Kirjoittaja Aihe: UBUNTUN asentaminen XP:n rinnalle [Ratkaistu]  (Luettu 8953 kertaa)

Petumbu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 107
    • Profiili
UBUNTUN asentaminen XP:n rinnalle [Ratkaistu]
« : 29.06.08 - klo:16.48 »
Hei!

Olen nyt käyttänyt muutaman kuukauden ubuntua kannettavassani. Hyvien kokemusten myötä haluaisin asentaa sen myös kotikoneeseeni. Tähän kotikoneeseen haluaisin kuitenkin jättää XP:n "rinnalle", eli säilyttää sen toisena käyttiksenä. Hieman on nyt vielä epäselvää tämä ubuntun asentaminen, ohjeethan ovat seuraavat;

http://wiki.ubuntu-fi.org/Asentaminen

Eli ilmeisesti ylläolevan ohjeen mukaan valitaan --> "Ohjattu - muuta osion kokoa ja käytä vapautuvaa tilaa." ?

TAI

-->Osioi itse..

http://wiki.ubuntu-fi.org/Osiointi

Kumpaa käytän tilanteessa jossa haluan säilyttää vanhan käyttiksen? Olen huolissani siitä, että menetän tärkeitä tiedostojani. (Olen kyllä tehnyt varmuuskopiot.) ;-) Olisiko helppoja neuvoja tällaiseen tilanteeseen?

Petteri
« Viimeksi muokattu: 09.05.09 - klo:12.28 kirjoittanut petteri__k »
Petumbu

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: UBUNTUN asentaminen XP:n rinnalle
« Vastaus #1 : 29.06.08 - klo:19.43 »
Hei!

Olen nyt käyttänyt muutaman kuukauden ubuntua kannettavassani. Hyvien kokemusten myötä haluaisin asentaa sen myös kotikoneeseeni. Tähän kotikoneeseen haluaisin kuitenkin jättää XP:n "rinnalle", eli säilyttää sen toisena käyttiksenä. Hieman on nyt vielä epäselvää tämä ubuntun asentaminen, ohjeethan ovat seuraavat;

http://wiki.ubuntu-fi.org/Asentaminen

Eli ilmeisesti ylläolevan ohjeen mukaan valitaan --> "Ohjattu - muuta osion kokoa ja käytä vapautuvaa tilaa." ?

TAI

-->Osioi itse..

http://wiki.ubuntu-fi.org/Osiointi

Kumpaa käytän tilanteessa jossa haluan säilyttää vanhan käyttiksen? Olen huolissani siitä, että menetän tärkeitä tiedostojani. (Olen kyllä tehnyt varmuuskopiot.) ;-) Olisiko helppoja neuvoja tällaiseen tilanteeseen?

Petteri

Helpoin ratkaisu on ostaa toinen kiintolevy Ubuntua varten ja suorittaa asennus sille, näin menetellen molemmat järjestelmät ovat fyysisesti eri levyillä, Ubuntu tekee bootivalikon josta voit valita käynnistettävän järjestelmän.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: UBUNTUN asentaminen XP:n rinnalle
« Vastaus #2 : 29.06.08 - klo:19.44 »
Sillä nyt ei periaatteessa ole mitään väliä.
Jos sinulla on kokemusta osioinnista niin voit tehdä ne osiot itsekin. Ja kannattavat koot osiolle ovat suurinpiirtein nämä: / (juuri)-osio (ohjelmat ja ubuntu) 10-15 GB, swap 1 GB (väliaikainen muisti jos RAM loppuu kesken) ja /home (omat tiedostot ja asetukset) loput. Tietysti jos on vähän seikkailu mieltä niin se on helppoa, kun vähän yrittää.
Jos käytät ohjattua toimintoa niin sinun pitää kutistaa sitä XP:een osiota ja pitää olla tarkkana, että laittaa sen _XP:een osion_ uuden koon. Silloin et saa erillistä /homea, joka olisi mahdollisessa uudelleen asennuksessa (johon itse en ole joutunut paitsi, kun takuussa vaihdettiin uusi kiintolevy) helpompi, mutta pääset nyt helpommalla.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Storck

  • Vieras
Vs: UBUNTUN asentaminen XP:n rinnalle
« Vastaus #3 : 29.06.08 - klo:19.44 »
Itse laitoin läppäriin äkspeen rinnalle Ubun ja tein sen seuraavasti:

Osiointi kun tuli eteen niin liukupalkilla laitoin Ubulle 60% levytilasta ja annoin mennä.
Asennus meni hyvin ja nyt konetta käynnistäessä käynnistyy Ubuntu jos en nuolella siirrä valintaa alemmas ja käynnistä äkspeetä. Sen käynnistysjärjestyksen saa muutettua ihan kuin itse haluaa. Kumpaa pitää ykkösenä käytössä..
Asennus sujui hyvin ja kone toimii molemmilla systeemeillä kuten pitääkin.

