Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ei näe windowssin osiota [RATKAISTU]  (Luettu 1584 kertaa)

henkru

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Ubuntu ei näe windowssin osiota [RATKAISTU]
« : 19.06.08 - klo:19.50 »
Asensin Ubuntun LiveCD:n asennus ohjelmalla windwossin puolella. Ubuntu ei näe Tietokone-ikkunassa Windowssin C-osiota. Saako tämän jotenkin ratkaistua?
« Viimeksi muokattu: 20.06.08 - klo:12.41 kirjoittanut henkru »

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei näe windowssin osiota
« Vastaus #1 : 19.06.08 - klo:19.55 »
Ubuntussa (ja muissa Linux-jakeluissa) ei ole mitään C- tai D-asemia. Lisätietoja Ubuntun hakemistorakenteesta: http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Peruskäyttö#Tiedostonhallinta_ja_hakemistorakenne

Jos avaat Nautiluksen (tiedostoselaimen) ja painat kuvaketta "Tietokone" (eng. computer), näkyykö Windows-osiota siinä?
alias vililikku

henkru

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei näe windowssin osiota
« Vastaus #2 : 19.06.08 - klo:20.01 »
Edelleen asensin sen Windowssin C-osiolle. Eli Ubuntu on imagena siellä. Koska osiota ei pystynyt pienentämään. Ja edelleen se windowssin osio ei näy siellä "Tietokone"-ikkunassa. Olen testannu asentaa ntfs-3g-ajurit uudestaan, mutta ei auta.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei näe windowssin osiota
« Vastaus #3 : 19.06.08 - klo:20.06 »
Joojoo. Eli asensit sen Wubin (http://wubi-installer.org/) avulla. Siitä en tiedäkkään.

Jos Ubuntu tuntuu hyvältä, suosittelen sen asentamista omalle osiolleen. Sehän onnistuu käynnistämällä tietokone Ubuntun asennus-cd:ltä.

Vai etkö voinut muuttaa Ubuntun asennusohjelmalla osion kokoa? Sitten en enää osaa auttaa.
alias vililikku

henkru

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei näe windowssin osiota
« Vastaus #4 : 19.06.08 - klo:21.26 »
Juu niin asensin. Ja en saanut muutettua kokoa. Koska oli vaihtoehtona vain "Käytä koko levyä" ja "Osioi itse". Mutta tämä toimii näin ja nettikäytös ja irkkauksen vain tämä kone niin toimii. Eedes GParted LiveCD:llä ei saanut koko muutettua. Mutta itse ongelmaan ideoita?

EDIT. Sain toimimaan. Piti vain mounttaa kiintolevy käsin.
« Viimeksi muokattu: 20.06.08 - klo:12.41 kirjoittanut henkru »