Kirjoittaja Aihe: DVD-elokuvien toisto-ongelmia  (Luettu 14062 kertaa)

Pate

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
DVD-elokuvien toisto-ongelmia
« : 19.07.08 - klo:22.07 »
hei

Olen käyttänyt tietokoneita 10 vuotta ja ubuntua 1 vuoden. Minulla on HP Compaq nx9010
(Intel Celeron 2 gigaHz) kannettavalla Ubuntu Studio 8.04 (hardy)

Olen saanut toimimaan DVD-levyt Oglella ja VLC-playerilla, mut nyt illalla dvd-toisto sekos ja loppui, kun laitoin uuden erilaisen dvd-elokuvan. Se on kyllä kunnollinen ja on muualla toiminut ja muualla katsottu.

Aika ikävä on, kun tämä en saanutkaan toimimaan toistoa, joka keskenkaiken katkesi ja ohjelma sammui. Ja nyt se ei näytä enään avaavan ollenkaan tätä elokuvaa. Osittain se näyttää toistavan.

Neuvokaa!

T:Paavo
« Viimeksi muokattu: 11.08.08 - klo:17.38 kirjoittanut Petri Järvisalo »

Pate

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
DVD-elokuien toisto omgelmia
« Vastaus #1 : 19.07.08 - klo:22.12 »
hei

Siis mulla on ollut 2 kk tämä ubuntu studio. Ja siinä noin 1,5 kk toimiva dvd-toisto-ohjelma VLC tai Ogle. Sitten se lakkas toimimast tämän uuden levyn kanssa jossa en huomaa vikaa. Outoa.

Neuvokaa!

T:Paavo

vellu@vmach

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
  • Kiroitusvirheitä jo vuodesta feisty
    • Profiili
Vs: DVD-elokuien toisto omgelmia
« Vastaus #2 : 19.07.08 - klo:22.15 »
Olethan asentanut css-purkuun tarkoitetut paketit?
Ohjeet :
http://linux.fi/index.php/DVD-elokuvat

Pate

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
Vs: DVD-elokuien toisto omgelmia
« Vastaus #3 : 19.07.08 - klo:23.15 »
Aivan kuten siinä neuvotaan niin olen jo tehnyt kauan sitten kun asennin Ubuntun.

Mutt silti epäonnistuin. Sitten huomasin että oppaassa sanotaan:
--------------------------------------------------------
Vaihtoehtoiset ohjelmat DVD:n katseluun

Jos DVD-elokuvien katselu ei onnistu, voit kokeilla muita toisto-ohjelmia. Tällaisia ovat esim. Ogle ja Totem-xine.

    totem-xine
    libxine-main1
    libxine-extracodecs
    ogle
    ogle-gui
------------------------------------
Nytpä huomasin että en ollut laittanut
totem-xine
libxine-main1
libxine-extracodecs

Joten aloin kokeilla näitä kolmea, kun en ollut aiemmin tarvinnut, kun dvd-elokuvat näkyi VLC ja Ogle ohjelmilla, mutta ei tämä elokuvalevy. Latasin äsken nuo kaksi ensimmäistä, mutta kolmatta en löytänyt vaikka kerrottiin siihen joku erikoinen ohljelmistolähde. Sieltäkään en sitä löytänyt, mutta löysin sen netistä lataamalla. Mutta kun aloin manuaalisesti asentamaan pakettia se epäonnistui, koska huomasi paketeissa ristiriidan.
Eli sitä libxine-extracodecs en osannut asentaa liekkö olis mitään auttanutkaan. Testasin ja nyt Toteemilla pystyi toistamaan muita dvd-elokuvia, mutta ei tätä, sillä keskenkaiken se pysähtyi ja katkesi ja ilmoitti: "Resurssista ei voitu lukea."

T:Paavo


DJ Tsvetkoff 4ever

  • Vieras
Vs: DVD-elokuien toisto omgelmia
« Vastaus #4 : 20.07.08 - klo:00.25 »
Eli libdvdcss2 löytyy koneelta? VLC on jotenkin tuttu, mutta nyt ei ole tullut pitkään aikaan käytettyä. Ogle en ole edes eläissään kokeillut. DVD katselussa olen tykästynyt  mplayer-nogui.  Sillä on kyllä onnistunut ihan uudempienkin leffojen katselu. Tsekkaa se libdvdcss2 tila. Olisko siinä vika.

