Kirjoittaja Aihe: 6xSATA emolevy joka toimii Ubuntussa?  (Luettu 3706 kertaa)

scorpi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 21
    • Profiili
6xSATA emolevy joka toimii Ubuntussa?
« : 25.06.08 - klo:15.22 »

Olen kokoamassa tiedostoserveriä ja nyt olisi toimiva emolevy hakusessa?

Emossa pitäisi olla vähintään 6kpl SATA II liittimiä(+mielellään integoritu näytönohjain).
Yleensä kun emolla on 6kpl SATA liitäntöjä niin näistä osa on aina RAID piirin takana(esim 2xSATA+4xSATA(RAID) ).

Mikä olisi sellainen emolevy missä olisi noi 6 SATA liitäntää ja löytyisi vielä tuki tuolle RAID piirille?
RAIDia en tarvitse mut käsittääkseni noi RAID-piirin alla olevat SATA liittimet ei toimi jos ei RAID-ajureita ole.

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: 6xSATA emolevy joka toimii Ubuntussa?
« Vastaus #1 : 25.06.08 - klo:15.35 »
itsellä on Intel DG965WH "Westchester", siinä on 6 kpl SATA liitäntöjä, siitä, onko osa RAIDin takana, en tiedä, Ubuntun kanssa toimii, mutta muisteja valitessa kannattaa olla varovainen, tämä on aika nirso sen suhteen millaisia muisteja kelpuuttaa.

integroitu näytönohjain luonnollisesti löytyy, Intel 965.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: 6xSATA emolevy joka toimii Ubuntussa?
« Vastaus #2 : 25.06.08 - klo:21.42 »
Olen kokoamassa tiedostoserveriä ja nyt olisi toimiva emolevy hakusessa?

siis jos kone ei tee mitään muuta kuin toimii tiedostoserverinä, niin ehkä joku NAS-ratkaisu olisi aika kova juttu. esim qnap ts-409 pro.

Emossa pitäisi olla vähintään 6kpl SATA II liittimiä(+mielellään integoritu näytönohjain).
Yleensä kun emolla on 6kpl SATA liitäntöjä niin näistä osa on aina RAID piirin takana(esim 2xSATA+4xSATA(RAID) ).

no, kieltämättä tuohon qnapiin ei mene kuin neljä levyä. silti aika kovaa käyttöä pitää olla, että nykytehoisen koneen kapasiteetista käytettäisiin murto-osaakaan pelkästään tiedostopalvelimena. varsinkaan kotona jonne kuvittelen sinun tuota suunnittelevan, koska et halua raidia.

Mikä olisi sellainen emolevy missä olisi noi 6 SATA liitäntää ja löytyisi vielä tuki tuolle RAID piirille?
RAIDia en tarvitse mut käsittääkseni noi RAID-piirin alla olevat SATA liittimet ei toimi jos ei RAID-ajureita ole.

kyllä ne raid-piiritkin monasti toimivat. tai biosista saa valita raidaako ohjain vai ei.

niin ja minulla on asuksen p5q-e jossa on 6+2 sataliitäntää ja näyttää toimivan linuxissa. tosin integroitua näytönohjainta ei ole.
Janne

scorpi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Vs: 6xSATA emolevy joka toimii Ubuntussa?
« Vastaus #3 : 26.06.08 - klo:12.11 »
Eli tälläinen intellin Guardfish vois olla aika pätevä emolevy?
Tuon pitäis ilmeisesti toimia Ubuntun kanssa ilman mitään suurempia ongelmia?

Intel Guardfish emolevy Socket775 prosessoreille.
Socket 775 -prosessorikanta, sopii mm Core 2 Duo/Quad -prosessorit
Piirisarja Intel® Q965 Express
Neljä 240-pin DDR2 muistipaikkaa, tukee DDR2 800/667/533MHz muisteja max 8Gb
Intel® Graphics Media Accelerator 3000 (Intel® GMA 3000) integroitu näytönohjain
Gigabit(10/100/1000Mbits/s) integroitu verkkokortti Intel® 82566DM Gigabit Ethernet ohjaimella
6-kanavainen (5.1) integroitu äänikortti
1 x PCI-E 16X, 1 X PCI-E 1X, 2 x PCI 10 x USB2.0, 2 x Firewire, 6 x SATA, 1 x IDE

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: 6xSATA emolevy joka toimii Ubuntussa?
« Vastaus #4 : 26.06.08 - klo:12.19 »
siis jos kone ei tee mitään muuta kuin toimii tiedostoserverinä, niin ehkä joku NAS-ratkaisu olisi aika kova juttu. esim qnap ts-409 pro.
Aika arvokashan tuo on, jos 500e kustantaa eikä siinä ole vielä kiekkojakaan.

no, miten sen nyt ottaa. emo, prossu, poweri, kotelo ja muistit kustantaa helposti tuon verran jos uutta haluaa ja silloinkin kone pitänee enemmän meteliä ja vie enemmän virtaa kuin tuollainen valmis ratkaisu.

