Kirjoittaja Aihe: Asennus apua!?  (Luettu 2957 kertaa)

IsoKiho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Asennus apua!?
« : 02.06.08 - klo:20.46 »
Tilasin postiin ilmaiseksi Ubuntu 8.04 tyäpäytäversion joka on 64-bittisille. Ku pistän CD:n sisään se käynnistyy iha normaalisti ja siihen tulee ne asennusvaihtoehdot. Asensin sen C asemalle ja myöhemmin koitin D asemallekin... (siis asensin sen Windowsissa) niin sit ku se on asentunu niin sit siihen tulee se että käynnistätkö koneen uudellee vai myöhemmin ja sit ku painan et "käynnistä uudelleen nyt" niin sammuu ihan normaalisti mut sit ku se käynnistyy niin se menee suoraan Vistaan eikä siihen tuu ees sitä valikkoo mis pitäis valita se käyttöjärjestelmä...? Sit se menee vaan vistaani ja on ihan normaali vista... Oon koittanu asennusta sillä toisellakin tavalla et se asentais sen siinä Ubuntussa. Mut siinä et pääsee siihen kokeiluun niin pitää käynnistää kone uudestaa ja ku oon painanu jotain "käynnistä kone uudestaan nyt heti" niin se aukenee silloinkin Vistaan vaikka pitäis mennä siihen CD:ltä kokeiltavaan ubuntuun?!?! ??? ???

AUTTAKAA! :'(

Koneeni on Acer aspire E380 jos se auttaa...
Ja sen Ubuntu versionkin pitäis olla oikee (se mun Ubuntu versio on se 64 bittisille) ja eikös sen pitäs toimia kun mulla on koneeessa AMD Athelon 64 prossu... ???
AMD Athlon 64 X2 6400+ @ 3.5Ghz OC, 4GB DDR2 800 Mhz, Nvidia GeForce 9800GT, Ubuntu Linux 9.04 32-bit

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Asennus apua!?
« Vastaus #1 : 02.06.08 - klo:20.57 »
Tilasin postiin ilmaiseksi Ubuntu 8.04 tyäpäytäversion joka on 64-bittisille. Ku pistän CD:n sisään se käynnistyy iha normaalisti ja siihen tulee ne asennusvaihtoehdot. Asensin sen C asemalle ja myöhemmin koitin D asemallekin... (siis asensin sen Windowsissa) niin sit ku se on asentunu niin sit siihen tulee se että käynnistätkö koneen uudellee vai myöhemmin ja sit ku painan et "käynnistä uudelleen nyt" niin sammuu ihan normaalisti mut sit ku se käynnistyy niin se menee suoraan Vistaan eikä siihen tuu ees sitä valikkoo mis pitäis valita se käyttöjärjestelmä...? Sit se menee vaan vistaani ja on ihan normaali vista... Oon koittanu asennusta sillä toisellakin tavalla et se asentais sen siinä Ubuntussa. Mut siinä et pääsee siihen kokeiluun niin pitää käynnistää kone uudestaa ja ku oon painanu jotain "käynnistä kone uudestaan nyt heti" niin se aukenee silloinkin Vistaan vaikka pitäis mennä siihen CD:ltä kokeiltavaan ubuntuun?!?! ??? ???

AUTTAKAA! :'(

Koneeni on Acer aspire E380 jos se auttaa...
Ja sen Ubuntu versionkin pitäis olla oikee (se mun Ubuntu versio on se 64 bittisille) ja eikös sen pitäs toimia kun mulla on koneeessa AMD Athelon 64 prossu... ???