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: DVD-elokuien toisto omgelmia
« Vastaus #5 : 20.07.08 - klo:10.13 »
Lataa seuraava lisälähde ohjeen mukaan niin saat käyttöösi dvdcss kirjaston ja win32 koodekit myös ja eiköhän ne xinen exstra koodekitkin tule tuolta, tosin tuosta viimeisestä en ole varma.

http://wiki.ubuntu-fi.org/Epäviralliset_ohjelmalähteet
Muokkausta:
Toimiipas tämä linkitys oudosti tässä Kde:nelosessa, asiaan, muista nanossa vaihtaa lähteessä sanan gytsy tilalle hardy ennen tallennusta.
Tallennus tapahtuu painamalla ctrl ja o kirjainta ja hyväksymällä enterillä pois pääsee oikeaoppisesti ctrl ja x kirjainta painamalla.

Terveisin jori52


edit: linkki korjattu - GoddamnDevil
« Viimeksi muokattu: 20.07.08 - klo:11.02 kirjoittanut GoddamnDevil »
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Pate

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
Vs: DVD-elokuien toisto omgelmia
« Vastaus #6 : 21.07.08 - klo:19.57 »
hei

Multa hävis ohjelma mplayer-nogui. Kummallista. Sillä ensin juuri asensin sen, mutta sitä ei löytynyt mistään. Mihin se hävis? Mikä sen näkyvä nimi? Millä nimellä se mulla on? Joskus ohjelmat vaihtavat nimeään ja siten häviävät, kunnes joku keksii, että sen nimi on muuttunut ja löytää sen. Synaptik näyttää että mulla on hyvin asennettuna tämä mplayer-nogui.

Kuuluuko tuohon pakettiin muitakin oheispaketteja? Kun synaptik ei niistä kertonut mitään.

T:Paavo

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: DVD-elokuien toisto omgelmia
« Vastaus #7 : 21.07.08 - klo:20.09 »
hei

Multa hävis ohjelma mplayer-nogui. Kummallista. Sillä ensin juuri asensin sen, mutta sitä ei löytynyt mistään. Mihin se hävis? Mikä sen näkyvä nimi? Millä nimellä se mulla on? Joskus ohjelmat vaihtavat nimeään ja siten häviävät, kunnes joku keksii, että sen nimi on muuttunut ja löytää sen. Synaptik näyttää että mulla on hyvin asennettuna tämä mplayer-nogui.

Kuuluuko tuohon pakettiin muitakin oheispaketteja? Kun synaptik ei niistä kertonut mitään.

T:Paavo

tuo kyseinen paketti on nimensä mukaisesti ilman Graafista User Interfacea.
Komentoriviltä käytettävä softa.
Jos asennat mplayer nimisen paketin, löytyy se valikoista Valikko->Sovellukset->Ääni ja Video
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: DVD-elokuien toisto omgelmia
« Vastaus #8 : 24.07.08 - klo:23.35 »
Lainaan aihetta.
Saan seuraavanlaisen virheilmoituksen kun yritän katsella DVD elokuvaa:
** (totem:14270): WARNING **: Failed to create dbus proxy for org.gnome.SettingsDaemon: Could not get owner of name 'org.gnome.SettingsDaemon': no such name
Tämä siis kun yritin käynnistää Totemin päätteen avulla. Graafinen puoli antaa seuraavan herjan:
"An error occured Location not found". Monia herjoja on näytöllä näkynyt mutta nämä ovat uusia. Mounttaus ongelma? Käytössä Xubuntu 8.04, tervesin Timo
"Linux, made in Finland"

Pate

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
mplayer-nogui ?
« Vastaus #9 : 04.08.08 - klo:19.20 »
hei

Koitan nyt jatkaa asiaa vielä. Sillä kun lainasin 5-dvd levyä luonto-ohjelmia, mutta vain yksi on toiminut.

Mitenkä käytetään tätä mplayer-nogui ohjelmaa? Komentorivillä?

Kuinka se asennetaan koneella? Sillä kun asennan mlplayerin kone poistaa mplayer-nogui? Ei voi olla yhtä aikaa tietokoneella mplayer ja mplayer-nogui. Kumpi siis näistä?

