Kirjoittaja Aihe: Ubuntun asennus ei onnistu  (Luettu 6380 kertaa)

xerrn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Ubuntun asennus ei onnistu
« : 14.07.08 - klo:11.32 »
Eli siis latasin Ubuntun ja poltin sen cd:lle no sitten kun aloitin asennuksen eli avasin cd:n
Sit siihen tulee se ikkuna mis o ne kolme vaihtoehtoo
painan siitä Esittely ja Täysi asennus.
Sit käynnistin koneen uusiks pitäis tulla se asennus alue mutta tuleekin Windowsin sisään kirjautimen
Missä vika?

Sanokaa jos ette tajunnu ni koitan selittää tarkemmin.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus ei onnistu
« Vastaus #1 : 14.07.08 - klo:11.38 »
Missä vika?

Lue tämä.

http://wiki.ubuntu-fi.org/Asentaminen

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

xerrn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus ei onnistu
« Vastaus #2 : 14.07.08 - klo:11.41 »
Olen lukenut ton monta kertaa mutko tos on toi eka kuva et Kielenn valinta niin en pääse siihen asti koska se ei aukea kun käynnistän koneen uusiksi niin ei aukea tuo asennus vaan Windows vaikka asennuksen pitäisi aueta

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntun asennus ei onnistu
« Vastaus #3 : 14.07.08 - klo:11.51 »
Onhan BIOSista laitettu kone buuttaamaan cd-asemalta?

xerrn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus ei onnistu
« Vastaus #4 : 14.07.08 - klo:11.58 »
No kyllä ainaki kaveri Ubuntu cd aukesi mutta se ei toiminut mulla ku oli eri joku juttu siinä mut en tajuu miks mun ei aukee..
« Viimeksi muokattu: 14.07.08 - klo:12.00 kirjoittanut xerrn »

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntun asennus ei onnistu
« Vastaus #5 : 14.07.08 - klo:12.15 »
Säädä bios boottaamaan cd:ltä ekana ja toisena vasta kovalevyltä.
Lue ohjeita ennen kuin kysyt IHAN perusjuttuja.

xerrn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus ei onnistu
« Vastaus #6 : 14.07.08 - klo:12.27 »
Okei no kertokaas nyt ko laitoin BIOS:sin buuttamaan eka Cd:lt ni miks ku uudeleen käynnistän ni se sanoo Windows ei käynnisty oikealla tavalla sit pitää valita et millai haluu avata windowsi?

eelis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 187
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus ei onnistu
« Vastaus #7 : 14.07.08 - klo:13.01 »
Okei no kertokaas nyt ko laitoin BIOS:sin buuttamaan eka Cd:lt ni miks ku uudeleen käynnistän ni se sanoo Windows ei käynnisty oikealla tavalla sit pitää valita et millai haluu avata windowsi?

Mä en ainakaan tajua yhtään mistä puhut, ei millään pahalla.
Koita selittää paremmin, tai ota vaikka kuva näyttöruudusta
ja selvitä sen kanssa.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntun asennus ei onnistu
« Vastaus #8 : 14.07.08 - klo:13.09 »
Mikäli se nyt käynnistyy sieltä CD-levyltä, niin sinullehan pitäisi tulla asennusvalikko eteen, eikä Windowsin pitäisi käynnistyä. Pääsetkö siis vieläkään siihen Ubuntun asennusvalikkoon? Ja kun olet laittanut BIOSista buuttijärjestyksen, niin olethan tallentanut vielä asetukset poistuessasi?

xerrn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus ei onnistu
« Vastaus #9 : 14.07.08 - klo:13.30 »
Juu nyt selvisin siihe asennus kohtaa ja otin sen ekan kohda sen joku Kokeile ubuntua ilman muutoksia koneelle.
Sit se menee eteenpäi sit siihe ilmestyy ruutu täytee erivärisii viivoi ja sit kuuluu se ubuntu se ääni ja sit se jää siihe kohtaa? osaako kukaa sanoo miks se näyttö menee sellaseks? vai kuuluuko sen tulla siihe?
« Viimeksi muokattu: 14.07.08 - klo:13.34 kirjoittanut xerrn »

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntun asennus ei onnistu
« Vastaus #10 : 14.07.08 - klo:13.39 »
Löydät tolla foorumin haulla tohon parhaiten apua. Ja jos et niiden ohjeiden jälkeenkään saa sitä graafista puolta toimimaan, niin aina voit ladata alternate-levyn ja asentaa tekstitilassa. Itse olen joutunut tekemään aiemmin näin, koska läppärin näytönohjain ei jostain syystä tykkää toimia live-levyn kanssa yhteistyössä.

Edit: Niin ja mikä näytönohjain sulla on käytössä?
« Viimeksi muokattu: 14.07.08 - klo:13.45 kirjoittanut Tha-Fox »

xerrn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus ei onnistu
« Vastaus #11 : 14.07.08 - klo:14.12 »
Mulla on NVIDIA Geforce 6600

Ja myös sain ohjeet toho alternatee joten kokeilen sitä.

