Kirjoittaja Aihe: Näyttö sekaisin / Laitevika?  (Luettu 2253 kertaa)

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Näyttö sekaisin / Laitevika?
« : 02.07.08 - klo:03.35 »
Tervehdys toverit!

Liitteinä kännyllä otetut kuvat sekä ubuntun, että windowsin puolelta. Ongelma on seuraavanlainen:

Ennen lähtöäni kaikki toimi. Sitten sain kunnian neuvoa koneeni käyttöä eräille perheenjäsenilleni ja tässä yhteydessä usb-tikku työnnettiin neuvojeni ansiosta verkkojohon liittimeen.  ???

No kone toimi vielä sen illan. Palasin itse seuraavana päivänä ja masiina ei suostunut edes boottamaan. Koko roska on ilman koppaa pöydällä ja tarkistin johtoja, näytönohjainta jne. mutta kone pysyi mykkänä. (Virta tuli päälle, mutta ei kuvaa, eikä kiintolevyn raksutusta, muttei myöskään virhepiippauksia.)

Irrotin virran ja patterin emosta. Sen jälkeen kone lähti käynnistymään ja kaikki näytti olevan ok. Kunnes Gnomen kirjautumisruutu päljasti liitteissäkin näkyvän sössön. Kuten liitteistä näkyy, on siellä täällä (kenttien ja valikoiden aktiivisuudesta riippuen) joskus tavallista, kunnolla näytettyä fonttia/kuvaa, mutta toisaalla tuollaista bittiroskaa. Ohjelmat näyttävät toimivan kuten pitääkin, mutta näyttö sekoilee. Surffaaminen, tekstinkäsittely jne on täysin mahdotonta. Videot ovat vihreämustaa mössöä. (Kirjoitan tätä toisella koneella.)

Ensin luulin nvidian ajureiden temppuilevan. Päivitin kaiken (Ctrl + Alt + F1), korjailin nvidian ajureita, vaihdoin vapaisiin, kokeilin alempia resoja, mutta ei apua löytynyt.

Jossain vaiheessa boottasin (epätoivoissani) windowsin puolelle ja yllätyksekseni siellä oli havaittavissa sama ilmiö. Tosin hieman pienemmässä mittakaavassa, mutta esim. videoiden katsominen on sielläkin täysin mahdotonta. Tässä vaiheessa aloin olla varma, että näytönohjain oli mennyttä... Kuitenkin "sivuoireena" huomasin, että windowsin puolella vasen kaiutin päästää oikeiden äänten sijasta voimakasta särinää aina kun äänenvoimakkuus kappaleessa tai videossa ylittää jonkin rajan.

No siitä sitten kokeilemaan ääniä ubuntun puolella ja nehän pelaavat aivan kuin tuleekin  ???


Ja sitten tulikin aika vuodattaa tätä tänne foorumille  :(

Olisiko kyseessä näytönohjaimen vaiko emon kärähtäminen? Kumpaankaan minulla ei suoraan ole vaihdokkia, eli vinkit kelpaisivat.


Faktaa koneesta:
Ubuntu 8.04, viimeisimmällä kernelillä, nvidian binäärit ja vapaat ajurit ja dpkg-reconfigure kokeiltuna.
Win XP Prof + nvidian omat ajurit (ei beta).
Acer P203W (1600x1050, mutta muutkin toimivat, eivätkä poista ongelmaa).
Asus (nvidia) 9600 silent.
Emona Asuksen P5B, muistia 3GB, kaksi sata-levyä ja yksi -cd kiinni.
Muut rojut ilmeisimmin eivät vaikuta tähän asiaan ja kuten sanottu, kone toimi moitteettomasti tähän asti.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Vs: Näyttö sekaisin / Laitevika?
« Vastaus #1 : 02.07.08 - klo:12.51 »
Mulla oli samantapasta vikaa vanhalla näytönohjaimella (uusi siis silloin :)), vein takasin liikkeeseen, vika korjaantui vaihdolla.