Olin myös joksu aikaisemmin jo Ubuntun asennus vaiheessa asentanut ne win32 koodekit ja se joku css-kirjasto. Ne tais mennä automaattiesesti.

T:Paavo

Pate

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
win32 koodekit
« Vastaus #10 : 04.08.08 - klo:19.54 »
hei

Tarviiko tässä minun Ubuntussani ollenkaan win32 koodekkeja? Sillä en löytänyt niitä vaikka asennin erikoiset ohjelma lähteetkin avaimineen.

T:Paavo

Pate

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
win32 koodekit ???
« Vastaus #11 : 04.08.08 - klo:20.04 »
Hei

Onko w32codecs win32 koodekit? Onko väliä jos n-kirjain puuttu välistä? Ja siinä paketissa sanotaan jotain että se on binnaarit win32 koodekeille?

Ja mitenkä se kirjoitetaan oiken tarkalleen? se paketin täydellinen nimi

T:Paaavo

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: DVD-elokuien toisto omgelmia
« Vastaus #12 : 04.08.08 - klo:20.11 »
Eiköhän kohta joku kielipoliisi iske ja kerro miten mikäkin kirjoitetaan :D

Mutta asiaan, w32codecs on kaipaamasi paketti, löytyy medibuntun pakettivarastoista.

Toiseen asiaan, viesteissäsi on muokkaa toiminto, jonka avulla voit lisätä tekstiä viestiin, jottei tarvittse uutta viestiä lähettää jokaisesta erillisestä asiasta.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Antifilatelisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
    • Profiili
Vs: DVD-elokuien toisto omgelmia
« Vastaus #13 : 04.08.08 - klo:21.44 »
Ovatpas elokuvat nykyisin oudoksi menneet. Katselen säännöllisesti elokuvia(uusia ja vanhoja) ja kaikki ovat toimineet kaikilla koneilla.
Asennettuna vain _Ubuntu restricted extras paketti. No senhän pitäis riittääkin :)


Pate

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
DVD-elokuvien toisto ongelmia
« Vastaus #14 : 06.08.08 - klo:19.17 »
hei

Mulla on siis kaiken aikaa ollut asenettuna nuo win32 koodekit.
Kun huomasin miten se oikein kirjoitetaan niin jo löytyi.

Voisko olla vikana vanhuus. Kun kannettavan tietokoneeni sain 1,4 vuotta sitten osatettua käytettynä. Nyt ehkä 4 vuotta vanha Ja tämä dvd-asemani osaa vain lukea dvd-levyjä eikä polttaa, mutta osaa polttaa ja lukea cd-levyjä.

Kun laitan jokun vaikean dvd-levyn sisään, niin se vaan hinkuttaa sitä asemassa jonkin aikaa ja mitään ei tapahdu eikä mikään ohjelma ole kyennyt sellasta avaamaan.

Nyt mulla on jo toinen syy asentaa Windows xp takaisin koneelleni. En kuitenkaan tiedä varmaks kannattaako kosketinsoiton harjoittelun ja tämän tähden. Mutta ehkä rinnakkaiseksi vaihtoehdoksi koneelleni. Sillä vaikuttaa että olen jo kaiken asettanut tässä oikein dvd-toistoa varten.

Mutta olen aika tyytyväinen sillä useammat asiat ole saanut näine jfoorumi keskusteluiden avulla asetettua koeellani toimimaan.

T:Paavo

DJ Tsvetkoff 4ever

  • Vieras
Vs: DVD-elokuien toisto omgelmia
« Vastaus #15 : 07.08.08 - klo:01.18 »
Ovatpas elokuvat nykyisin oudoksi menneet. Katselen säännöllisesti elokuvia(uusia ja vanhoja) ja kaikki ovat toimineet kaikilla koneilla.
Asennettuna vain _Ubuntu restricted extras paketti. No senhän pitäis riittääkin :)



Niinpä, älä muuta viserrä! Itsellä on asennettuna vaan libdvdcss2 paketti ja ohjelmana toimii mplayer-nogui. Kaikki leffat on toiminut. Joskus joutuu hakemaan levyltä sen itse leffan, kun se ei aina oli numero 1, mutta aina on toiminut. VLC:n kanssa oli ongelmaa joskus yhden leffan kanssa ja siitäkin kun jätti menu valikot soittamatta, niin toimi sekin elokuvan loppuun asti.

