Kirjoittaja Aihe: Missähän hakemistossa mun haittaohjelmat ja virukset ovat..  (Luettu 1593 kertaa)

LinuxManne

• Vieras
Hei!

Mulla on ClamTk ohjelma käynnissä,
tällä hetekellä 30% käyty HOME dirikasta lävitse, yli tunti aikaa täynnä, eli koko scanni kestää 3.5h..

ajattelin kysyä tässä skannin aikana, nyt kun näyttää nollaa tuo virusten määrä, että,
missä hakemistossa nämä virukset noin niinkuin sijaitsevat jos niitä on..

mulla ei pitäisi olla Apache2 port80 Firestarter ON lukuunottamatta olla muita portteja kuuntelemassa, jotenka,
ainoat virukset ja haitta ohjelmat tulevat sitten Operan ja Firefoxin kautta, vai ??

missä nämä selain haittaohjelmat ovat jos niitä löytyy, ilmeisesti sitten jossain .firefox .opera .cache hakemistoissa ??

tarkoitan kai lähinnä cookie ja vast. haitta ohjelmia !!
en ole perehtynyt virus maailmaan !!

mikä niitten toiminta tapa on Ubuntussa, kykenevätkö ne hidastamaan selainten toimintaa taikka tuhoamaan tiedostoja ??
varmaankaan WIN virus ei toimi sellaisenaansa Linuxin kanssa ?? entä jokin mato, php taikka javascript ??

vai ??

kuinka toimii, Ubuntu haittaohjelma, kai niitä on jos kerran ClamTk on olemassa ?? ei kai sitä turhaa ole tehty ??

Virus ?? haitta-ohjelma ?? != LINUX ??

//----

kiitos,,
« Viimeksi muokattu: 29.06.08 - klo:19.35 kirjoittanut JariTapio »

Storck

• Vieras
Ajan haaskausta     ;)

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
Mulla on ClamTk ohjelma käynnissä,
tällä hetekellä 30% käyty HOME dirikasta lävitse, yli tunti aikaa täynnä, eli koko scanni kestää 3.5h..

eipähän ole prosessori ainakaan idlenä.

ajattelin kysyä tässä skannin aikana, nyt kun näyttää nollaa tuo virusten määrä, että,
missä hakemistossa nämä virukset noin niinkuin sijaitsevat jos niitä on..

jos niitä on, niin ne ovat siellä missä windows-ohjelmia säilytetään.

mulla ei pitäisi olla Apache2 port80 Firestarter ON lukuunottamatta olla muita portteja kuuntelemassa, jotenka,
ainoat virukset ja haitta ohjelmat tulevat sitten Operan ja Firefoxin kautta, vai ??

jos apachessa on remote exploitattava tietoturva-aukko, niin ne voivat tulla apachen kauttakin. toisaalta sellaisia ei ainakaan minun tietääkseni ole tällä hetkellä tiedossa noissa kyseisissä selaimissakaan, joten oletettavasti niidenkään kautta ei tule mitään.

missä nämä selain haittaohjelmat ovat jos niitä löytyy, ilmeisesti sitten jossain .firefox .opera .cache hakemistoissa ??

jos jotain haittaohjelmia tuleekin, niin ne voivat olla missä tahansa hakemistossa johon sillä käyttäjällä, jonka ansiosta ne ovat koneelle tulleet, on kirjoitusoikeus.

mikä niitten toiminta tapa on Ubuntussa, kykenevätkö ne hidastamaan selainten toimintaa taikka tuhoamaan tiedostoja ??

jos linuxille olisi joku leviävä tai levitettävä virus, niin silloin niiden toimintatavastakin voisi jotain arvella. en vaan tunne ketään joka olisi oikeasti nähnyt linux-virusta.

varmaankaan WIN virus ei toimi sellaisenaansa Linuxin kanssa ?? entä jokin mato, php taikka javascript ??

windows-virukset eivät toimi, eivätkä aiheuttaisi isäntäkoneelle haittaa, vaikka niitä yrittäisi ajaa winelläkin.

matoja on toki liikkeellä ja ne yrittävät koneelle avonaisten porttien kautta. niiden toimintatapana on kaapata kone prosessoriajan varastamista varten, spammin lähettämistä varten tai odottamaan hajautettua hyökkäystä toista konetta kohtaan. mahdollisesti myös yksittäisiä tietomurtoyrityksiä varten.

kuinka toimii, Ubuntu haittaohjelma, kai niitä on jos kerran ClamTk on olemassa ?? ei kai sitä turhaa ole tehty ??

se on tarkoitettu etupäässä skannaamaan windows-viruksia windows-koneiden kanssa jaetuilta verkkolevyiltä ja sähköpostipalvelimilta.

Virus ?? haitta-ohjelma ?? != LINUX ??

tällä hetkellä jotakuinkin näin.
Janne