Kirjoittaja Aihe: Hitain kone jota koskaan olen käyttänyt!  (Luettu 7840 kertaa)

Anakonca

• Käyttäjä
    • Profiili
Hitain kone jota koskaan olen käyttänyt!
« : 12.02.06 - klo:04.17 »
Eli olen täysin aloittelija Linux-maailmassa. Asensin Ubuntu 5.10 PC:n seuraavanlaiselle koneelle:

MSI KT7 Turbo VIA KT133A
AMD Athlon 1,3gHz
Radeon 9700 non-pro
Soundlaster 5.1live
512mt SDRAM
joku verkkokortti
350W AOpenin virtalähde
Maxtor 20gt kovo
LG:n polttava CD-asema

Pelkästään asennus tuotti sietämätöntä tuskaa, koska asennus jökkäsi pari kertaa jo peruskäsitteiden asennuksessa (79% kohdalla). Sitten kun muutaman kerran olin yrittänyt uudelleen ja uudelleen asennus ei jökännytkään vain jatkoi. Pääsin jo melkein ekan asennusosan loppuun, kun jökkäsi taas. Tämän jälkeen päätin kokeilla että jospa se johtuikin siiitä että kone kävi liian kuumana ja irrotin virtalähteen (koska se oli 1cm päässäprossuntuulettimesta joten luultavasti prossu ei viilennyt tarpeeksi) ja asetin sen koneeen ulkopuolelle. Taisin olla oikeassa koska tämän jälkeen asennus ei enää keskeytynyt.

Noh, siitä päästäänkin suoraan seuraavaan onglemaan. Asennuksen jälkeen pitää kirjautua sisään asettamillaan käyttiksellä/s.sanalla. Kirjautuminen ei itsessään tuottannut ongelmia mutta kun ruutuun ilmestyy vain hiiren kursori ja Ubuntun logolla varustettu kuva (luuktavasti jokin kirjautumiskuva). Annoin koneen olla päällä ja käytin toista konetta, kunnes noin 30min odottelun jälkeen (nämä menevät jo Commodore 64 tasolle) huomasin näytöllä jotain, Ubuntun taustakuva! Muuta ei vielä ollut ehtinyt ilmestyä kuin taustakuva. Vähitellen muutakin alkoi ilmestyä rutuun mutta kaikki oli laiskiaistakin hitaampaa.

Päätin että tällaista en siedä ja asensin Ubuntun uudelleen, ei muutosta, mutta tällä kertaa odotin vielä kauemmin että pystyin jopa tekemään jotain. Suurin osa mitä tein päättyi siihen että ikkuna piti sulkea väkisin. Tämän jälkeen selailin hieman näitä foorumeita tarkemmin ja löysin jotain että kun painaa ennen kirjautumista ctrl + alt +F1 pystyisi sen kautta jotenkin tarkistamaan muistin käytön. Tämän tehtyäni tuli vain täysin musta ruutu ja pian näyttö sammuikin lepotilaan. Oottelin vielä kuitenkin n.15min ja sen jälkeeen käynnistin koneen uudelleen ja huomasin että tarkistaessan juttuja (plä plä pläää      ok jne.) kohtaan: synchronizing clock ntp ubuntulinux.org...-kohtaan tuli failed. se on toinen juttu että onko seikka tärkeä vai ei.

Vikojen ei periaatteessa pitäisi olla koneessa (paitsi ne lämmöt) koska kyseistä konetta on käytetty vielä muutama kuukausi takaperin. Antakaa vinkkejä parhaanne mukaan ja vääntäkää niin paksusta rautalangasta kuin mahdollista, koksa en välttämättä sittenkään tajua. Linux on minulle täysin tuntematon, mutta olen totaalisen kyllästynyt windowsin takkuiluun joten ajattelin hakea apua tähän Linuxin ja kakkoskoneen kautta.

Siinä oikeastaan kirjava kaari koko elämäni Linux-kokemuksista. Ei alkanut ainakaan hyvin ;)

Roisto

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: Hitain kone jota koskaan olen käyttänyt!
« Vastaus #1 : 12.02.06 - klo:10.08 »
Tuo "synchronizing clock" ei meinaa muutakuin että se ei saanyt kellon aikaa netistä. Jos koneessa ei ollut nettiä tuo on normaalia. Jos on netti kytkettynä ei oo normaalia.

