Kieltämättä tekstinkäsittelyohjelmien välillä esiintyy välillä erikoisia yhteensopivuusongelmia. Olen törmännyt tilanteisiin, joissa toisen "vuosikerran" Word ei avaa toisen tekemää rtf-tiedostoa. Vaikka Wordien luulisi ymmärtävän toisiaan versiosta riippumatta ja vaikka rtf:ien ajatellaan olevan takuuvarmoja nakkeja...
Wordit eivät muistaakseni lue OpenOfficen omaa tallennusmuotoa (.sxw), mutta OpenOfficella voi tallettaa tiedostot myös esim. doc- tai rtf-muotoon. Noi Wordin tietenkin pitäis pystyä handlaamaan ongelmitta. Eli kyse ei käsittääkseni ole niinkään Linukan ja Windblowsin välisestä jutusta, kuten kysymyksesi asettelet, vaan ohjelmien välisistä synergioista ja siitä, mitä tallennusmuotoja dokumenteissaan käyttää. Vastaavia ongelmia voisi tulla myös muiden tekstinkäsittelyohjelmien välillä (joita toki on muitakin kuin Word ja OO
). Ei oikein voi myöskään tietää, onko ongelma tällöin tiedoston tallennus- vai avauspäässä... Varminta olisi tietenkin tallentaa tekstit tekstitiedostoina, mutta tämä ei usein käy, jos tekstissä on välttämätöntä olla muotoiluja. Rtf on yleensä se, jota ihmiset käyttävät, että eri tekstinkäsittelyohjelmat ymmärtävät toisiaan. PDF:kin kannattaa pitää mielessä. Ja jos on epävarma, voi jotain tiettyä tilaisuutta varten tehdä useamman tallennuksen eri muodoilla. Aika ihme, jos kaikki takkuavat.
Yleisesti ottaen ongelmatilanteita tulee harvoin. Itse käsittelen tekstejä työkseni ja viimeiset puoli vuotta olen toiminut puhtaasti Linukan/Ubuntun kanssa. Eli jos kysymyksesi taustalla pelko siitä, että Linuxiin siirtyminen tarkoittaisi jatkuvia ongelmia tekstidokumenttien toimittamisessa Windblowsia käyttäville ja toisinpäin, niin huoli on mielestäni turha. Vastaavia ongelmia voi tulla myös Winkkarin käyttäjien välillä. Sikäli kun niitä aina joskus tulee, niin ne pääsee kiertämään vaihtelemalla tallennusmuotoja.
Oletan tässä nyt, että käyttämänne korppu oli sitten formatoitu, niin että Winkkarikin sitä lukee (vfat, joka on valmiiksi formatoiduissa korpuissa normi eli varmaankin näin oli).