Kirjoittaja Aihe: Wine - mikä versio toimii käytännössä parhaiten? Entä riskit?  (Luettu 4581 kertaa)

Senior

  • Vieras
Pakettihallinnasta löytyy versio. 0.9.59. 15 vuoden kehitystyön jälkeen Winestä julkaistiin ensimmäinen vakaa versio Wine 1.0 17. kesäkuuta 2008.  Te jotka olette käyttäneet sekä versio 0.9.59 että juuri äskettäin julkaistua 1.0 versiota voisitteko kommentoida kannattaako vanhempaa versiota käyttää vai olisiko syytä siirtyä suoraan 1.0:n käyttäjäksi.

Sitten. Mistä "vain Windows-sovelluksista" tiedetään että ne pyörivät Winen avulla myös Ubuntussa? Pojillani melkoinen kasa pelejä joista yhdessäkään ei mainintaa että toimisivat myös UNIX tai OS-käyttiksellä. Miten esim. EA-sportin pelit. Kuinka laajasti Wine "emuloi" windows-sovelluksia Ubuntussa?

Entä onko Winen asentamisella ollut negatiivisia seurauksia Ubuntun vakaudelle yleensä?

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Pakettihallinnasta löytyy versio. 0.9.59. 15 vuoden kehitystyön jälkeen Winestä julkaistiin ensimmäinen vakaa versio Wine 1.0 17. kesäkuuta 2008.  Te jotka olette käyttäneet sekä versio 0.9.59 että juuri äskettäin julkaistua 1.0 versiota voisitteko kommentoida kannattaako vanhempaa versiota käyttää vai olisiko syytä siirtyä suoraan 1.0:n käyttäjäksi.
Uudempi ehdottomasti. 27. päivä julkaistiin 1.1.0kin jo ;)
Eli tuosta lisäät pakettivaraston ja siitä asennat: http://www.winehq.org/site/download-deb

Sitten. Mistä "vain Windows-sovelluksista" tiedetään että ne pyörivät Winen avulla myös Ubuntussa? Pojillani melkoinen kasa pelejä joista yhdessäkään ei mainintaa että toimisivat myös UNIX tai OS-käyttiksellä. Miten esim. EA-sportin pelit. Kuinka laajasti Wine "emuloi" windows-sovelluksia Ubuntussa?
http://appdb.winehq.org/ AppDB:ssä on kerrottu paljon noista ohjelmista ja sinne voi itsekin raportoida ;)

Entä onko Winen asentamisella ollut negatiivisia seurauksia Ubuntun vakaudelle yleensä?
Ei, Wine on vain ohjelma muiden joukossa, ei vaikuta Ubuntuun.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

Senior

  • Vieras
Kiitokset neuvoista. Hyvin näytti tuon sivuston ohjeiden mukaan komentorivikäskyjen kirjoittelu päivittävän Winen paketin 1.1:ksi. Nyt sitten asentamaan uusin Wine-versio ja kokeilemaan noita Windows-sovelluksia.

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Hyvin näytti tuon sivuston ohjeiden mukaan komentorivikäskyjen kirjoittelu päivittävän Winen paketin 1.1:ksi. Nyt sitten asentamaan uusin Wine-versio
Asentamaan? Sulla on se jo jos se päivitti sen ;)
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

Senior

  • Vieras
Tottapa töriset. ;) Hyvin näytti pari ensimmäistä Windows-pohjaista sovellusta pelittävän. Mm. EA:n peli ja WSOY:n tietokirja. Pitäisikö siis uudistaa tuo kysymykseni muotoon: "Mitä Windows-sovelluksia Wine-rajapinta ei hallitse?" Onko kokemuksia, pelit, sovellusohjelmat,... Itselläni mm. vanhoja kunnon Delphi, C-Builder ja C++, Visual C++ ym. ohjelmointimateriaalia.