Nuo muut ongelmat ovat niin mystisiä minulle että annan jonkun kokeneemman vastata.

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 12.02.06 - klo:13.15 »
Eli olen täysin aloittelija Linux-maailmassa. Asensin Ubuntu 5.10 PC:n seuraavanlaiselle koneelle:

MSI KT7 Turbo VIA KT133A
AMD Athlon 1,3gHz
Radeon 9700 non-pro
Soundlaster 5.1live
512mt SDRAM
joku verkkokortti
350W AOpenin virtalähde
Maxtor 20gt kovo
LG:n polttava CD-asema

rauta näyttäisi olevan ihan hyvää linux-käyttöön, tai siis ne osat jotka tavitsevat tukea ovat erittäin hyvin tuettuna (verkkokortista ei tietysti tiedä, mutta...

Noh, siitä päästäänkin suoraan seuraavaan onglemaan. Asennuksen jälkeen pitää kirjautua sisään asettamillaan käyttiksellä/s.sanalla. Kirjautuminen ei itsessään tuottannut ongelmia mutta kun ruutuun ilmestyy vain hiiren kursori ja Ubuntun logolla varustettu kuva (luuktavasti jokin kirjautumiskuva). Annoin koneen olla päällä ja käytin toista konetta, kunnes noin 30min odottelun jälkeen (nämä menevät jo Commodore 64 tasolle) huomasin näytöllä jotain, Ubuntun taustakuva! Muuta ei vielä ollut ehtinyt ilmestyä kuin taustakuva. Vähitellen muutakin alkoi ilmestyä rutuun mutta kaikki oli laiskiaistakin hitaampaa.

tämä kuulostaa hitusen nimipalveluongelmalta. on olemassa parikin syytä miksi linuxissa käytetään tässä vaiheessa IPC:hen socketteja ja jos oman koneen nimellä ei löydy oikeaa IP:tä, voi IP:n haku kestää kauankin ja saada koneen "laahaamaan". en voi kyllä käsittää miksi homma ei olisi kunnossa, mutta siihen on törmätty tosiaan useamminkin.

suorita seuraavat komennot ja pisät tänne mitä ne tulostavat:
Koodia: [Valitse]
$ hostname
$ cat /etc/hosts

Vikojen ei periaatteessa pitäisi olla koneessa (paitsi ne lämmöt) koska kyseistä konetta on käytetty vielä muutama kuukausi takaperin.

linux on jonkin verran herkempi rautavioille kuin esim. windows, mutta on NT-sarjakin aika herkkä ja hyvä niin. pitemmän päälle viallisella raudalla aiheuttaa vaan aina ikävämpiä ongelmia kuten tiedon katoamista ym.

Antakaa vinkkejä parhaanne mukaan ja vääntäkää niin paksusta rautalangasta kuin mahdollista, koksa en välttämättä sittenkään tajua. Linux on minulle täysin tuntematon, mutta olen totaalisen kyllästynyt windowsin takkuiluun joten ajattelin hakea apua tähän Linuxin ja kakkoskoneen kautta.

no, kokeillaan nyt ensin tuota juttu mikä minulle tuli mieleen, jos vaikka homma lähtisi sillä etenemään.
Janne

juyli

• Vieras
« Vastaus #3 : 12.02.06 - klo:13.26 »
Pelkästään asennus tuotti sietämätöntä tuskaa, koska asennus jökkäsi pari kertaa jo peruskäsitteiden asennuksessa

No, eipä turinasi perusteella laitteisto tuollaisenaan tykkää Ubuntu-asennuksesta eikä asennus oikein mennyt putkeen. Kannattaa käyttää tiettyjä kernel-parametreja. Tällaisia on useita, mutta itselläni ovat vakiona acpi=off noapci jne. Asennuksen alussa on ohjeita erilaisten käynnistysparametrien antamiseksi.

Kupuntu

• Käyttäjä
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
« Vastaus #4 : 12.02.06 - klo:16.31 »
Jos siinä käynnistyksessä (ennen kirjautumista) joku pysähtyy pitkäksi aikaa, niin paina CTRL+C, niin se kohta ohitetaan.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

Anakonca

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 12.02.06 - klo:16.46 »
Lainaus
Tuo "synchronizing clock" ei meinaa muutakuin että se ei saanyt kellon aikaa netistä. Jos koneessa ei ollut nettiä tuo on normaalia. Jos on netti kytkettynä ei oo normaalia.

Koneessa on netti, mutta jos toi on vaan kello niin ei se ole se suurin huolenaihe tällä hetkellä.

Lainaus
suorita seuraavat komennot ja pisät tänne mitä ne tulostavat:
Koodia:
$ hostname
$ cat /etc/hosts

Tuollaista sanoo:

$ hostname
ubuntu

$ cat /etc/hosts
127.0.0.1          localhost.localdomain       localhost          ubuntu

#The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
::1         ip6-localhost  ip6-loopback
fe00::0  ip6-localnet
ff00::0   ip6-mcastprefix
ff02::1   ip6-allnodes
ff02::2   ip6-allrouters
ff02::3   ip6-allhosts

Lainaus
Jos siinä käynnistyksessä (ennen kirjautumista) joku pysähtyy pitkäksi aikaa, niin paina CTRL+C, niin se kohta ohitetaan.

Ei se pysähdy. Mutta se musta ruutu/lepotila tuli kun painoin ctrl + alt + F1, siinä sisäänkirjautumisvaiheessa.

Ja tuosta kovalevystä vielä. Sain sen kaverilta lainaksi ja hän vähä meinasi, että kovossakin voi olla vikaa kun se on peräisin jostan veroviraston toimistokoneesta jotka ovat olleet päällä 24/7.

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 12.02.06 - klo:16.57 »
Tuollaista sanoo:

$ hostname
ubuntu

$ cat /etc/hosts
127.0.0.1          localhost.localdomain       localhost          ubuntu

#The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
::1         ip6-localhost  ip6-loopback
fe00::0  ip6-localnet
ff00::0   ip6-mcastprefix
ff02::1   ip6-allnodes
ff02::2   ip6-allrouters
ff02::3   ip6-allhosts

tuon pitäisi kyllä olla kunnossa, eli arvaukseni oli väärä :(
Janne

Anakonca

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 12.02.06 - klo:17.07 »
Olisiko vielä jotain hyviä neuvoja, vai pitäiskö kokeilla asentaa windows ja kokeilla että toimiiko sekään?

Olisiko asennuksessa pitänyt tehdä jotain toisin? Asensin defaultin ja tyhjesin kovon sillä ensimmäisellä vaihtoehdolla, toinen oli joku LVM tms. Tuollaisiin acpi=off noapci-juttuihin en kyllä mielestäni törmännyt.
« Viimeksi muokattu: 12.02.06 - klo:17.12 kirjoittanut Anakonca »

mikkohuo

• Käyttäjä
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
« Vastaus #8 : 12.02.06 - klo:17.24 »
Kokeile toimiiko kone jollain live-cd:llä, niin ainakin selviää onko vika ubuntussa vai jossain muualla...

Anakonca

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 12.02.06 - klo:19.01 »
Lainaus
Kokeile toimiiko kone jollain live-cd:llä, niin ainakin selviää onko vika ubuntussa vai jossain muualla...

Kokeilin Live-levyllä ja nyt ei näytä käynnistyvän ollenkaan. Se siis käynnistyy vain tuohon ruskeaan taustakuvaan asti ja hiiren kursori näkyy. Muuta ei tapahdu.

Anteeksi, kyllä sittenkin tapahtuu, kesti vain vieläkin kauemmin kuin asennetussa versiossa.  :D
« Viimeksi muokattu: 12.02.06 - klo:19.09 kirjoittanut Anakonca »

moonstone

• Vieras
« Vastaus #10 : 12.02.06 - klo:20.23 »
Ihan ekana tarkista, että rauta on varmasti toimivaa. Luettelit nimittäin sellaisia komponentteja jotka ovat kuuluisia vioistaan.