Painappa esc nappulaa käynnistyksen alussa näppäimistöltä niin pitäisi antaa käynnistysvalikon josta valitset käynnistettävän järjestelmän.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

IsoKiho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Asennus apua!?
« Vastaus #2 : 02.06.08 - klo:21.14 »
Tilasin postiin ilmaiseksi Ubuntu 8.04 tyäpäytäversion joka on 64-bittisille. Ku pistän CD:n sisään se käynnistyy iha normaalisti ja siihen tulee ne asennusvaihtoehdot. Asensin sen C asemalle ja myöhemmin koitin D asemallekin... (siis asensin sen Windowsissa) niin sit ku se on asentunu niin sit siihen tulee se että käynnistätkö koneen uudellee vai myöhemmin ja sit ku painan et "käynnistä uudelleen nyt" niin sammuu ihan normaalisti mut sit ku se käynnistyy niin se menee suoraan Vistaan eikä siihen tuu ees sitä valikkoo mis pitäis valita se käyttöjärjestelmä...? Sit se menee vaan vistaani ja on ihan normaali vista... Oon koittanu asennusta sillä toisellakin tavalla et se asentais sen siinä Ubuntussa. Mut siinä et pääsee siihen kokeiluun niin pitää käynnistää kone uudestaa ja ku oon painanu jotain "käynnistä kone uudestaan nyt heti" niin se aukenee silloinkin Vistaan vaikka pitäis mennä siihen CD:ltä kokeiltavaan ubuntuun?!?! ??? ???

AUTTAKAA! :'(

Koneeni on Acer aspire E380 jos se auttaa...
Ja sen Ubuntu versionkin pitäis olla oikee (se mun Ubuntu versio on se 64 bittisille) ja eikös sen pitäs toimia kun mulla on koneeessa AMD Athelon 64 prossu... ???

Painappa esc nappulaa käynnistyksen alussa näppäimistöltä niin pitäisi antaa käynnistysvalikon josta valitset käynnistettävän järjestelmän.

Terveisin jori52
Kiitti! Koitan huomenna ;)
AMD Athlon 64 X2 6400+ @ 3.5Ghz OC, 4GB DDR2 800 Mhz, Nvidia GeForce 9800GT, Ubuntu Linux 9.04 32-bit

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Asennus apua!?
« Vastaus #3 : 02.06.08 - klo:21.48 »
Tilasin postiin ilmaiseksi Ubuntu 8.04 tyäpäytäversion joka on 64-bittisille. Ku pistän CD:n sisään se käynnistyy iha normaalisti ja siihen tulee ne asennusvaihtoehdot. Asensin sen C asemalle ja myöhemmin koitin D asemallekin... (siis asensin sen Windowsissa) niin sit ku se on asentunu niin sit siihen tulee se että käynnistätkö koneen uudellee vai myöhemmin ja sit ku painan et "käynnistä uudelleen nyt" niin sammuu ihan normaalisti mut sit ku se käynnistyy niin se menee suoraan Vistaan eikä siihen tuu ees sitä valikkoo mis pitäis valita se käyttöjärjestelmä...? Sit se menee vaan vistaani ja on ihan normaali vista... Oon koittanu asennusta sillä toisellakin tavalla et se asentais sen siinä Ubuntussa. Mut siinä et pääsee siihen kokeiluun niin pitää käynnistää kone uudestaa ja ku oon painanu jotain "käynnistä kone uudestaan nyt heti" niin se aukenee silloinkin Vistaan vaikka pitäis mennä siihen CD:ltä kokeiltavaan ubuntuun?!?! ??? ???

AUTTAKAA! :'(

Koneeni on Acer aspire E380 jos se auttaa...
Ja sen Ubuntu versionkin pitäis olla oikee (se mun Ubuntu versio on se 64 bittisille) ja eikös sen pitäs toimia kun mulla on koneeessa AMD Athelon 64 prossu... ???

Painappa esc nappulaa käynnistyksen alussa näppäimistöltä niin pitäisi antaa käynnistysvalikon josta valitset käynnistettävän järjestelmän.

