Kirjoittaja Aihe: Ubuntun OpenOfficen kummallisuus  (Luettu 4707 kertaa)

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Ubuntun OpenOfficen kummallisuus
« : 15.06.08 - klo:16.23 »
Olen jo kauan ihmetellyt, kun kirjoittelen silloin tällöin päiväkirjaa, miksi OO:n tekstinkäsittelyohjelmalla kirjoittaessani riviin tulee joskus aivan liian pitkät välilyöntivälit? Jos esim. olen kirjoittanut "On    juhla   ja   juhannusilta,   ja   koivussa seppeleet...", niin nuo sanojen välit ovat liian pitkät. Jos taas yritän lyhentää sanojen välejä, kopsahtaa ne toisiinsa kiinni. Sanomalehdissäkin näkee useasti tuollaista tekstiä ja jopa vanhoissa kirjoissakin olen myös havainnut samaa, uudemmista kirjoista puhumattakaan. Ainakin Kalle Päätalon kirjoissa on tuota tekstimuotoa.

Tämä on aina häirinnyt kirjoituksiani. Oikeastaan olen tämän takia kirjoittanutkin juttuni paperille kirjoituskoneella. Siinä sanojen välit ovat normaalit.
Välillä käy mielessä, että jos hankkisin tulostimen, mutta tuo ongelma rassaa. Olisi se helpompa kuin kirjoituskoneella. Tosin kyllä tykkäänkin toisaalta kirjoittaa kirjoituskoneella. Voiko tätä ongelmaa saada OpenOfficessa korjattua?

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Ubuntun OpenOfficen kummallisuus
« Vastaus #1 : 15.06.08 - klo:16.52 »
En tiedä onko typerä kysymys, mutta kysytään kuitenkin :)
Eihän sulla vain ole molemminpuolinen tasaus? Jos on, niin ehkä tavutus auttaa tai sitten pistä pelkkä vasen tasaus.

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Ubuntun OpenOfficen kummallisuus
« Vastaus #2 : 15.06.08 - klo:17.10 »
En tiedä onko typerä kysymys, mutta kysytään kuitenkin :)
Eihän sulla vain ole molemminpuolinen tasaus? Jos on, niin ehkä tavutus auttaa tai sitten pistä pelkkä vasen tasaus.

Ei ollenkaan typerä! Se näytti auttavan. Tuossa juhannuslaulupätkässä sanojen välit korjaantui.

Kiitos!

Tuo tavutus on vielä hukassa. Miten sen löydän?


Äsken kun taasen yritin kirjoittaa kirjoituskoneella tekstiä tuli ongelmia: leikkasin saksilla epähuomiossa korjausnauhan poikki, eli se on nyt mitätön. Taitaisi olla viisainta hankkia tulostin. Tai kyllä minulla on nytkin tulostin, mutta siitä on niin kauan kun olen sitä käyttänyt, että musteet ovat varmaan kuivuneet. Lisäksi en ole kertaakaan käyttänyt sitä Linuxin aikana. Viimeksi käytin Windows XP:n aikana ja siitä on ainakin parisen vuotta. Ja olen kuullut että uusia patruunoita ei kannata hankkia, kun samalla rahalla saa uusia tulostimia. 
« Viimeksi muokattu: 15.06.08 - klo:17.13 kirjoittanut makel58 »

eap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
  • si fallor sum
    • Profiili
Vs: Ubuntun OpenOfficen kummallisuus
« Vastaus #3 : 15.06.08 - klo:17.26 »
Avaa OO Writer ja mene valikkoon Työkalut>Asetukset>Kieliasetukset>Kirjoituksen aputyökalut ja laita täpätoheisen kuvan mukaan.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 15.06.08 - klo:17.29 kirjoittanut eap »