Sitten sain kunnian neuvoa koneeni käyttöä eräille perheenjäsenilleni ja tässä yhteydessä usb-tikku työnnettiin neuvojeni ansiosta verkkojohon liittimeen.  ???

No kone toimi vielä sen illan. Palasin itse seuraavana päivänä ja masiina ei suostunut edes boottamaan. Koko roska on ilman koppaa pöydällä ja tarkistin johtoja, näytönohjainta jne. mutta kone pysyi mykkänä. (Virta tuli päälle, mutta ei kuvaa, eikä kiintolevyn raksutusta, muttei myöskään virhepiippauksia.)
USB-tikku verkkojohon liittimeen, miten se koneeseen vaikuttaa jos tikku laitetaan?

Kerro tästä lisää ;)

EDIT; jaha, sana näytönohjain oli tipahtanut välistä pois ;)
« Viimeksi muokattu: 02.07.08 - klo:15.55 kirjoittanut Tuplanolla »
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Näyttö sekaisin / Laitevika?
« Vastaus #2 : 02.07.08 - klo:14.54 »
USB-tikku verkkojohon liittimeen, miten se koneeseen vaikuttaa jos tikku laitetaan?

Kerro tästä lisää ;)

Ehkei mitenkään? Itse asiassa kone toimi sen illan kuulemma ok. Ongelmat löytyivät seuraavana päivänä. Emossa vaan sattuu olemaan suoraan kahden usb-portin yläpuolella ko. verkkojohdon paikka, johon tikku oli ensin työnnetty.

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Näyttö sekaisin / Laitevika?
« Vastaus #3 : 02.07.08 - klo:15.46 »
USB-tikku verkkojohon liittimeen, miten se koneeseen vaikuttaa jos tikku laitetaan?

Kerro tästä lisää ;)

Ehkei mitenkään? Itse asiassa kone toimi sen illan kuulemma ok. Ongelmat löytyivät seuraavana päivänä. Emossa vaan sattuu olemaan suoraan kahden usb-portin yläpuolella ko. verkkojohdon paikka, johon tikku oli ensin työnnetty.

Piditkö virrattomana tarpeeksi kauan? jos vain hetken niin se ei riitä vielä tyhjentämään esim virtalähteen kondensaattoreita, itse ottaisin virtaliittimen irti emolta ja näytönohjain myös, sitten pidemmän aikaa antaa olla omissa oloissaan ja kytkee takaisin.

Joskus on pitänyt irroittaa prosessorikin kannastaan, jotta alkaa pelittämään.

Onko mahdollista kokeilla eri virtalähteellä, ettei olisi jotenkin vioittunut kyseisessä kontaktissa.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Näyttö sekaisin / Laitevika?
« Vastaus #4 : 02.07.08 - klo:15.58 »
Piditkö virrattomana tarpeeksi kauan? jos vain hetken niin se ei riitä vielä tyhjentämään esim virtalähteen kondensaattoreita, itse ottaisin virtaliittimen irti emolta ja näytönohjain myös, sitten pidemmän aikaa antaa olla omissa oloissaan ja kytkee takaisin.

No oli se aikansa irti ja irrotin myös patterin emosta ja ainakin bios oli nollautunut. Pitää kokeilla pidempää katkaisua...

Onko mahdollista kokeilla eri virtalähteellä, ettei olisi jotenkin vioittunut kyseisessä kontaktissa.

Voisihan tuotakin kokeilla. Olen juuri hakemassa varaosia. Tuntuu kuitenkin, että vika olisi jossain muualla, kun kone kerran muuten toimii, vain nuo sössöt näytöllä ja windowsin puolella äänen särinä ovat löytämiäni oireita.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Näyttö sekaisin / Laitevika? (Rakennut)
« Vastaus #5 : 04.07.08 - klo:21.48 »

Noniin, taas kaikki toimii. Vaihdoin osia toiseen emoon, ja selvisi, että vika oli joko prosussa tai sitten emossa (vanha prosessori ei suostunut pelaamaan uudessa emossa, mutten jaksa vaihtaa kaikkea takaisin vanhaan emoon).