Petumbu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 107
    • Profiili
Vs: UBUNTUN asentaminen XP:n rinnalle
« Vastaus #4 : 30.06.08 - klo:17.12 »
Itse laitoin läppäriin äkspeen rinnalle Ubun ja tein sen seuraavasti:

Osiointi kun tuli eteen niin liukupalkilla laitoin Ubulle 60% levytilasta ja annoin mennä.
Asennus meni hyvin ja nyt konetta käynnistäessä käynnistyy Ubuntu jos en nuolella siirrä valintaa alemmas ja käynnistä äkspeetä. Sen käynnistysjärjestyksen saa muutettua ihan kuin itse haluaa. Kumpaa pitää ykkösenä käytössä..
Asennus sujui hyvin ja kone toimii molemmilla systeemeillä kuten pitääkin.


Tuohan kuulostaa rohkaisevalta. Tällaista olen itsellenikin ajatellut. Hyvä, jos Ubuntu osaa itse tehdä käynnistysvalikon. Tätä täytyy kokeilla. Kirjoittelen sitten taas viestiketjuun kokemuksia asennuksesta ja kuinka onnistuin.

Petteri
Petumbu

LauriN

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: UBUNTUN asentaminen XP:n rinnalle
« Vastaus #5 : 30.06.08 - klo:19.48 »
Tässä uudessa 8.04'ssä on myös Wubi-asentaja, jolla tuo asennus on hyvinkin yksinkertaista. Wubi kysyy muutamia kysymyksiä, kuten sen, paljonko levytilaa halutaan ottaa Ubuntun käyttöön ja paljon sitä jätetään Windowsin käyttöön. Kun kysymyksiin on vastattu, ja asetukset hyväksytty, alkaa lataus- ja asennusprosessi. Itselläni kesti tuolla taktiikalla Ubuntun asennus läppärille n. tunnin, tosin latausta hidasti heikosti toimiva wlan-yhteys. Lisätietoa Wubista täällä: http://wubi-installer.org/

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: UBUNTUN asentaminen XP:n rinnalle
« Vastaus #6 : 01.07.08 - klo:12.35 »
Muistakaa että Wubi asennus ei ole "täydellinen" ubuntu asennus. Wubi installer tekee windowsin osiolle erillisen tiedoston johon ubuntu asennetaan. Tästä päästään kuitenkin siihen että asennus voidaan tarvittaessa helposti myös poistaa suoraan windowsin lisää/poista toiminnolla.


peran

  • Vieras
Vs: UBUNTUN asentaminen XP:n rinnalle
« Vastaus #7 : 01.07.08 - klo:12.45 »
Kyllä minun nähdäkseni Wubissa kaikki toiminnot näyttäisi toimivan, vaikkakin hitaammin kuin varsinaisessa asennuksessa.

Ensimmäiseksi Ubuntuasennukseksi Wubi soveltuu varsin hyvin, mikäli on nopean netin päässä.

Hyvänä puolena on mm. paritiointi kohdan pois jäänti, ja kuten mainittua Ubuntun helppo poistaminen.

Edit - mutta Petteri_k:lle se ei ole paras mahdollinen, kun on jo tykästynyt Ubuntuun, koska toi tiedoston käyttäminen levynä kuluttaa kuitenkin turhaan prosessoritehoja.
« Viimeksi muokattu: 01.07.08 - klo:12.48 kirjoittanut peran »

Petumbu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 107
    • Profiili
Vs: UBUNTUN asentaminen XP:n rinnalle
« Vastaus #8 : 02.07.08 - klo:19.22 »
Sain asennettua ubuntun. Päädyin osioimaan itse. Opastettu toiminto antoi hylkäyksen syystä tai toisesta. Hyvin näyttää ainakin ubuntu pelaavan. Windowsia en ole vielä koittanut käynnistää. Kaipa senkin voisin tarkistaa, että on kaikki tiedostot tallella. Ubuntussahan windowsin tiedostot eivät ainakaan oletuksena näy.

Ainakin tuntuu peruskäyttö sujuvan nopeammin kuin windowsissa. Windows kun tykkää alkaa päivä päivältä hidastumaan enemmän. Toivottavasti ubuntussa ei ole samanlaista sisäänrakennettua "ominaisuutta".