Linux user #424871

Jula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Ubuntun OpenOfficen kummallisuus
« Vastaus #4 : 15.06.08 - klo:19.46 »
Kysytäänpä nyt tässä ketjussa, kun kyseessä on Openofficen kummallisuus. Rullahiiri ei toimi, eli onko jossain namiskuukkeli, jolla sen saa toimimaan.. Uusin Openoffice, Vista, Ubuntu 7,04,7.10,8.4, WinXP, kaksi eri kannettavaa ja yksi pöytäkone käyty läpi, langallisia ja langattomia hiiriä--

eap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
  • si fallor sum
    • Profiili
Vs: Ubuntun OpenOfficen kummallisuus
« Vastaus #5 : 15.06.08 - klo:23.26 »
Kysytäänpä nyt tässä ketjussa, kun kyseessä on Openofficen kummallisuus. Rullahiiri ei toimi, eli onko jossain namiskuukkeli, jolla sen saa toimimaan.. Uusin Openoffice, Vista, Ubuntu 7,04,7.10,8.4, WinXP, kaksi eri kannettavaa ja yksi pöytäkone käyty läpi, langallisia ja langattomia hiiriä--
MInulla toimii rullahiiri. En löytänyt mitään erityisempää namiskuukkelia. Ainoa paikka josta löysin maininnan hiirestä on valikossa: Työkalut>Asetukset>OpenOfficeOrg>Näytä Oikealla on kohta Hiiri>Hiiren sijoitus, jossa minulla on valittuna: "Ei automaattista sijoittelua" ja kohta Hiiren keskipainike, jossa olen valinnut:"Liitä leikepöytä". En osaa sanoa onko näillä mitään tekemistä ongelmasi kanssa, mutta ehkä kannattaa katsoa.

Linux user #424871

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Ubuntun OpenOfficen kummallisuus
« Vastaus #6 : 16.06.08 - klo:15.02 »
Tuosta tulostimesta vielä, kun kuulin eilen tutulta, että uusissa tulostimissa on vain vähän mustetta. Tuon mukaan ne ei kauaa kestäisi. Riippuu tietenkin, kuinka paljon kuluttaa. Pitääköhän musteitten vähyys paikkaansa?

Saako tulostimet yleensä Linuxeissa hyvin toimimaan? Kun epäilyttää, että ne on kuitenkin tehty toimimaan paremmin Wintooseissa!

Onko todella niin, että uusia mustepatruunoita ei kannattaisi ostaa? Sen olen ainakin huomannut työhommissa, johon tulee lähes päivittäin melkein uusia tulostimia purettaviksi. Kerran kysyin tuojalta, miksi toi uudenkarhean tulostimen, niin hän sanoi, että ei kannata ostaa uusia patruunoita, kun lähes samaan hintaan saa uuden tulostimen. Tämä on tietenkin valmistajien tarkoituksellista hintapoliitiikkaa.
« Viimeksi muokattu: 17.06.08 - klo:22.02 kirjoittanut makel58 »

CactusWiZaRd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
  • Ubuntu 13.04 32- & 64-bit
    • Profiili
Vs: Ubuntun OpenOfficen kummallisuus
« Vastaus #7 : 18.06.08 - klo:13.17 »
Tämä nyt on hiukan aihetta sivuava kysymys, mutta mihin kansioon puretaan OO:n suomenkielinen käännös?
Acer Aspire 4830T + Ubuntu 13.04 64-bit
IBM ThinkPad T43 + Ubuntu 13.04 32-bit

juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntun OpenOfficen kummallisuus
« Vastaus #8 : 18.06.08 - klo:13.38 »
Saako tulostimet yleensä Linuxeissa hyvin toimimaan? Kun epäilyttää, että ne on kuitenkin tehty toimimaan paremmin Wintooseissa!

Riippuu tulostimesta eli löytyykö sille avoimia ajureita. Postskript-tulostimet toimivat takuuvarmasti.
Tässä hieman ihmeteltävää openprinting.org -sivuilta:
http://openprinting.org/printer_list.cgi?make=Anyone


Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: Ubuntun OpenOfficen kummallisuus
« Vastaus #9 : 18.06.08 - klo:15.04 »
Tämä nyt on hiukan aihetta sivuava kysymys, mutta mihin kansioon puretaan OO:n suomenkielinen käännös?

No niin, latasitko nyt jostain webbisaitilta jonkun paketin? Väärin toimit. Tämänkin ladataan ja asennetaan pakettienhallinnalla. <-- oikea tapa.

Onko sulla Ubuntu suomen-, vai jonkun muun kielinen? Jos jonku muun vaikka enkun, niin System --> Administration --> language support. Ja teet ubuntusta suomenkielisen, jolloin OOkin on suomeksi. Jos haluat vain OO:n suomeksi, niin joku mua viisampi kertoo mien toimia. Suomen kielen oikolukua varten asennetaan openoffice.org-voikko paketti.

