Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ja haittaohjelmat!  (Luettu 8282 kertaa)

Paznak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja haittaohjelmat!
« Vastaus #20 : 06.07.08 - klo:06.20 »
hoh hoijaa, rupee ihmiset vielä panikoimaan tollasista jutuista.

Silloin jos salasana ei toimi, ei muutakuin yhden käyttäjän tilaan ja tutkimaan asiaa (huom. ei toimi silloin grafiikka joten pitää tietää miten komennot toimivat. voi harjoitella Ctrl+Alt+F1 - F6)

Netin seuraamisen mulla hoitaa tcptrack (vähän kuin top) joka näyttää kaikki käytössä olevat portit sisään ja ulos. Wireshark (network analyzer) on myös koneella, tänään asensin enkä ole vielä oikein perehtynyt, kirjoittaa lokiin, tai vaikka tulostaa suoraan.

Toi AppArmor - tulee mieleen uusin Comodo winukan puolelta, kyselee liikaa.

yleensä en kauheasti päivitä järjestelmää, paitsi kriittiset (ja nekin jos on verkossa) ja jos tulee uusia ominaisuuksia ohjelmaan. Toi 0.00.1 versiopäivitys ei ole mun juttu, varsinkaan jos kovalla työllä saanut asetukset kuntoon niin seuraava sotkee, rupee siinä käymään kaikki .old tiedostot läpi miksei joku toimi.

Maailmassa on vieläkin yllätys yllätys postituslistoja, joten itseään kiinnostavat asiat saa suoraan postilaatikkoon.

ei muutakuin palomuuri kuntoon, turhat palvelut pois päältä ja tcpwrapper toiminnassa (/etc/hosts.deny ja sinne ALL: ALL).

Jos esim ssh:ta ei tarvi niin pois päältä, sitä kautta ne suurimmaksi osaksi kokeilevat päästä koneelle. jos tarvii niin samaan hosts.deny -tiedostoa muokkaamaan tyyliin: sshd: ALL EXCEPT xxx.xxx.xxx.xxx (noi x:t on ipnumero). tosta ubun wikistä tietoa kuinka ssh konffataan turvalliseksi.

Nyt mä meen nukkuu, kello kohta puol 7.

Mippe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja haittaohjelmat!
« Vastaus #21 : 06.07.08 - klo:11.30 »
Voi sitä aikaa kun aloitin linuxin käyttämisen, kirjoitin päätteeseen "top" ja meinasi mennä kahvit väärään kurkkuun "users 4" Yksinhän minä täällä olen!

Tietokone pois päältä -> sälekahtimet kiinni -> nurkkaan kyhjöttämään  :'(
AMD Athlon 64 5600+ || ATI Radeon 3650 || 2x 500Gb SATA|| 4Gb RAM || High Definition Audio
Blogi

yottabyte

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
  • software is like sex, it's better when it's free
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja haittaohjelmat!
« Vastaus #22 : 09.07.08 - klo:16.47 »
häh, linux-viruksia, mitä ne on ^^
Ubuntu & Peppermint & Debian

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja haittaohjelmat!
« Vastaus #23 : 09.07.08 - klo:17.53 »
häh, linux-viruksia, mitä ne on ^^
samaa kastia kuin rehelliset poliitikot; kaikki niistä puhuu, mutta yhdenkään olemassaoloa ei olla kyetty todistamaan.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD