Eli tällä kertaa seuraavaa:
Mulla on tollanen servukone jossa on nyt Hardy sisällä. Olisi kiva saada oikea palvelin ja lisäksi säätöpalvelin jonka voisi tarvittaessa asentaa uudelleen kun menee särki
Voiko virtualisoinnin avulla tehdä yhdestä koneesta esim. kaksi konetta jotenkin järkevästi ja helposti rikkomatta olemassa olevaa systeemiä?
VMWarella saat vrtuaaliservuista sellaiset että ne näkyvät verkossa kaikkineen aivan kuten fyysisetkin palvelimet.
Itsellä on Hardyn päällä kaksi Windows 2003R2 tuotantokäytössä olevaa palvelinta.
Vmware oli vaan aika buginen asentaa Ubuntu serverin päälle, melko paljon pakettia joutu hakemaan.
Mutta nyt se siellä pyörii ja samoin ne windows serverit.
Virtualisoinnin ideana on tässä se että windows palvelimien imaget on saatu nauhalle talteen ja toinen on se että ko. palvelimilla ajetaan softaa joka vaatii mieluiten puhtaaan palvelimen eli siellä ei olisi muita palveluja sotkemassa.
Muitakin virtualisointimoottoreita on, mutta itse olen tottunut tuota vmwarea käyttämään.
Työkoneena on XP, mutta siitä voi vmware konsolilla kirjautua siihen Linukan päällä olevaan virtuaalipalvelimeen ihan samalla tavalla kuin wintoosankin.
T.
Tunkkaamo