Asennus itsessään kesti sellaisen 1h. Valmisteluihin meni kuitenkin noin 3h. (Tiedonhakua asennuksesta yms.) Suosittelen muillekin windowsiin "kyllästyneille". Varsinkin jos koneen käyttö on suurelta osin vain peruskäyttöä, tällöin ubuntu voittaa windowsin ainakin nopeudellaan ja tietoturvassa.

Hieman off-topic. mutta millä saan tuollaisen laatikon mitä voin pyöritellä? ;)

Petumbu

Petumbu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 107
    • Profiili
Vs: UBUNTUN asentaminen XP:n rinnalle
« Vastaus #9 : 03.07.08 - klo:21.52 »
Sillä nyt ei periaatteessa ole mitään väliä.
Jos sinulla on kokemusta osioinnista niin voit tehdä ne osiot itsekin. Ja kannattavat koot osiolle ovat suurinpiirtein nämä: / (juuri)-osio (ohjelmat ja ubuntu) 10-15 GB, swap 1 GB (väliaikainen muisti jos RAM loppuu kesken) ja /home (omat tiedostot ja asetukset) loput. Tietysti jos on vähän seikkailu mieltä niin se on helppoa, kun vähän yrittää.
Jos käytät ohjattua toimintoa niin sinun pitää kutistaa sitä XP:een osiota ja pitää olla tarkkana, että laittaa sen _XP:een osion_ uuden koon. Silloin et saa erillistä /homea, joka olisi mahdollisessa uudelleen asennuksessa (johon itse en ole joutunut paitsi, kun takuussa vaihdettiin uusi kiintolevy) helpompi, mutta pääset nyt helpommalla.

Mitenköhän tuon käynnistysvalikon kanssa nyt on. Siis kun olen asentanut ubuntun, pitäisi jossain kohtaa koneen tarjota minulle käynnistysvalikkoa, josta voin valita haluanko käynnistää windowsin/ubuntun. Itse en tällaista valikkoa huomannut. Onkohan jotkin asetukset pielessä? Voi kyllä olla, että tuhosin windowsin osioimalla itse, aloittelija kun olen. (Mielestäni en kuitenkaan tuhonnut...)

Miten pääsen käsiksi vanhoihin tiedostoihini windowsissa/kuinka saan xp:n auki?

Petteri
Petumbu

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: UBUNTUN asentaminen XP:n rinnalle
« Vastaus #10 : 05.07.08 - klo:11.03 »
Kun kone käynnistyy niin paina ESC näppäintä kun Grubia ladataan, näet sen tekstinä näytöllä. Tästä pitäisi aueta valikko josta pystyy valitsemaan windowsin tai linuxin välillä

Jos listassa ei ole windowsia niin
a) olet osioinut sen olemattomiin, kuten mainitsit.
b) windowsia ei jostain syystä ole lisätty grubin menu.lst tiedostoon

Eli jos windowsia ei ole listassa niin käynnistä linux. Sitten kirjoittele päätteeseen fdisk -l (pieni L) ja tulostele se syöte tänne. Jos ei tulosta tolla mitään niin laita sudo eteen. Siitä pitäisi nähdä onko windows vielä tallella. Jos windows löytyy tulosteesta niin ohjeet windowsin lisäämiseksu grubin menu.lst tiedostoon löytyy tältä foorumilta :)

Petumbu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 107
    • Profiili
Vs: UBUNTUN asentaminen XP:n rinnalle
« Vastaus #11 : 08.07.08 - klo:18.09 »
Kun kone käynnistyy niin paina ESC näppäintä kun Grubia ladataan, näet sen tekstinä näytöllä. Tästä pitäisi aueta valikko josta pystyy valitsemaan windowsin tai linuxin välillä

Jos listassa ei ole windowsia niin
a) olet osioinut sen olemattomiin, kuten mainitsit.
b) windowsia ei jostain syystä ole lisätty grubin menu.lst tiedostoon

Eli jos windowsia ei ole listassa niin käynnistä linux. Sitten kirjoittele päätteeseen fdisk -l (pieni L) ja tulostele se syöte tänne. Jos ei tulosta tolla mitään niin laita sudo eteen. Siitä pitäisi nähdä onko windows vielä tallella. Jos windows löytyy tulosteesta niin ohjeet windowsin lisäämiseksu grubin menu.lst tiedostoon löytyy tältä foorumilta :)

tässä pyytämäsi;


root@petteri-desktop:/home/petteri# sudo fdisk -l

Levy /dev/sda: 250.0 Gt, 250059350016 tavua
255 päätä, 63 sektoria/ura, 30401 sylinteriä
Yksiköt = 16065 * 512 = 8225280 -tavuiset sylinterit
Levyn tunniste: 0xae40f44a

