksi distroa yhtä aikaa asennettuna, toista käytän (ubuntu) ja toista kokeilen (tällä hetkellä SuSE), nyt on niin, että susesta en mitään kummempaa löytänyt ja haen sen tilalle uutta distroa kokeiluun, mielessäni ovat pyörineet pääasiassa fedora, gentoo ja debian. Haen distrolta nopeutta, tehokkuutta ja vakautta, loogisuus, keveys ja ohjeiden löytyminen ovat myös hyvästä. Etsin pääasiassa jotian, jolla voi aina viritellä, mutta saa yleensä itse valita ajankohdan. Ei ole esim. se kaikkein paras kun pitäisi saada jotain tehdyksi, mutta näyttiksen ajurit ovat kolmannen kerran vuodessa sanoneet sopimuksensa irti (ilmeisesti päivityksissä tullut jotain) ja pitää asentaa/konffata kaikki uusiksi. En pelkää komentorivin käyttöä, kunhan ohjeita löytyy. Debianissa minua kiehtoo vakaus, apt ja se, että ubuntu juontaa juurensa sinne, mutta debian on kuitenkin astetta haastavampi (eikös?), Gentoossa kiinostaa tehokkuus (?), virittely ja muokattavuus, en kyllä tiedä että onko muokattavuudesta minulle mitään hyötyä, mutta kiinostaa kuitenkin. Fedorassa kiinostuin lähinnä tästä mainostelusta, jonka mukaan fedoraan tulevat yleensä ohjelmapäivitykset ensimmäisinä ja se on parhaiten ajan tasalla. Käytän muuten gnomea, että jos jonkun distron kanssa on niin, että gnome on siinä huonompi, niin sitten se distro saa miinuspisteitä.
Debian on ollut ykkösideana, tuntuu että se on kuitenkin ubuntun kanssa aika samanlainen. Ubuntussa on jo saman verran paketteja kuin debianissa ja koneellani toimii muutenkin yleensä distrot, niin debianin hyvällä yhteensopivuudelle laitteiston kanssa ei välttämättä tule käyttöä. Sitten on tämä vakaus, eli onko debian oikeasti vakaampi kuin distrot yleensä? entä onko muita tärkeitä eroja ubuntun ja debianin välillä? ja mitä distroa suositellaan (myös muitakin kuin näitä saa suositella)?