Kirjoittaja Aihe: Hidas WLAN  (Luettu 12820 kertaa)

timsku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 225
    • Profiili
Vs: Hidas WLAN
« Vastaus #20 : 22.06.08 - klo:19.37 »
Kokeilin olkkarin läppäristä smb-jakoa imuttaa (kylppäri huoneiden välissä), nopeus oli melkein koko ajan 1 MB/s, välillä tippui jonnekin 880 kiloon mutta pomppasi melkein heti takaisin... iwconfig näyttää että Bit Rate=24 Mb/s,Link Quality=100/100  ja Signal level=43/100. Aika vähän tulee lähiverkossa siirreltyä mitään ja netti on 1/1 Mb, joten olen tosi tyytyväinen wlanin toimintaan. Netti toimii kuin junan vessa, katkoksia ei ole ollut ja nettiradiot soi monta tuntia päivässä. Tietysti voisin hakea parempaa kanavaa ja paikkaa wlan-boksille, niillä vois saada sen 54 Mb/s...mutta enpä taida jaksaa...

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Hidas WLAN
« Vastaus #21 : 22.06.08 - klo:20.13 »
Kokeilin olkkarin läppäristä smb-jakoa imuttaa (kylppäri huoneiden välissä), nopeus oli melkein koko ajan 1 MB/s, välillä tippui jonnekin 880 kiloon mutta pomppasi melkein heti takaisin... iwconfig näyttää että Bit Rate=24 Mb/s,Link Quality=100/100  ja Signal level=43/100. Aika vähän tulee lähiverkossa siirreltyä mitään ja netti on 1/1 Mb, joten olen tosi tyytyväinen wlanin toimintaan. Netti toimii kuin junan vessa, katkoksia ei ole ollut ja nettiradiot soi monta tuntia päivässä. Tietysti voisin hakea parempaa kanavaa ja paikkaa wlan-boksille, niillä vois saada sen 54 Mb/s...mutta enpä taida jaksaa...

Tämä nyt on mututuntumaa , mutta minusta näyttää siltä että siirto nopeus on riippuvainen netin nopeudesta (siis palvelun tarjoajalta ostettu liittymän nopeus vaikuttaa myös siirtonopeuteen)tuo 54mb/s ei tarkoita sitä todellista vaan maksimia, itselläni näyttää usein nopeudeksi vain 1mb/s mutta tavaraa tulee silti 620 kilotavua sekunnissa eli maksimi 5 megaisella yhteydellä, näyttäisi siltä että networkmanagerin ilmoittama yhteysnopeus on mitä sattuu.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

timsku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 225
    • Profiili
Vs: Hidas WLAN
« Vastaus #22 : 23.06.08 - klo:05.15 »
Tarkoitinkin lähiverkkoa 2 koneen välillä... Siinä vois olla parempikin nopeus kuin 1 MB/s...

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Hidas WLAN
« Vastaus #23 : 23.06.08 - klo:18.07 »
Tarkoitinkin lähiverkkoa 2 koneen välillä... Siinä vois olla parempikin nopeus kuin 1 MB/s...

Niin tarkoitin minäkin.

Kokeile verkkoa suoraan kaapelilla, onko parempi.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

timsku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 225
    • Profiili
Vs: Hidas WLAN
« Vastaus #24 : 23.06.08 - klo:19.40 »
Lainaus
Tämä nyt on mututuntumaa , mutta minusta näyttää siltä että siirto nopeus on riippuvainen netin nopeudesta (siis palvelun tarjoajalta ostettu liittymän nopeus vaikuttaa myös siirtonopeuteen)
Outoa, jos tuo on totta...Ja melkoinen bugi, miksi lähiverkossakin pitäisi kärsiä hitaasta nettiyhteydestä ? :-\ En oikein usko tuohon... Jos ei sitten liikenne koneiden välillä kierrä ADSL/wlan-boksin kautta ja siellä olisi joku tukko. Itse testailin suoraan toisen koneen ip-osoitteesta, joten  tuo liikenne tuskin kulkee boksin kautta. Niin ja tuo 1 MB/s on 8x tuon nettiliittymän nopeus...Kaapelia en valitettavasti omista, toivottavasti saa unenpäästä kiinni  :)...

zepotus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 271
    • Profiili
Vs: Hidas WLAN
« Vastaus #25 : 28.06.08 - klo:08.51 »
Tuo wlan todellakin bugaa.

Mulla siirtonopeudet max 10kt/s. A-linkin usb pulikka. Parilla muulla läppärillä päästään tuohon ~220 kt/s mikä on netin max nopeus. Niissä sisäänrakennetut wlanit.
Ubuntu 12.04 64-bit (i5-750 @ 3.8 Ghz, 4Gt, OCZ Agility 3 60Gt, 150Gt Raptor + 500 Gt + 1000 Gt, GT240 nvidia)

timsku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 225
    • Profiili
Vs: Hidas WLAN
« Vastaus #26 : 29.06.08 - klo:10.18 »
Jos lähiverkon nopeus riippuu nettiliittymän nopeudesta, vika saattaa johtua siitä että liikenne kulkee operaattorin reittittimen kautta... Tuo 10 kt/s kuulostaa tukkoiselta, onko kaikki asetukset varmasti kunnossa ? Itsellä tuo a-link pulikka toimii 1 MB/s...

zepotus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 271
    • Profiili
Vs: Hidas WLAN
« Vastaus #27 : 03.07.08 - klo:09.49 »
Tuo wlan todellakin bugaa.