    Laite Käynn     Alku          Loppu    Lohkot   Id  Järjestelmä
/dev/sda1   *           1        4863    39062016   83  Linux
/dev/sda2            4864        4985      979965   82  Linux-sivutus / Solaris
root@petteri-desktop:/home/petteri#
root@petteri-desktop:/home/petteri#


ei hyvältä näytä...:(
Petumbu

Petumbu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 107
    • Profiili
Vs: UBUNTUN asentaminen XP:n rinnalle
« Vastaus #12 : 08.07.08 - klo:18.21 »

Tässä vielä lisää osio-asiaa. Jos siitä on hyötyä.

kts. liite

[ylläpito on poistanut liitteen]
Petumbu

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: UBUNTUN asentaminen XP:n rinnalle
« Vastaus #13 : 08.07.08 - klo:18.30 »
Juu olet kirjoittanut sen päälle.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Petumbu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 107
    • Profiili
Vs: UBUNTUN asentaminen XP:n rinnalle
« Vastaus #14 : 08.07.08 - klo:18.44 »
Juu olet kirjoittanut sen päälle.

Jostain syystä automaattinen osiointi ei toiminut asennuksen aikana, ja jouduin tekemään aivan "noobbina" osioinnin itse. Ehkä toimin varoittavana esimerkkinä muille. ;)
Petumbu

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: UBUNTUN asentaminen XP:n rinnalle
« Vastaus #15 : 08.07.08 - klo:18.45 »
Pikainen kysymys petterille, oletko ottanut automaattisen kirjautumisen käyttöön?
Kun tuo oletuksena aukeava "root" tila häiritsee (ehkä vain minua;) )
ja lisäkommenttina, ei tarvitse käyttää "sudoa" komennon edessä jos olet "root".
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Petumbu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 107
    • Profiili
Vs: UBUNTUN asentaminen XP:n rinnalle
« Vastaus #16 : 08.07.08 - klo:18.58 »
Pikainen kysymys petterille, oletko ottanut automaattisen kirjautumisen käyttöön?
Kun tuo oletuksena aukeava "root" tila häiritsee (ehkä vain minua;) )
ja lisäkommenttina, ei tarvitse käyttää "sudoa" komennon edessä jos olet "root".

Nyt alkaa itselle vasta hahmottua, mitä tämä root oikein meinaa. Olen tähän asti käynnistänyt "päätteen" seuraavasti;

sovellukset --> järjestelmätyökalut --> ylläpitopääte.

Tällöin aukeaa automatic tämä "root-tila".

root@petteri-desktop:/home/petteri#


Kun aukaisen;

sovellukset --> apuohjelmat --> pääte,

Pääsen "petteri" -profiililla sisään.

petteri@petteri-desktop:~$



Onkohan tässä se ongelma?

Ei en ole mielestäni ottanut automaattista kirjautumista käyttöön. Mitä ongelma tästä "root" -tilan käytöstä voi olla? Tietoturva?
Petumbu

ubuntu-linux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 139
    • Profiili
Vs: UBUNTUN asentaminen XP:n rinnalle
« Vastaus #17 : 10.07.08 - klo:00.03 »

Hieman off-topic. mutta millä saan tuollaisen laatikon mitä voin pyöritellä? ;)


Tarkoitatko työpöytäkuutiota? Siihen pitää olla hyvä näytönohjain. Mulla on nvidia näytönohjain ja se toimii hyvin.
Tulikohan kirotusvirheitä...

Petumbu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 107
    • Profiili
Vs: UBUNTUN asentaminen XP:n rinnalle
« Vastaus #18 : 10.07.08 - klo:13.42 »

Hieman off-topic. mutta millä saan tuollaisen laatikon mitä voin pyöritellä? ;)


Tarkoitatko työpöytäkuutiota? Siihen pitää olla hyvä näytönohjain. Mulla on nvidia näytönohjain ja se toimii hyvin.

tää ok, sain itsekin toimimaan.
Petumbu

Petumbu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 107
    • Profiili
Vs: UBUNTUN asentaminen XP:n rinnalle
« Vastaus #19 : 11.07.08 - klo:16.47 »

Kuinkahan saisin tehtyä lisää tilaa ubuntulle näin jälkeenpäin. Alkujaan oli tarkoitus jättää windowsille oma osionsa, mutta onnistuin tuhoamaan koko windowsin. Nyt ubuntun "kovalevy" on vain ~40Gb. Haluaisin suurentaa sitä. Mikä on oikea työkalu tähän?
Petumbu