VirtualBoxilla on kyllä hyvinkin käyttöä, jos haluaa vaikka syystä tai toisesta näyttää joitakin juttuja Windowsin puolelta. Itselläni on ollut sellainen ongelma, että haluaisin tehdä juttuja Linuxilla, mutta minun pitää työssäni kuitenkin kouluttaa paljon Windows-ohjelmia. Virtualbox ratkaisi tämän ongelma. Windows XP Office 2003 paketti asennettuna käynnistyy 20 sekuntia, joka on aika paljon vähemmän kuin se, että kone pitäisi käynnistää natiiviin Windows tilaan. Toinen missä tarvitsen Virtualboxia on www-kehitys. Eli voin helposti testata Windowsin selaimilla tekemäni sivut samalla, kun teen töitä paljon vikkelämmässä ja taipuisammassa Linux-ympäristössä.
Mutta tähän kernel-ongelmaa. VirtualBox tarvitsee aina kernelille tehdyt kirjastot ja ilmeisesti Virtualboxin paketit eivät seuraa ihan yksi yhteen Ubuntun kerneleiden päivitystä. Esimerkiksi tänään paketinhallinta tarjoaisi 2.6.24-18 kerneliä, mutta kyseiselle kernelille ei löydy vielä synapticsin kautta virtualbox- moduulia. Ilmeisesti tälläisessä tilanteessa kannattaa päivittää kernel vasta sitten, kun tuo moduuli ilmestyy? Sain eilen juuri toimimaan tämän VirtualBoxin, enkä haluaisi rikkoa sen toimintaa ennen tulevaa reissua. Onko tähän olemassa jotain nopeaa ratkaisua, kun uusi kernel ilmestyy vai kannattaako lykätä kernelin päivitystä niin kauan, että moduulit löytyy.
ps. Kannatta muuten käydä katsomassa Virtualboxin asennusohjeet täältä, jos haluaa kokeilla suljettua versiota
http://ubuntuforums.org/showthread.php?s=ba2db17fa19c213126c6b611a424f77b&t=770745Avoimen lähdekoodin versio asentui minulla 64-bittiseen Ubuntuun seuraavasti
1.Lisää poista sovellukset ->virtualbox ->asenna
2.Lisää oma käyttäjäsi vboxusers ryhmään. Onnistuu käyttäjät ja ryhmät työkalulla
3.Tarkista synapticsin kautta, että sinulla on asennettu omaa kerneliversiota vastaava moduulipaketti.
Kernelin version löydät kun laitat päätteeseen uname -r
Synapticsilla etsi virtualbox -> tarkista paketti -> virtualbox-ose-modules-kernelisi versio
4. Tämän jälkeen käynnistä virtualbox ja määrittele virtuaalikone
Itse asentelin WinXP:n imagesta, joka toimikin nopeammin kuin CD:ltä
Asennuksen jälkeen ainakaan minulla ei toiminut hiiri. Eli kannattaa heti asennuksen jälkeen asentaa asiakaslisäyset. Eli laitteet->asiakaslisäykset. Nyt Windows asentelee uuden ohjelman, jonka jälkee hiiri toimi.