Tarkista ekana emolevyn kondensaattorit. Jos niiden "tynnyreiden" päällä on jotain ruskeaa tai ne ovat pullistuneet ovat ne vialliset.
Tarkista kovalevyn toimivuus, kokemuksesta tiedän, ettei maxtorin kovot ole mitään parhaimpia, tarkistustyökalut löytyy valmistajan kotisivuilta.
Tarkista muistit. Ubuntun cd:llä on memtest ohjelma joka testaa muistin. Aja sitä n. 3 pass:ia.

nebula

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 12.02.06 - klo:20.29 »
Ajattelin ihan samaa
Mitäpä jos cd asema ei vaan lue kunnolla ....siis on paskana

lettas

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 13.02.06 - klo:11.54 »
Ajattelin ihan samaa
Mitäpä jos cd asema ei vaan lue kunnolla ....siis on paskana

Testaile dma-t muutenkin,

sudo hdparm -i /dev/hda
sudo hdparm -i /dev/hdc

stfu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 13.02.06 - klo:13.22 »
Veikkaan että tuo kovo vetelee viimeisiään. Muuten aika outoa.

Anakonca

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 13.02.06 - klo:13.30 »
Lainaus

Joo, nyt asennan just uudelleen uudelle kovolle, että katsotaan mitä tuleman pitää....

mikk0

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #15 : 13.02.06 - klo:13.39 »

Joo, mutta tämän ei pitäisi kyllä vaikuttaa live-cd:n toimintaan, sillä se ei käytä kiintolevyä vaan ainoastaan muistia ja cd:tä.

Sekä live-cd:llä että asennetussa ubuntussa on käynnistysvaihtoehtona memtest joka testaa muistin kuntoa. Koita sitä.

Mikko

Mikko Saarinen

Anakonca

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #16 : 13.02.06 - klo:16.20 »
Lainaus
Joo, mutta tämän ei pitäisi kyllä vaikuttaa live-cd:n toimintaan, sillä se ei käytä kiintolevyä vaan ainoastaan muistia ja cd:tä.

Sekä live-cd:llä että asennetussa ubuntussa on käynnistysvaihtoehtona memtest joka testaa muistin kuntoa. Koita sitä.

Mikko

Nyt mä vedin ne kolme ekaa passii tuosta memtest:stä eikä yhtäkään errorii tullut, mutta aikaa meni n.2h20min onko se normaalia?

Vapaan koodin kananmuna

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #17 : 13.02.06 - klo:16.26 »
Live-cd on muuten vaan niin järkyttävän hidas, jos vertaa esim. Knoppixiin tai muihin "livedistroihin", tietysti tuolla muistimäärällä siinä ei ole hidasta kuin boottaus. Koittelin kerran ubuntun livekiekkoa 128Mb koneessa ilman swappia ja, jotain kuvatun kaltaista oli tuloksena. Muistitesti on tosiaan tarpeen, tässä tapauksessa, koska linux ei valitettavasti oikein hanskaa sitä, jos muistia ei saadakaan jostain syystä käyttöön ja alkaa sitten "ryömiä".

Memtestiä muuten ajetaan perinteisesti niin, että jätetään kone jyrsimään ja lähdetään viikoksi lomalle... Ei memtestistä puhtaan tuloksen saaminen vielä tarkoita, että muisti olisi kunnossa, mutta antaa tietysti viitettä siihen suuntaan, että vika olisi jossain muualla.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Anakonca

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #18 : 13.02.06 - klo:16.51 »
Tuota miten saan sen consolen käyttöön ilman että loggaan sisään Linuxiin. Tämä siksi koska en haluaisi odottaa n30min että pääsen käyttämään päätettä. Ja voisiko näytönohjaimella olla jotain tekemistä jökin kanssa? Ati kun kuulemma on tunnettu siitä ettei se toimi Linuxissa.

Anakonca

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #19 : 13.02.06 - klo:17.08 »
nyt meni oikeen loppuun asti kun revin verkkokortin ja äänikortin irti.

Laitoin verkkokortin takaisin toiseen PCI-väylään ja toimii edelleen. Nyt on vielä arvoitus että onko Soundblasterissa vika vaiko väylissä. Kuinka nuo tuet soundblastereihin Linuxissa toimivat?
« Viimeksi muokattu: 13.02.06 - klo:17.35 kirjoittanut Anakonca »