Hih! Tulipa vilkas keskustelu.
Wikit, Googlet, Foorumit, man-sivut, --help optiot ja erilaiset .doc tiedostot, jokainen nistä yksinäänkin riittää, jos on tarpeeksi älykäs ja virkeä. Kun niitä riittävästi tutkii, asia kuin asia onnistuu jos on onnistuakseen.
Mutta kaikki eivät ole älykkäitä ja virkeitä, hyvä jos älykkäitä tai virkeitä. Kaikilla ei myöskään ole kahta silmää ja nuorta kehoa, jotta jaksavat tuijottaa kuvaputkea tai lcd-paneelia riittävän kauan ymmärtääkseen. Hiirikäsikin voi olla tunneli- tms- syndroman turmelema.
Yritäpä esimerkiksi lukea vikikirjaa yöllä vuoteessa kun et saa unta. Tekniikkalehti on silloin ylivoimainen. Uni tulee ilman lääkkeitä
"Voi mm. katella läppärillä tai sitten tulostaa sen paperille" Minä olen yölukemisessa Paasikiven linjalla. Hänelle ei olisi läppäri kelvannut. Paasikiven mukaan "kirjan on oltava niin kevyt, että sitä lukee helposti sängyssä selällään maaten". Mutta ehkä uusi EEE- halpisläppäri muuttaa asiat!
Tietysti voi sijoittaa sänkykamariin katon ja seinän nurkkaan valkokankaan ja sängyn päätyyn projektorin. Mikro viereen suhisemaan ja kaapeli yöpöydän yli projektoriin, hiirulaisen tilalle kauko-ohjain. Toki säästyy euroja 19.90
"wikikammo pitäisi selättää" - totta ihmeessä! Kuka pelkää Wikiä? Ehkä aloittelija, joka ei ole siihen tottunut. Jolla ei vielä ole yleiskuvaa tai yhtenäistä näkemystä linuxista tai Ubuntusta.
"
linux-aloittelijalle tai ubuntu-untuvikolle minä kuitenkin suosittelen mielummin tuota kotimaista wikikirjaa kuin englanninkielistä lehteä"
Työpaikassani atk-keskuksessa olin kai vähiten pätevä, koska sain useimmiten suomalaisen tai ulkomaisen harjoittelijan hoidettavakseni. Heitä oli Meksikkoa ja Nigeriaa myöten. Unix- tai linux-taidoista ei heillä ollut tietoakaan eikä silloin monella muullakaan. Toki oli jo työasemia unixilla, vaikkapa venäläinen minikonekopio ja siinä BSD-Unix.
Ilman muuta työntäisin nyt edellä mainitun Linux Magazinen Ubuntu-numeron harjoittelijan käteen. Ellei hän olisi sitä jo lukenut. Jos firman masiinoissa olisi Ubuntu, suosittelisin toki Wikiä, mutta tietysti englanninkielistä.
Entä suomalainen harjoittelija. Harkitsisin työtehtäviään ja valitsisin osia luettavaksi. Kertoisin toki suomalaisesta Wikistä, mutta kehoitttaisin tilanteen mukaan katsomaan englanninkielistäkin. Kertoisin, että olen törmännyt Suomen Ubuntu-Wikissä virheellisiin ohjeisiin. Asia on tällä foorumilla vahvistettu, eikä ollut vain minun tyhmää luuloani. Toki voimavarat yleistä Ubuntu-Wikiä ylläpitämään ovat aivan toista luokkaa, joten ongelmat ovat ymmärrettäviä.
Miksikähän minulle on jotenkin tullut mielikuva kuin olisi porukka täällä härmästä tai taka-hikiältä