Sopinee sellaiselle joka ei halua väsätä itse juuri mitään eikä suorituskyvyllä ole suurta merkitystä.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=31704

juu, sopii sellaiselle joka ei näe mitään syytä väkertää ja viritellä itse, vaan haluaa valmiin ja nopeasti toimivan ratkaisun. purkki pyörii vielä linuxilla jos käytetyllä käyttiksellä on väliä ja tukeakin saa jos sellaista haluaa. tuota suorituskykykommenttia en ihan ymmärtänyt, ellei se sitten tarkoittanut, että ei pääse erikseen vaikuttamaan suorituskykyyn, joka on lukemieni arvostelujen mukaan oikein hyvä.

väkertäjän valinta on tietty rakentaa kaikki itse, mutta luotettavuutta ja valmista tuotetta kaipaaville on olemassa muitakin vaihtoehtoja.
Janne

tosiutelias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: 6xSATA emolevy joka toimii Ubuntussa?
« Vastaus #5 : 27.06.08 - klo:13.59 »
no, miten sen nyt ottaa. emo, prossu, poweri, kotelo ja muistit kustantaa helposti tuon verran jos uutta haluaa ja silloinkin kone pitänee enemmän meteliä ja vie enemmän virtaa kuin tuollainen valmis ratkaisu.

No ei tosiaankaan kannata 500e pukata kotikäytössä levypalvelinrautaan, tollahan saa jo jonkinlaisen pelikoneen/workstationin rungon. 40e dualcore-celeron(c2d-allendale), 60e matx intel-emo, 50e virtalähde, 20e muisti. Kopaksi joku halpis 30-40e pikku-pönttö. Tuohon saa laittaa vielä intelin gigaeetteri-verkkokortin kaveriksi ja ollaan vasta puolessa välissä 500e:stä enkä edes valinnut halvinta mahdollista. Toisekseen suurin osa sähköstä menee noihin levyihin jos niitä alkaa olla 4 tai enemmän ja nykykoneet idlailee varsin hyvin.

Vaan ei tässä kannata verrata rautaa suoraan, NAS-pöntöissä maksetaan siitä että joku taho on purkin tehnyt softineen valmiiksi. Mutta jos on kyvykäs ja viitseliäs niin en nää syytä miksi ostaa NAS kotiin.

NAS kotiin?
Laiteen koko ja virrankulutus. Ja kuvittelisin että käyttöönotto on paljon yksinkertaisempi. Raid tarvittaessa vakiona (2 ja useampi levyisissä), ja miksi käyttää levypalvelinta ilman raidia.
Näin minä olen miettinyt, ja jahka kerkeän paneutua valikoimaan, ostan nimenomaan NAS-pöntön kotiin. Kahteen sataan saa pöntön ilman levyjä, joten menisi harrastuksen puolelle sellaisen rakentaminen.

Sami Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Vs: 6xSATA emolevy joka toimii Ubuntussa?
« Vastaus #6 : 27.06.08 - klo:17.50 »
En nyt nettiyhteyden toimiessa huonommin jaksa varmistaa Intel 965-piirisarjan tarkempia tietoja, mutta olen melko varma, ettei uusi tuplaydin-Celeron toimi sen kanssa.
Nykyisistä Intel-emolevyistä kannattaa harkita G33-, G35- ja Q35-piirisarjoilla varustettuja versioita. Sarja-ata-ohjaimen raid-toiminto ei määrää ohjaimen Linux-toimivuutta, mutta kaikkien sarja-ata-emolevyjen toimimiseksi täytyy kaikkien eri sarja-ata-piirien (raidilla tai ilman) olla tuettuja kernelissä. Emolevyihin näyttäisi vakiintuneen sarja-ata-liittimien määräksi 5 + 1 esata, joten halvin löytämäni sopivalla piirisarjalla, näytönohjaimella ja kuudella sata-liittimellä oli tämä Gigabyte. Kaiken järkeni mukaan tuon pitäisi toimia hyvin Linuxissa, vaikka sitä ei kukaan takaakaan.
C2D E6750, Gigabyte GA-P35-DS3, 8 gigaa, 2780 gigaa, Radeon HD 3850, Antec P180, 24", Win 7

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: 6xSATA emolevy joka toimii Ubuntussa?
« Vastaus #7 : 27.06.08 - klo:18.20 »
En nyt nettiyhteyden toimiessa huonommin jaksa varmistaa Intel 965-piirisarjan tarkempia tietoja, mutta olen melko varma, ettei uusi tuplaydin-Celeron toimi sen kanssa.
oma 965 kyllä valmistajan mukaan toimii yksiin C2D -Celeronien kanssa.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: 6xSATA emolevy joka toimii Ubuntussa?
« Vastaus #8 : 27.06.08 - klo:20.11 »
En nyt nettiyhteyden toimiessa huonommin jaksa varmistaa Intel 965-piirisarjan tarkempia tietoja, mutta olen melko varma, ettei uusi tuplaydin-Celeron toimi sen kanssa.
oma 965 kyllä valmistajan mukaan toimii yksiin C2D -Celeronien kanssa.
Jos emossa toimii C2D, niin ei ole mitään syytä miksei dualcore-celet(E1200, E1400) toimi. Kyse on aivan samasta prossusta karsitulla välimuistilla. Nuo myyntinimet kyllä joskus hämäävät väkeä, kun olennaista on se piirin tyyppi.
Core2Duo E6320+ tuossa hurisee, joten sanoisin että Celkkukin toimisi, jos nyt ylipäänsä haluaisin vaihtaa halvempaan.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD