Kirjoittaja Aihe: Ohje wikissä: VDR- video disk recorder  (Luettu 9070 kertaa)

sami.tormanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Ohje wikissä: VDR- video disk recorder
« : 16.07.08 - klo:11.39 »
Nyt ois jonkinlainen versio tuosta vdr-ohjeesta tuolla ubuntu wikissä. katelkaa tuolta: http://wiki.ubuntu-fi.org/VDR-_Video_disk_recorder

Tällä hetkellä tuossa ei ole kuin tuo perusasennus Hardyn ympärille, mutta tarkoitus olisi lisätä kakkua hieman tuohon ympärille jossain välissä. Siellä dokumentin lopussa on vähä infoa mitä sinne on tulossa. Tosin joistakin teen kyllä ihan eri ohjesivut, että säilyy tuo itse vdr-ohje siistimpänä.

Virheitä varmaan löytyy koska tein tuon suoraan .bash_history filestä copy/paste menetelmällä ja kommentoin vain asiaa sitten väliin.

Antaa tulla vaan sitten korjauksia/ehdotuksia vapaasti.

- Sami Törmänen

Edit1:
Nyt on lisätty wikiin kuvia vdr:n OSD:stä. Otin vain muutamia tärkeimpiä, että saa jonkinlaisen kuvan softasta. Smiley

Edit2:
Ohjeeseen lisätty mp3- soittimen asennus ja konfiguroiminen. Mp3- soittimen käyttö tapahtuu vdr:n osd:n kautta ja ihan normaalisti kaukosäädintä käyttäen. Softa generoi aina tarvittaessa hakemistoista playlistit jotta esim shuflea voi käyttää myöskin. Äänen saa ohjautumaan erillisen äänikortin kautta vahvistimelle käyttäen OSS- rajapintaa, jolloin FF dvb- kortin äänipiiri jää television katsomista ja tallenteita varten. Resursseja soitin ei kyllä vie juuri minkään vertaa.

Edit3:
Wapd- plugin lisätty wikiin. Tämä on mielestäni erittäin kätevä plugin. Toimii varmaan kaikissa puhelimissa joissa on gprs tms. wap liittymä. Itse jouduin kuitenkin asentamaan Nokian 2610:iin Opera Mini 3.1 selaimen jotta sain sivut näkymään oikein. Se alkuperäinen selain oli ihan pihalla siitä pluginin tuottamasta wml- koodista.  :D

Edit4:
Lisätty digiboxin käynnistysmahdollisuus sisä-/ulkoverkosta käsin vaikkapa kännykällä tai selaimella. Toiminta perustuu wol:iin (Wake On Lan), joten verkkokortissa tuo wol- tuki täytyy löytyä.

Konfigurointi:
Koodia: [Valitse]
cd /etc/init.d/
sudo nano wakeonlanconfig

Kirjoita tiedostoon (tämä aktivoi magicpacket herätyksen):
Koodia: [Valitse]
#!/bin/bash
ethtool -s eth0 wol g
exit

Oikeudet:
Koodia: [Valitse]
chmod a+x wakeonlanconfig

Lisätään run levels:iin:
Koodia: [Valitse]
update-rc.d -f wakeonlanconfig defaults

Biosista kannattaa myös käydä katsomassa jotain wol asetusta jos siellä semmosta on.
ifconfig komennolla voit saada selville verkkokorttisi mac osoitteen, joka on muotoa 01:23:45:67:89:ab.

Lan:sta voit testata herätystä seuraavasti:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install wakeonlan
wakeonlan 01:23:45:67:89:ab

Ulkoverkosta homma hoituu suurinpiirtein samoin. Itsellä käytössä Telewellin tw510 router/firewall systemi, johon jouduin puhkomaan portin 9 UDP- liikenteelle ja laittamaan kiinteät arpit jotta lähtis toimimaan.

Selaimella voi seuraavalla sivustolla testata toimintaa, http://www.dslreports.com/wakeup
Kännykälle tehty softa löytyy, http://www.jibble.org/midlets/ ja sieltä WakeOnLan.jar .
« Viimeksi muokattu: 19.11.08 - klo:08.10 kirjoittanut sami.tormanen »

sami.tormanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Ohje wikissä: VDR- video disk recorder
« Vastaus #1 : 16.07.08 - klo:13.43 »
Tosiaan tuo ohje toimii suoraan VAIN semmoisella dvb- viritinkortilla joka on ns. full feature elikkäs siinä on jonkinlainen kuvan uloslähtö itsessään, eli s-video, komposiitti tms. Tuossa minun kortissa on myös äänipiiri omasta takaa, joten siltäkin osalta tämä on helpompi säätää toimintaan.

ns. budget- kortilla pitää kuva ja ääni ohjata erillisten piirien kautta omilla plugineilla, elikkäs erillinen näytönohjain ja äänikortti vaaditaan. Jos jollain on siitä kokemusta niin tuonnehan wikiin vois siitä tehdä oman ohjeen tai sitten sisällyttää tuohon samaan.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ohje wikissä: VDR- video disk recorder
« Vastaus #2 : 16.07.08 - klo:13.45 »
Tosiaan tuo ohje toimii suoraan VAIN semmoisella dvb- viritinkortilla joka on ns. full feature elikkäs siinä on jonkinlainen kuvan uloslähtö itsessään, eli s-video, komposiitti tms. Tuossa minun kortissa on myös äänipiiri omasta takaa, joten siltäkin osalta tämä on helpompi säätää toimintaan.
Mistäs ihmeesä tuommoinen löytyy ja onko edes digitaalinen (ja tietysti miin verkkoon)?
EDIT: Sehän lukeekin tuolla wikissä: Technotrend C2300 Premium DVB-C PCI
Saakohan tuota antenniverkkoon...