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Joo, tuo AppDB on juurikin kokemuksia täynnä ;)
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
kannattaako vanhempaa versiota käyttää vai olisiko syytä siirtyä suoraan 1.0:n käyttäjäksi.
Uudempi ehdottomasti. 27. päivä julkaistiin 1.1.0kin jo ;)

Solitaire menee jumiin uudella winen versiolla. Samoin eräs toinen ohjelma hidastelee, kone tekee ainakin 10 sekuntia jotakin kun klikkaan hiirellä esim. painiketta. Taitaa siis riippua käytettävästä ohjelmasta mitä winen versiota käyttää. Kannattaa itse kokeilla, sillä asentaminen, poistaminen ja lukitseminen toimivat nopeasti.
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Mun käsitys on myös se, että vaikka Wine kehittyy koko ajan ja vauhdilla, silti jotakin tiettyä ohjelmaa varten saattaa joutua asentamaan tietyn, jopa vanhemman, version Winestä, että toimii.

Senior

  • Vieras
Tietokirjan asensin pääkäyttäjänä ja kun kokeilin sitä muuna käyttäjänä lähti sovellus toimimaan joskin se heitti alkuun scrpit-error viestin. Pääkäyttäjänä tuon sovelluksen avaaminen ei taas tuonut vastaavaa script-error viestiä näkyville.

Wine mainitaan usein Windows-ohjelmien "emuloijana" mutta taitaa olla kuitenkin niin että Wine on sittenkin Linuxin ja Windowsin välillä oleva rajapinta. Käytännössähän tuo on käyttäjälle yksi ja sama asia, jos sovellus pelaa tai sitten taas ei. Riskiä järjestelmän yleiselle vakaudelle se ei näytä kuitenkaan aiheuttavan.
« Viimeksi muokattu: 05.07.08 - klo:10.00 kirjoittanut Senior »

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Tietokirjan asensin pääkäyttäjänä ja kun kokeilin sitä muuna käyttäjänä lähti sovellus toimimaan joskin se heitti alkuun scrpit-error viestin. Pääkäyttäjänä tuon sovelluksen avaaminen ei taas tuonut vastaavaa script-error viestiä näkyville.

Steam asentuu nätisti (tällä kertaa ilman root -oikeuksia)
Ihan vaan tiedoksesi: Älä ikinä aja wineä roottina!!!! Siinä menee oikeudet sekaisin ja tuskinpa se on tietoturvallistakaan.
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

Paznak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Wineen asentaminen / käyttäminen ei koskaan tarvitse roottia, koska omaan kotihakemistoon ne asentuvat. ihan vaa tiedoksi.

edit: kyllä tää wine 1.1.0 ON hyvä. Parempi kuin ennen, alkuhässäkän jälkeen kaikki toimii ilman säätöä.
en kylläkään ole vielä kokeillut kun Half Life 1 (ei oo kakkosta, pitää ostaa) ja Football Manager 2008.
On tuolla pahvilaatikollinen win pelejä, kauhee asennusrumba päälle  :D
« Viimeksi muokattu: 07.07.08 - klo:17.33 kirjoittanut Paznak »

Senior

  • Vieras
NHL 2007 pelin asennus onnistui, mutta kun tuli itse pelin käynnistämisen hetki vaihtui voitonriemu pettymykseksi. Eteen ilmestyi kehoite, "oikean levyn asettamiseksi cd-asemaan".

Liekö syynä se, että NHL 2007:ssä kopiosuojaus? Ainakin kansion takakannessa ole maininta että joillakin "virtuaaliasemilla voi ilmetä ongelmia".

TOP Spin pelin asennus meni myös pipariksi.

Taitaa olla ylihypetetty koko Wine 1.1?

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
NHL 2007 pelin asennus onnistui, mutta kun tuli itse pelin käynnistämisen hetki vaihtui voitonriemu pettymykseksi. Eteen ilmestyi kehoite, "oikean levyn asettamiseksi cd-asemaan".

Liekö syynä se, että NHL 2007:ssä kopiosuojaus? Ainakin kansion takakannessa ole maininta että joillakin "virtuaaliasemilla voi ilmetä ongelmia".

TOP Spin pelin asennus meni myös pipariksi.

Taitaa olla ylihypetetty koko Wine 1.1?