Hexa_Desimaali

  • Vieras
Vs: Ubuntun asennus ei onnistu
« Vastaus #12 : 14.07.08 - klo:14.26 »
Juu nyt selvisin siihe asennus kohtaa
Suosittelen, että kirjoitat vaikka paperille ylös esimerkiksi ikkunoiden otsikkopalkkien tekstiä (jos ikkunoita on näkyvissä). Parempi tietysti olisi, jos pystyt ottamaan esimerkiksi valokuvia tilanteista ja laitat niitä liitteinä tai kuvanvarastointipalveluita (esim. xs.to) käyttäen. Käytä muistiinpanoja asioiden nimeämisessä, kun kysyt apua. Auttajien on sitä helpompi auttaa, mitä tarkemmin osaat yksilöidä asennusprosessisi kulun. Tällöin toisetkin, joilla on sama ongelma, voivat löytää apua etsimällä, mikä on monesti nopeampaa kuin kysyminen. "Se asennuskohta" voi tarkoittaa mitä vain. Jos autettava ja auttajat eivät puhu samasta asiasta, paljon työtä menee hukkaan.

Paznak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus ei onnistu
« Vastaus #13 : 15.07.08 - klo:13.48 »
Jos autettava ja auttajat eivät puhu samasta asiasta, paljon työtä menee hukkaan.

Niinhän tuo on, varsinkin puhelimen välityksellä "jos toinen ei puhu samaa kieltä kuin toinen".

No kyllä ainaki kaveri Ubuntu cd aukesi mutta se ei toiminut mulla ku oli eri joku juttu siinä mut en tajuu miks mun ei aukee..

Noi 'hyvin kuvaavat' kysymykset

Mulla on NVIDIA Geforce 6600

Ja myös sain ohjeet toho alternatee joten kokeilen sitä.

Kyllä pitäis tukea näytönohjainta, asennusvaiheessa (kuten kielen) voi muistaakseni valita resoluution, ettei pamauta suoraan 1280x1024@70 32M-värillä, niinkuin nuo asennuslevyt joskus määrittelevät, Näyttö tuossa mättää.

Jos ei voi valita niin boot: -kohdassa vga=800x600 -optio yleensä auttaa (tai pienempi/isompi, riippuu mitä näyttö tukee) ja asentamaan

xerrn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus ei onnistu
« Vastaus #14 : 15.07.08 - klo:15.21 »
Juu tässä alkaa into pikkuhiljaa loppumaa vaikk apua saaki ni sit en tajua niitä ja sit aina joku epäonnistuu : D

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntun asennus ei onnistu
« Vastaus #15 : 15.07.08 - klo:16.35 »
Autokoulukin on vain sitä varten että opitaan liikennesäännöt ja pikkaisen ajamaan - harjaantuminen tapahtuu ajan myötä kun ajaa autoa.

Oikeesti jos et noin pientä juttua osaa tehdä (vaikka kuinka monta hyvää neuvoa on jo tullut) niin ota lusikka pieneen käteen ja opettele lukemalla miten bios ja bootti pitää olla. Helpompaa asennusta ei olekaan kuin (yleistän) Linux.

Jos et vaivaudu lukemaan OMATOIMISESTI edes muutamaa nettisivua niin katso peiliin ja tiedät miksei onnistu.

xerrn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus ei onnistu
« Vastaus #16 : 15.07.08 - klo:18.44 »
Tuo katso peiliin juttu ol hyvä jos katson sinne niin huomaan että mulla on muutaki kuin tietokone ja Linux ;D

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntun asennus ei onnistu
« Vastaus #17 : 15.07.08 - klo:19.03 »
Tuo katso peiliin juttu ol hyvä jos katson sinne niin huomaan että mulla on muutaki kuin tietokone ja Linux ;D

Nimenomaan, yritä muistaa että isolla osalla täällä olijoista on sama tilanne. Muutakin elämää on, autetaan ja auttavat minkä ehtivät/osaavat/taitavat.
Ei täällä ole taidettu ketään "pulaan" jättää.
Asiallisiin kysymyksiin tulee useimmiten asiallisia vastauksia ja epäasiallisiin tulee mitä tulee.

Kukaan ei ole maailman napa - heti mulle kaikki tänne nyt.

Toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan.

Kyllä se siitä lähtee..   ;)

xerrn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus ei onnistu
« Vastaus #18 : 15.07.08 - klo:19.41 »
Juu siis emmä tässä nyt ketään ollutkaa haukkumassa ja kyllä mä opetella jaksan ja haluan myös oppia lisää.
Ja täältä todellakin saa apua jos vain osaa kysyä ja joku osaa vastata
Tuntuu vain minun osalla tällähetkellä ettei mikään onnistu ; )

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus ei onnistu
« Vastaus #19 : 15.07.08 - klo:20.00 »
Juu siis emmä tässä nyt ketään ollutkaa haukkumassa ja kyllä mä opetella jaksan ja haluan myös oppia lisää.
Ja täältä todellakin saa apua jos vain osaa kysyä ja joku osaa vastata
Tuntuu vain minun osalla tällähetkellä ettei mikään onnistu ; )

Voithan koettaa jotain muuta linux jakelua jos vaikka niillä pääsisit alkuun linuxsin kanssa, esim Suse, linux mint(ubuntupohjainen distro) fedora,mandrake jos vaikka joku asentuu koneellesi mukisematta.

Voithan myöhemmin vaihtaa kun kokemusta kertyy.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10