Terveisin jori52
Kiitti! Koitan huomenna ;)

Jos olet asentanut sen Windowsissa Wubiakäyttäen niin se näkyy Windowsin ohjelmissa aivan normaalina ohjelmana.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

IsoKiho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Asennus apua!?
« Vastaus #4 : 03.06.08 - klo:09.19 »
En viäkään saanu asennnettua. Kun tuli se et pitää käynnistää kone uudelleen, niin sit ku se käynnistyy niin painan siinä Esciä mut sit se menee siihen käyttis menuun mut siel näkyy vaan vista vaikka oon asentanu jo ubuntun linuxissa... ??? :'( Sama ongelma oli siinäkin kun koitin mennä sinne Ubuntun CD:ltä kokeiltavaan versioon missä sen vois asentaakin.... ???

Auttakaa...
AMD Athlon 64 X2 6400+ @ 3.5Ghz OC, 4GB DDR2 800 Mhz, Nvidia GeForce 9800GT, Ubuntu Linux 9.04 32-bit

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11473
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Asennus apua!?
« Vastaus #5 : 03.06.08 - klo:09.34 »
Se taisi kyllä olla, että Windowsin käynnistyksen alussa painat ESCiä. Vai oliko se juuri ennen kuin se Windowsin logo ilmestyy. No joka tapauksessa painelet sitä sitten kun se alkaa ilmestyä ja jos se ei auta niin ota uusiksi ja aloita hieman aiemmin.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

IsoKiho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Asennus apua!?
« Vastaus #6 : 03.06.08 - klo:09.37 »
Se taisi kyllä olla, että Windowsin käynnistyksen alussa painat ESCiä. Vai oliko se juuri ennen kuin se Windowsin logo ilmestyy. No joka tapauksessa painelet sitä sitten kun se alkaa ilmestyä ja jos se ei auta niin ota uusiksi ja aloita hieman aiemmin.
Siis kyl mä siihen sen valikon ny saan mut ei siin valikos näy sitä Ubuntuu... ???
AMD Athlon 64 X2 6400+ @ 3.5Ghz OC, 4GB DDR2 800 Mhz, Nvidia GeForce 9800GT, Ubuntu Linux 9.04 32-bit

Antifilatelisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
    • Profiili
Vs: Asennus apua!?
« Vastaus #7 : 03.06.08 - klo:11.50 »
Oletko vielä saanut minkäänlaista tuntumaa ubuntusta.Jos haluat pikaisesti nähdä ubuntu työpöydän edessäsi ->Boottaa cd:ltä
Tapahtuu seuraavasti:
1.koneen käynnistyessä biosiin pääsee delete, f1, f11 tai jollain vastaavalla näppäimellä. Bios näppäin vilahtaa mustalla ruudulla koneen käynnistyessä.
2.Biosista  valitaan boottiin ekana cd jätä kovalevy kakkoseks.(muistaakseni kohdasta:boot sequence)
3. biosista ulos +save and exit
4.cd:n bootatessa valitse kokeile tai asenna ubuntu.
huom! Cd:ltä käytettäessä käyttis on tietenkin huomattavasti hitaampi kuin kovalevyltä ajettaessa, mutta tuntuman saa.

Joke

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Vs: Asennus apua!?
« Vastaus #8 : 03.06.08 - klo:18.37 »
Ubuntu asentunut jo koneelle, kun käynistyy uudelleen!! Onko sulla monta kiinto levyäkoneella! mahdollisesti asentunut toiselle kiinto levylle? (biosista saat valittua mikä kiintolevy käynistyy ensin!)  mulla ubuntu ei tunnista sata levyä ei nää olenkaan, asentunut idelevylle en oo saanut grubia muokattua kun ei tunnista satalevyä (Win laitehalinta löytää kaikki kintolevyt) käytännössä vaihdan biosista kumman kiintolevyn käynistän
IBM T42 1,7mhz radeon 7500 40gb  XP / 8.10
AMD 3000 (1,8mhz) ati 1950 pro XP / 8.04