Neuvokaa minua
Olen käyttänyt Ubuntua vuoden ja sitten laitoin tämän Ubuntu studion (hardy)tietokoneelleni:
kannettava HP Compaq nx9010 jossa on näytönohjain:
VGA compatible controller:
ATI Technologies Inc Radeon IGP 330M/340M/350M/ (prog-if 00 [VGA controller])
Subsystem: Hewlett-Packard Company Radeon IGP 345M
Niinpä kun eilen asensin käyttöjärjestelmän ja kaikkea päivitystä, aloin tässäkin asentamaan ohjeiden mukaan vaan ei onnistunut. Kun oppaan mukaan ATI tulisi asentaa Laiteajuri ohjelmalla. Mutta sinne kun menin se vaan ilmoittaa: "Suljettuja ajureita ei ole käytössä tässä tietokoneessa." Oppaan kyseiset neuvot löytyvät:
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Laitteisto#N.C3.A4yt.C3.B6nohjaimen_3D-ajuritOlis kiva saada tähän joku ajuri tai joku ohjelma jolla saan näytönohjaimella normaalilla ulostulolla S-videon toimimaan, niin että siitä sais siirrettyä kuvaa jonnekkin vaikka televsisioon näkymään sopivalla S-video-johdolla. En viiti ostaa tuota kallista (60 e) ulkoista kooderia/muuntajaa joka muuntaa AGP-väylän S-videoksi siirtoa varten, sillähän asia olis jo selvä aikaa sitten.
Toiseksi:
Kuinka kannattaa päivittää OpenOffice 2.4 parhaimpaan ja suomenkieliseen? Pakettiohjelmalla löytyy kymmenittäin mahdollisia paketteja tälle. Ja mun koneen päitys ohjelma vaittää, että kaikki olisi ajantasalla. Mutta kun alussa ihmettelin miksi tässä Ubuntu studiossa ei ole olenkaan OpenOfficea, niin latasin joitain OpenOffice ohjelmia lähinnä kirjoitus, taulukkolaskenta ja esitysgafiikka.
Antakaa neuvoa.
T:Paavo