P.S. Ubuntu resticted asennus ei riitä, jos haluat katselusuojattuja DVD-levyjä katsella.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: DVD-elokuien toisto omgelmia
« Vastaus #16 : 07.08.08 - klo:10.36 »
P.S. Ubuntu resticted asennus ei riitä, jos haluat katselusuojattuja DVD-levyjä katsella.

En ole asiaa enemmin tutkinut, mutta pystynkös itse nyt katsomaan kaikkia, kun on asennettuna restricted-extras ja vlc? Ainakaan tähän mennessä ei ole mikään levy kieltäytynyt yhteistyöstä. Muilla soittimilla en ole testannut, kun ei ole tarvetta tullut.

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: DVD-elokuien toisto omgelmia
« Vastaus #17 : 07.08.08 - klo:13.58 »
Pisti silmään tuolta viestiketjun alkupäästä että jos kerran Totem ilmoittaa "Resurssista ei voitu lukea" niin olisiko jotain häikkää levyssä tai levyasemassa (tai molemmissa)? Ei se nyt ole mitenkään kauhean erikoista että jokin dvd-levy toimii yhdessä asemassa ja toisessa takkuilee, varsinkin kotipolttoiset.

Kuten edellä vihjaistaan, vian selvittelyyn voi auttaa toisto-ohjelman käynnistäminen komentoriviltä esim. komennolla: "vlc dvd://".
Toiston aikana päätteelle tulostuu kaikenlaista, myös mahdolliset virheilmoitukset. Kun toisto tökkii, kurkistus päätteelle saattaa antaa vihiä ongelman ratkaisuun.

Käytän sekä vlc että mplayer ohjelmia. Vanhassa koneessa mplayer on parempi (kevyempi), mutta DVD-valikot toimii vlc:llä paremmin (joskus niitäkin tarvitsee). Minusta tuon mplayer paketin mukana tuli sekä gui versio että no-gui (gmplayer ja mplayer -nimiset tiedostot). Vain gui versio asentuu valikkoon, mutta päätteestä voi ajaa sen toisenkin komennolla mplayer.

Minulla näissä dvd-hommissa tökkii se kun tuo Totem on oletus dvd-soitin ja siis käynnistyy aina kun tökkään dvd:n asemaan. Luulisi että "preferred applications" asetuspalikalla voisi vaihtaa tämän, mutta ei. Täytyyhän jossain olla jokin asetus jolla oletussoitin valitaan eikö vaan???

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: DVD-elokuien toisto omgelmia
« Vastaus #18 : 07.08.08 - klo:15.19 »

Minulla näissä dvd-hommissa tökkii se kun tuo Totem on oletus dvd-soitin ja siis käynnistyy aina kun tökkään dvd:n asemaan. Luulisi että "preferred applications" asetuspalikalla voisi vaihtaa tämän, mutta ei. Täytyyhän jossain olla jokin asetus jolla oletussoitin valitaan eikö vaan???


Niin sitä luulisi, mutta vlc/(s,g)mplayer eivät tee vaadittavaa tiedostoa, jolla sen lisätä nautiluksen asetuksiin, josta voisi valita oletussoittimen.

Nyt en muista ulkoa mikä piti lisätä ja mihin..
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=733559
No, tuollahan se selviää.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

DJ Tsvetkoff 4ever

  • Vieras
Vs: DVD-elokuien toisto omgelmia
« Vastaus #19 : 07.08.08 - klo:20.30 »
P.S. Ubuntu resticted asennus ei riitä, jos haluat katselusuojattuja DVD-levyjä katsella.

En ole asiaa enemmin tutkinut, mutta pystynkös itse nyt katsomaan kaikkia, kun on asennettuna restricted-extras ja vlc? Ainakaan tähän mennessä ei ole mikään levy kieltäytynyt yhteistyöstä. Muilla soittimilla en ole testannut, kun ei ole tarvetta tullut.

Tarkoitin että Resticted paketin matkassa ei tule libdvdcss2 pakettia, vaan se pitää erikseen asentaa.

VLC playerin matkassa libdvdcss2 tulee mukana, joten katselusuojattujen katsominen onnistuu kyllä.