Testaappa ajaa peli no-cd crackin kanssa. Se auttaa useasti jos/kun pelissä on kopiosuojaus.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Senior

  • Vieras
Erään bittinikkarin ohjeiden mukaan nämä sovellukset kannattaisi ajaa päätteellä. Nyt on vain niin, että päätettä käytetään tässä koneessani vain pääkäyttäjän kautta. Millä komennolla saan päätteelle pääkäyttäjätilan kun kuitenkin haluan annettujen ohjeiden mukaan asentaa windows-ohjelmat winelle ei-pääkäyttäjänä?

Senior

  • Vieras
Kokeilin myös asentaa  Warthogin Rally Championship Xtreme peliä. Asennus kyllä meni läpi mutta kun yritin käynnistää ohjelmaa jumittui se alkuunsa.

Tutkin bittinikkarien ohjeita noiden karikoiden selvittämiseksi ja totesin ne yksiselitteisesti liian monimutkaisiksi. Pettymys koko Wine. ::)

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Winellä olen asentanut pelejä niin onnistuneesti kuin vähemmän onnistuneestikin. Football Manager 2008:n sain toimimaan heittämällä, kun taas Civ IV:n asentaminen onnistui, mutta peli itsessään jäi jumiin hieman ennen alkuvalikkoa. Itse olen ottanut sen linjan, että pelailen Winellä vain niitä pelejä, jotka saan helposti toimimaan ja muut saavat jäädä dual-boot -koneessa XP:n huoleksi. Pelaaminen on kuitenkin sen verran vähäistä, ettei sen takia jaksa nähdä hirveästi vaivaa.

Senior

  • Vieras
Winellä olen asentanut pelejä niin onnistuneesti kuin vähemmän onnistuneestikin. Football Manager 2008:n sain toimimaan heittämällä, kun taas Civ IV:n asentaminen onnistui, mutta peli itsessään jäi jumiin hieman ennen alkuvalikkoa. Itse olen ottanut sen linjan, että pelailen Winellä vain niitä pelejä, jotka saan helposti toimimaan ja muut saavat jäädä dual-boot -koneessa XP:n huoleksi. Pelaaminen on kuitenkin sen verran vähäistä, ettei sen takia jaksa nähdä hirveästi vaivaa.

Sama juttu. Ei merkitse minulle muuta kuin Wine testausta käytännössä.

Tässä linkki niille joille pelien pyörittäminen Winellä kiinnostaa enemmän.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?s=f6970c681b8c09f2ebf612bab91ed4a8&t=497332


Senior

  • Vieras
Atarin Driver-ajopeli lähti lopulta käyntiin mutta mutta toiminta kuin hidastetusta kuvasta. "Winen asetukset"- valitsin käynnistystiedoston Game.exe ja sille Windows Xp-sovellus.

Nyt on niin, että tässä pelissä olisi myös mahdollisuus asentaa driverit Winen alaiseen kansioon eli siis sinne jossa kyseinen pelikin on. Toisaalta eräät bittinikkarit ovat todenneet että drivereita (esim. Direct X) ei tarvitsisi asentaa koska ne jo löytyvät Linuxilta. Mutta onko niin, että nuo driverit on joka tapauksessa asennettava Winen alla oleviin pelikohtaisiin driveri-kansioihin? Kyseessä siis peli tms. sovellus joka pyörii winellä.

Senior

  • Vieras
Winellä olen asentanut pelejä niin onnistuneesti kuin vähemmän onnistuneestikin. Football Manager 2008:n sain toimimaan heittämällä, kun taas Civ IV:n asentaminen onnistui, mutta peli itsessään jäi jumiin hieman ennen alkuvalikkoa. Itse olen ottanut sen linjan, että pelailen Winellä vain niitä pelejä, jotka saan helposti toimimaan ja muut saavat jäädä dual-boot -koneessa XP:n huoleksi. Pelaaminen on kuitenkin sen verran vähäistä, ettei sen takia jaksa nähdä hirveästi vaivaa.


Infogamesin GT Driver peli lähti aivan kelvollisesti pelittämään ja kun 3D-asiat nyt kunnossa niin luultavasti myös monet muutkin yhden rompun pelit alkavat pelittää.Winen asetuksista täytyy jotkut exet asettaa toimimaan esim xp:llä, pelkkä default ei käynnistä kaikkia sovelluksia.

Wine 1.1 päivittyi eilen, liekö sekin parantanut toimivuutta?