BTW: Ensimmäiseen kanavanippuun kuuluvat vain YLEn-kanavat. :) Eli tuolla on pieni virhe. En korjannut sitä koska en tiennyt miten voisin korjata sen.
« Viimeksi muokattu: 16.07.08 - klo:13.53 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Ohje wikissä: VDR- video disk recorder
« Vastaus #3 : 16.07.08 - klo:14.10 »
BTW: Ensimmäiseen kanavanippuun kuuluvat vain YLEn-kanavat. :) Eli tuolla on pieni virhe. En korjannut sitä koska en tiennyt miten voisin korjata sen.
Kaapelissa nippujen sisällöt voivat vaihdella paljonkin.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ohje wikissä: VDR- video disk recorder
« Vastaus #4 : 16.07.08 - klo:14.16 »
BTW: Ensimmäiseen kanavanippuun kuuluvat vain YLEn-kanavat. :) Eli tuolla on pieni virhe. En korjannut sitä koska en tiennyt miten voisin korjata sen.
Kaapelissa nippujen sisällöt voivat vaihdella paljonkin.
Oops. Joo unohdin ettei kyse ollut antenniverkosta toisin kuin täälläpäin (täällä kun ei edes saa kaapelia, vaikka ei se pahemmin kiinnostakkaan (tv:een puolesta)).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

sami.tormanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Ohje wikissä: VDR- video disk recorder
« Vastaus #5 : 16.07.08 - klo:14.31 »
Lainaus
EDIT: Sehän lukeekin tuolla wikissä: Technotrend C2300 Premium DVB-C PCI
Saakohan tuota antenniverkkoon...

http://www.koodinvuoksi.net/catalog/product_info.php?cPath=21_25_32&products_id=834
http://www.koodinvuoksi.net/catalog/product_info.php?cPath=21_25_32&products_id=1696
http://www.koodinvuoksi.net/catalog/product_info.php?cPath=21_25_32&products_id=1420

Tuossa on vaihtoehdot mitä minä tiedän että jopa toimii vdr:n kanssa.

Lainaus
Oops. Joo unohdin ettei kyse ollut antenniverkosta toisin kuin täälläpäin (täällä kun ei edes saa kaapelia, vaikka ei se pahemmin kiinnostakkaan (tv:een puolesta)).

Eipä se mitään. Olin justiinsa ottamassa tulosteita vdr:ltä todisteeksi etten ole suinkaan kuvitellut asioita :D
« Viimeksi muokattu: 16.07.08 - klo:14.37 kirjoittanut sami.tormanen »

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Ohje wikissä: VDR- video disk recorder
« Vastaus #6 : 18.07.08 - klo:10.59 »
Vau mikä ohje!

Tuli mieleen että ko. sivulta voisi linkata tähän keskusteluketjuun jotta ohjeen löytävät keksisivät tämänkin keskustelun. Ja muutama kuva höysteeksi (=screenshot) vähän konkretisoimaan sitä, mitä oikein ollaan tekemässä jne olisi hieno juttu.

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

sami.tormanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Ohje wikissä: VDR- video disk recorder
« Vastaus #7 : 18.07.08 - klo:15.11 »
Lainaus
Vau mikä ohje!

No hyvä että kelpaa. :D

Lainaus
Tuli mieleen että ko. sivulta voisi linkata tähän keskusteluketjuun jotta ohjeen löytävät keksisivät tämänkin keskustelun. Ja muutama kuva höysteeksi (=screenshot) vähän konkretisoimaan sitä, mitä oikein ollaan tekemässä jne olisi hieno juttu.

Wikin ohjeesta pistetty linkki tähän ketjuun. Elikkä millaisia screenshotteja tarkoitat, itse vdr:stä vai ihan jotain shelli kuvia?? Tuolta softan kotisivuilta löytyy jotakin screenshottia itse vdr:n OSD:stä (On Screen Display) tosin erinäköisellä skinillä mitä itsellä on.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Ohje wikissä: VDR- video disk recorder
« Vastaus #8 : 18.07.08 - klo:15.23 »
Elikkä millaisia screenshotteja tarkoitat, itse vdr:stä vai ihan jotain shelli kuvia?? Tuolta softan kotisivuilta löytyy jotakin screenshottia itse vdr:n OSD:stä (On Screen Display) tosin erinäköisellä skinillä mitä itsellä on.

Hmm.. en minä tiedä :) Ei nyt ehkä shellistä mitään komentolistauksia tarvitse mutta jotain OSD:itä tms voisi ehkä olla tai jotain, en minä tiedä :)

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

sami.tormanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Ohje wikissä: VDR- video disk recorder
« Vastaus #9 : 18.07.08 - klo:18.24 »
Ok. Pistämpä asian vireille nyt vloppuna ja asentelen jonku pluginin jolla saisin helposti otettua jonkinnäköisiä screenshotteja siitä OSD:stä. Muistaakseni olen semmoisen pluginin jossain nähnyt..  :D