CactusWiZaRd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
  • Ubuntu 13.04 32- & 64-bit
    • Profiili
Vs: Ubuntun OpenOfficen kummallisuus
« Vastaus #10 : 18.06.08 - klo:15.33 »
Ubuntu on ihan suomeksi, mutta OO englanniksi.
Acer Aspire 4830T + Ubuntu 13.04 64-bit
IBM ThinkPad T43 + Ubuntu 13.04 32-bit

pjotr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 625
    • Profiili
Vs: Ubuntun OpenOfficen kummallisuus
« Vastaus #11 : 18.06.08 - klo:15.40 »
Ubuntu on ihan suomeksi, mutta OO englanniksi.

Haluamallasi pakettienhallintaohjelmalla asenna

Koodia: [Valitse]
openoffice.org-l10n-fi
www.tehotuotanto.net

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the Universe is that none of it has tried to contact us.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntun OpenOfficen kummallisuus
« Vastaus #12 : 18.06.08 - klo:15.59 »
Ubuntu on ihan suomeksi, mutta OO englanniksi.

Haluamallasi pakettienhallintaohjelmalla asenna

Koodia: [Valitse]
openoffice.org-l10n-fi
Yleensä myös Järjestelmä > Ylläpito > Kieliasetukset osaa asentaa kielituesta puuttuvat paketit. Helpoin tapa siihen.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

roki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 192
  • Ubuntu Studio
    • Profiili
    • koti Sivu
Vs: Ubuntun OpenOfficen kummallisuus
« Vastaus #13 : 18.06.08 - klo:17.50 »
Tuosta tulostimesta vielä, kun kuulin eilen tutulta, että uusissa tulostimissa on vain vähän mustetta. Tuon mukaan ne ei kauaa kestäisi. Riippuu tietenkin, kuinka paljon kuluttaa. Pitääköhän musteitten vähyys paikkaansa?

Saako tulostimet yleensä Linuxeissa hyvin toimimaan? Kun epäilyttää, että ne on kuitenkin tehty toimimaan paremmin Wintooseissa!

Onko todella niin, että uusia mustepatruunoita ei kannattaisi ostaa? Sen olen ainakin huomannut työhommissa, johon tulee lähes päivittäin melkein uusia tulostimia purettaviksi. Kerran kysyin tuojalta, miksi toi uudenkarhean tulostimen, niin hän sanoi, että ei kannata ostaa uusia patruunoita, kun lähes samaan hintaan saa uuden tulostimen. Tämä on tietenkin valmistajien tarkoituksellista hintapoliitiikkaa.

Tulostimien mukana tulevat värikasetit ovat yleensä pienempiä, kuin erikseen myytävät. Joskus ostin halvan tulostimen, jossa oli mukana tuollainen pieni kolmiväripatruuna, eikä mustaa patruunaa ollenkaan. Ei sillä kyllä kauaa tarvinnut tulostaakkaan. Mustepatruunoita kannattaa siis ostaa, sillä kustannus sivua kohden laskee reilusti. Se on sitten taas eri asia jos nuo halvat tulostimet ovat niin heikkolaatuisia, etteivät kestä tulostaa kuin sen yhden vajaan väripatruunan.

Linuxissa tulostimet on helppo saada toimimaan, jos vain kyseiselle merkille/mallille on tukea. HP:n tulostimet lienevät sieltä helpommasta päästä, ja Lexmarkit pahimmasta.

Linuxin käyttäjä kernelin versiosta 1.2.13

muusikko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 145
    • Profiili
Vs: Ubuntun OpenOfficen kummallisuus
« Vastaus #14 : 20.06.08 - klo:20.11 »
Kannattaa ostaa käytetty lasertulostin jos halvalla haluat päästä. Jälki on vähintään yhtä hyvä kuin mustesuihkulla ja tulostaminen paljon halvempaa. Esim. vanhat HP:n ja Brotherin tulostimet ovat varma valinta Ubuntuun. Ja värikasetinkin saa täytettyä alan liikkeessä ettei uutta kasettia tarvitse ostaa.