Kirjoittaja Aihe: Analogiäänet toimii, digitaaliäänet vain osittain  (Luettu 1795 kertaa)

lurpey

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Jees. Linux-innostukseni pääsi taas siihen vaiheeseen että asentelin koneelleni tuon uusimman Ubuntun 8.04 -version. Vaan äänissä on nyt jotain säätämisen varaa: Minulla on siis äänikortti kytkettynä vahvistimeen digitaalisella johdolla, ja tämä kyllä tuntuu ainakin osittain toimivan. mm. Rhytmboxilla musiikki toistuu ihan oikein.  Mutta sitten taas esimerkiksi järjestelmän omat äänet, youtube-videoiden äänet yms. eivät kuulu digitaalista piuhaa pitkin.

Ja analogisena nämäkin äänet siis kuitenkin toimivat. Tämän testailin ihan laittamalla kuulokkeet suoraan äänikortin analogireikään kiinni. Eli mitäs configeja tässä nyt pitäisi ryhtyä puukottamaan, jotta saisi nämä loputkin äänet toistumaan digitaalista piuhaa pitkin? Alsa-mikserin asetukset pitäisi kuitenkin olla jo kohdillaan, ne olen tarkistanut.

Ja äänikorttina on emolevyn integroitu äänikortti, NVidia CK8S näyttää näissä kaikissa asetuksissa lukevan.

suppo84

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Vs: Analogiäänet toimii, digitaaliäänet vain osittain
« Vastaus #1 : 25.07.08 - klo:13.28 »
En tuo ongelmaan ratkaisua mutta itselläni tulee ääni ulostulo digitaalisen kautta.
Äänet toimii musasoittimissa, elokuvissa, flasheissa mutta jos haluan flash videoihin äänet
mun pitää sammuuttaa ennen selaimen käynnistystä kaikki ohjelmat mitkä "varaa" äänet.

Eli saan äänet yhdestä sovelluksesta kerrallaan. Täytyykin kokeilla tuota analogista että
saako samaan aikaan kuunneltua musiikkia ja katsottua flash videoo  ;D

DJ Tsvetkoff 4ever

  • Vieras
Vs: Analogiäänet toimii, digitaaliäänet vain osittain
« Vastaus #2 : 25.07.08 - klo:17.58 »
En kehdannut aloittaa uutta aihetta niin lainataan tätä ;)

Onko kellään tietoa toimiiko tuo Linuxeissa. Optiset liitännät olis pakko toimia ja niiden takia kiinnostaakin. Hinta olis ihan suht halpa ja hyvät liitännät. Laadukas ääneltään? Vai löytyykö jostain halvemmalla?

http://www.tietoasema.fi/eshop/?sid=1&cid=3&gid=115&sgid=13301&vid=&pcode=10461&whid=

peran

  • Vieras
Vs: Analogiäänet toimii, digitaaliäänet vain osittain
« Vastaus #3 : 25.07.08 - klo:18.38 »
Mulla olis yks. Optisilla äänillä linuksissa osittain toimiva kortti halvahkolla (tarjouksia otetaan vastaan).
Kyseinen Terratecin kortti on ehjä, mutta Linuxissa toimii optiset lähtevät äänet, muttei tulevat. Siis HiFi-tasolla voi kuunnellä, muttei voi nauhoittaa.

Onko 10 euroa liikaa?
(Nykyisestä hintatasosta ei ole tietoa, jos hinnat on tullut kovasti alas, voin tarkistaa hintaa alaspäin, mutten tarkista ylöspäin.)

(olen kännykän varassa, joten en nyt katsonut linkkiäsi.)

DJ Tsvetkoff 4ever

  • Vieras
Vs: Analogiäänet toimii, digitaaliäänet vain osittain
« Vastaus #4 : 25.07.08 - klo:19.52 »
Juu kiinnostaa, jos toimii. Siis jos se toimii ihan kunnolla! Nyt olis kuitenkin pääasia, että optinen (valokaapeli) toimii ulos kunnolla. Pitääks ton takia kikkailla, vai toimiiko ihan "pukkaa paikoilleen ja menoksi" meiningillä? 10€ + postarit ei ole paha hinta, mutta nyt ehkä on, kun tili näyttää 1€ :) Tiistaina voisin ostella, jos on kondiksessa ainakin optinen ulostulo. Pistä privaa, niin ei tartte paisutella ketjua turhaan :)