Ubuntu 8,04 (hardy), Ydin 2.6.24-17 generic, Gnome 2.22.1
Olen yrittänyt etsiä ratkaisua, mutta laihoin tuloksin ongelmaani.
En pysty enää asentamaan ohjelmia, enkä ajamaan päivityksiä. Minulla on aavistus, että ongelma liittyy jotenkin käyttäjän oikeuksiin, koska ensin erään päivityksen jälkeen aina sudo-komennon jälkeen tulee päätteeseen seuraavanmukainen rivi:
pekka@PEKKA:~$ sudo gedit
sudo: unable to resolve host PEKKA
Koneen nimi on siis PEKKA ja käyttäjä on pekka. Tässä komennossa gedit kyllä aukeaa,
Jos yritän asentaa päivityksiä niin päivitysten hallinta menee jumiin "asenna päivitykset" napin painalluksen jälkeen. Avoimiin prosesseihin ilmestyy "gksu" kun alapalkkiin ilmestyy "kännistetään ylläpito-ohjelmaa". Sitten ylläpito ohjelma häviää, mutta "gksu" jää avoimiin prosesseihin. Jos yritän asentaa päivitykset uudestaan ilmestyy toinen "gksu" jne...
Yritin ratkoa ongelmaa asentamalla synaptic-pekettienhallinnan ohjelman uudestaan Aptitude apt-get avulla. Ei auttanut.
Nyt yritin päivittää Ubuntun komennolla:
sudo aptitude update; aptitude upgrade
Pääte lopetti hommat vastaukseen:
E: Lukkotiedostoa /var/lib/dpkg/lock ei voitu avata - open (13 Permission denied)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), are you root?
Onko jokin päivitys muuttanut oikeuksiani? Oikeudet ovat aivan samat kun toisessa koneessa olevassa Ubuntussa jossa kaikki toimii. Minulla on siis oikeus ylläpitää järjestelmää jne..
Olisin kiitollinen neuvoistanne.