Kirjoittaja Aihe: ArchLinux ja Saunalahden nettitikku (Huawei E169)  (Luettu 6096 kertaa)

inf

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
  • I use Arch btw!
    • Profiili
Tulevalle miniläppärille (MSI Wind) olin ajatellut asennella Archin kun sitä olen aika paljon muutenkin käyttänyt tämän Fedoran ohella.

Olen tässä nyt toisella koneella testaillut tuota Archia, jotta saisin tuon Saunalahden nettitikun toimimaan siinä, niin pääsisi Wind:llä aina sitten nettiin missä vaan, sitä kun on mukavampaa kanniskella mukana kuin tätä MacBookkia =)

Noh ongelma kuitenkin on se että olen kokeillut vaikka mitä kikkakolmosia, myös täältä löytyneitä ohjeita mutta mikään ei tunnu toimivan. Olisiko jollain kokemusta tai jopa ohjeita millä tuon palikan saisi toimimaan Arch:ssa?
Asus ROG Zephyrus G14 2022 / Arch Linux

Richrd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: ArchLinux ja Saunalahden nettitikku (Huawei E169)
« Vastaus #1 : 25.06.08 - klo:10.00 »
Olen itse harkinnut samaisen nettitikun hankkimista vanhaan HP Omnibook 500 läppäriin (jossa Arch Linux). Selaillessani saunalahden sivuja jäi vaivaamaan kysymys nettitikun toimivuudesta Archilla.

En ole vielä tikkua hankkinut mutta löysin googlesta ohjeet kyseisen tikun käytöstä EEEPC:llä. http://dalelane.co.uk/blog/?p=254

Tikusta sanotaan että siinä on kaksi laitetta yhdessä. Toinen laite on usb muisti joka sisältää ajurit ja toinen toimii modeemina. Oletuksena laite käyttää massamuisti moodia joten moodi on vaihdettava manuaalisesti modeemi moodiin. Artikkelissa on ohjeet tähän.

Kuten sanoin en ole vielä kokeillut tätä sillä en omista tikkuakaan vielä, mutta informoi jos saat homman toimimaan.
« Viimeksi muokattu: 25.06.08 - klo:20.49 kirjoittanut Richrd »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: ArchLinux ja Saunalahden nettitikku (Huawei E169)
« Vastaus #2 : 25.06.08 - klo:10.59 »
Tuo ArchWikistä löytyvä Huaweu E220 ohje ei sitten ilmeisesti sovellu tuolle tikulle?
http://wiki.archlinux.org/index.php/Huawei_E220

inf

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
  • I use Arch btw!
    • Profiili
Vs: ArchLinux ja Saunalahden nettitikku (Huawei E169)
« Vastaus #3 : 25.06.08 - klo:16.33 »
Olen itse harkinnut samaisen nettitikun hankkimista vanhaan HP Omnibook 500 läppäriin (jossa Arch Linux). Selaillessani saunalahden sivuja jäi vaivaamaan kysymys nettitikun toimivuudesta Archilla.

En ole vielä tikkua hankkinut mutta löysin googlesta ohjeet kyseisen tikun käytöstä EEEPC:llä. http://dalelane.co.uk/blog/?p=254

Tikusta sanotaan että siinä on kaksi laitetta yhdessä. Toinen laite on usb muisti joka sisältää ajurit ja toinen toimii modeemina. Oletuksena laite käyttää massamuisti moodia joten moodi on vaihdettava manuaalisesti modeemi moodiin. Artikkelissa on ohjeet tähän.

Kuten sanoit en ole vielä kokeillut tätä sillä en omista tikkuakaan vielä, mutta informoi jos saat homman toimimaan.

MM. tuolla ohjeella olen yrittänyt mutta en ole kyllä onnistunut. Jostain syystä Arch ei löydä tuota laitetta oikein joten tuo mode-switch scripti ei toimi.

Myöskään tuolla Archin wikistä löytyvällä ohjeella en ole saanut tikkua toimimaan. Alkaa vähän pinna tässä kiristyä kun Fedorassa tuo tikku toimii suoraan network managerilla kun lyö vaan asetukset sisään :(
Asus ROG Zephyrus G14 2022 / Arch Linux

Richrd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: ArchLinux ja Saunalahden nettitikku (Huawei E169)
« Vastaus #4 : 25.06.08 - klo:20.53 »
Sääli ettet ole saanut edes tuolla ohjeella toimimaan :(
Itse tilasin tikun ja ylimääräisen simkortin juuri kun sen kerta ilmaiseksi sai (päivitin mobiililaajakaistan plussaversioksi)

Saa nähdä onko minulla sitten sama juttu...

ighea

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
  • Linux Power since 2001
    • Profiili
    • blogi&ks
Vs: ArchLinux ja Saunalahden nettitikku (Huawei E169)
« Vastaus #5 : 26.06.08 - klo:05.24 »
Arch Linuxissa Vodafonen ajurisoftan (https://forge.betavine.net/frs/?group_id=12&release_id=26) toimimattomuus johtuu tällä hetkellä ainakin UCS4-tuen puuttuumisesta pythonista. Asian saa korjattua pikaisesti repäisemällä pythonin PKGBUILD ABS:sta ja muokkaamalla ./configure-rivin --enable-unicode muotoon --enable-unicode=ucs4.
Olen asiasta jo jonkin sortin ominaisuuspyynnön kirjoitellut Archille ja python-paketin ylläpitäjä on sen itselleen asettanut, joten saa nähdä tapahtuuko koska ja mitä.

Pistin itsekin päivittäen MegaDataetuni (hei hei rajaton maksiminopeus) Mobiililaajakaista plussaksi uuden lelun toivossa. Saa nähdä sitten saako tuon taiottua pelkällä modeswitchillä toimimaan, kuten voisi hyvin uskoa. Kaiken sen perusteella mitä ympäri foorumeita seisoo nuo laitteet kai pitäisi esiintyä ihan normaalina usb-modeemina.

Tutkaillaan asiaa. :I
Real Unix/Linux men, do not use Emacs, neither vi, neither ed
They use cat, and get it right the first time

Pikaruokaa.fi - Vatsantäytettä vaikka kotiovelle kuljetettuna

inf

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
  • I use Arch btw!
    • Profiili
Vs: ArchLinux ja Saunalahden nettitikku (Huawei E169)
« Vastaus #6 : 27.06.08 - klo:10.05 »
Noniin tapeltiin eilen sitten (ighean avustuksella  ;D ) tämä tikku sitten toimimaan.

En suosittele kenellekkään tuota Vodafonen softaa. Se on a) täyttä sontaa b) ei toimi kunnolla ;)

En tiedä oikeastaan mikä sai tikun sitten yhtäkkiä toimimaan. Päätin asennella käyttiksen uudestaan tuolla Overlordin cd:llä jonka olin eilen poltellut. Noh tikkuhan tunnistui suoraan oikein. Ilmeisesti viimeisin kernelipäivitys on sitten korjannut/päivittänyt noita tikun tarvitsemia moduuleita.
Asus ROG Zephyrus G14 2022 / Arch Linux

Richrd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: ArchLinux ja Saunalahden nettitikku (Huawei E169)
« Vastaus #7 : 27.06.08 - klo:21.13 »
Hyvä että sait toimimaan :). Asensin omaan tietokoneeseen sen Archin  kaksi viikkoa sitten joten taitaa uusin kerneli olla. Saunalahdelta tuli jo toinen simkortti, nyt odottelen vain itse tikkua.