Mulla siirtonopeudet max 10kt/s. A-linkin usb pulikka. Parilla muulla läppärillä päästään tuohon ~220 kt/s mikä on netin max nopeus. Niissä sisäänrakennetut wlanit.

No niin. Tuossa tutkiskelin taas tätä vaivaa. Syynä ei sitten ole Ubuntu. Oli muillakin distroilla sama vaiva... Elikäs täytynee vissin kokeilla tuolla Ikkunalla (R).

Mutta yksi vaiva ainakin löytyi. Tuossa läppärissä oli USB1.1 portit (ainakin dmesgin mukaan). En tiedä kuuluisiko olla usb2. (Kokoajan yrittää wlanin rateksi 24 Mbit/s. Täytyy pakottaa 11 Mbit/s.) Läppäri on Fujitsu-Siemens C-1020.

Toinen oire on, että tuo usb-pulikka on suhteettoman kuuma (viallinen?, vai onko muillakin samaa oiretta?).

Pitänee ostaa vaikka Buffalon tikku ja kokeilla sillä, jos ei ala aukeamaan tämä homma.

Ubuntu 12.04 64-bit (i5-750 @ 3.8 Ghz, 4Gt, OCZ Agility 3 60Gt, 150Gt Raptor + 500 Gt + 1000 Gt, GT240 nvidia)

timsku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 225
    • Profiili
Vs: Hidas WLAN
« Vastaus #28 : 03.07.08 - klo:22.41 »
Mullakin se käy tosi kuumana, monesti olen miettinyt että onko normaalia mutta onpa pelittänyt toistaiseksi...

w11r1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Hidas WLAN
« Vastaus #29 : 22.07.08 - klo:22.00 »
Tuo wlan todellakin bugaa.

Mulla siirtonopeudet max 10kt/s. A-linkin usb pulikka. Parilla muulla läppärillä päästään tuohon ~220 kt/s mikä on netin max nopeus. Niissä sisäänrakennetut wlanit.
[/quote]

No niin. Tuossa tutkiskelin taas tätä vaivaa. Syynä ei sitten ole Ubuntu. Oli muillakin distroilla sama vaiva... Elikäs täytynee vissin kokeilla tuolla Ikkunalla (R).

Mutta yksi vaiva ainakin löytyi. Tuossa läppärissä oli USB1.1 portit (ainakin dmesgin mukaan). En tiedä kuuluisiko olla usb2. (Kokoajan yrittää wlanin rateksi 24 Mbit/s. Täytyy pakottaa 11 Mbit/s.) Läppäri on Fujitsu-Siemens C-1020.

Toinen oire on, että tuo usb-pulikka on suhteettoman kuuma (viallinen?, vai onko muillakin samaa oiretta?).

Pitänee ostaa vaikka Buffalon tikku ja kokeilla sillä, jos ei ala aukeamaan tämä homma.


[/quote]

Katselin juuri noita BUGI- raportteja ja....

HIDAS WLAN on todennettu Bugi eli verkkokortista riippuen oireet ovat:
-  WLAN toimii ensin ok , mutta hidastuu jossain vaiheessa..
-  WLAN ei toimi / tai lakkaa toimista kokonaan

Ongelma esiintyy kerneleillä 2.6.22 (Gutsy) ja 2.6.24 (Hardy) ja on verkkokortti riippuvainen
eli esim rt2400 / rt2500 korteilla riippuen mikä versio on kyseessä sekä ilmeisesti muutamalla muullakin kortilla...
(PS. kernel 2.6.22 oli eka jossa tietyt wlan asiat ilmeisesti vietiin suoraan kerneliin..)

- Itse olen törmännyt tähän ongelmaan jo Gutsyn aikana (palasin Feistyn käyttäjäksi , jossa ongelmaa ei ole..)
- Kokeilin nyt tätä samaa asiaa Ubuntun lisäksi mm. SUSE:n uusimmalla versiolla ja WLAN hidastui  5-10 % tasolle normaalista..

=> Nyt ei sitten kai ole muuta toivoa kuin
        a) Käyttä ETH-yhteyttä..
        b) Palata FEISTYn käyttäjäksi...
        c) Toivoa ,että bugi saadaan korjatuksi seuraavaan kerneliin...







jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Hidas WLAN
« Vastaus #30 : 23.07.08 - klo:09.08 »
mun ei ehken kannattais puuttua tän ketjun juttuihin, mutt onko teillä kytkin siinä wlan-purkkinne ja operaattorille menevän purkin välissä? Jos ei, niin sisäverkkonne yhteydet todellakin kiertävät operaattorinne kautta ja nopeeus on riippuvainen nettiyhteysnopeudestanne.

Jos halutaan nopeenpaa sisäverkkoyhteyttä, niin riittävän/halutun nopeuksinen kytkin käyttöön.
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

w11r1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Hidas WLAN
« Vastaus #31 : 26.07.08 - klo:20.48 »
mun ei ehken kannattais puuttua tän ketjun juttuihin, mutt onko teillä kytkin siinä wlan-purkkinne ja operaattorille menevän purkin välissä? Jos ei, niin sisäverkkonne yhteydet todellakin kiertävät operaattorinne kautta ja nopeeus on riippuvainen nettiyhteysnopeudestanne.

Jos halutaan nopeenpaa sisäverkkoyhteyttä, niin riittävän/halutun nopeuksinen kytkin käyttöön.


WLAN HITAUS ON NIMENOMAA WWW-YHTEYKSILLÄ...
Sisäverkolla ei ole mitään tekemistä tämän Bugin kanssa...
esim. muilla käyttiksillä tai 'vanhoilla' distroilla tämmöistä ei esiinny..