Kirjoittaja Aihe: VOIP-verkko  (Luettu 2321 kertaa)

filppula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
VOIP-verkko
« : 26.05.08 - klo:22.11 »

Hei,

olen aloittanut tekemään viive- ja värinämittauksia lähiverkossa. Verkko koostuu kahdesta windows-koneesta, joissa on puhelinohjelmistot ja analysointiohjelmistoja sekä yhdestä linux-koneesta, jossa on kaksi verkkokorttia ja joka toimii aikapalvelimena ehkä myös asterisk-palvelimena. Koneet ovat yhdistettynä kytkimeen. Windows-koneille olen antanut IP:t (192.168.1.2 ja 192.168.1.3), linux-koneella on IP (192.168.1.1), linux-koneella pitäis siis päästä myös internettiin.

Tässä kohtaa tarvitsisinkin apua, koska en saa linux-konetta toimimaan molemmissa verkoissa yhtäaikaa (lähiverkossa ja internet-verkossa). Lähiverkoon koneella pääsee, jos kone ei ole kytkettynä internettiin ja toisinpäin. Linux-käyttöjärjestelmänä on Ubuntu 7.10.

Toinen asia, jossa tarvitsisin apua on aikapalvelin. Minkä helpon ja yksinkertaisen aikapalvelimen linux-koneelle asentaisin? Aikapalvelimen kun pitäisi internet-verkosta hakea kellonajan tietyn väliajoin ja jakaa tämä windows-koneille, jotta kummatkin olisivat synkronisesti samassa ajassa. Täten viive- ja värinämittauksia olisi helpompi suorittaa. Kiitos etukäteen, jos jollakin on kiinnostusta asiaa kohtaa tai mittaillut samoja mittauksia joskus.

roki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 192
  • Ubuntu Studio
    • Profiili
    • koti Sivu
Vs: VOIP-verkko
« Vastaus #1 : 26.05.08 - klo:22.35 »
Onhan verkoilla varmasti eri IP:t? Lähiverkon asetuksissa ei saa myöskään olla gateway-osoitetta, kun taas internetin puolella se pitää olla.

Helppo ja yksinkertainen aikapalvelin on ntp. Saattaa olla jo asennettuna. Omallani se ainakin on, vaikka en muista sitä itse lisänneeni.

Linuxin käyttäjä kernelin versiosta 1.2.13

filppula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: VOIP-verkko
« Vastaus #2 : 03.06.08 - klo:19.15 »
Verkkokortissa, joka on kiinni koulun verkossa ja jolla internettiin on tarkoitus päästä: on enable roaming mode-kohdassa rasti. Pitääkö määritellä ite toi IP-osoite, millä internettiin pyrkii vai miksei toimi? Kytkimessä kiinni olevalla verkkokortilla on staattinen IP-osoite: 192.168.10.2 ja subnet mask: 255.255.255.0.

Kaksi muuta konetta, joissa windows xp on, ovat myös kiinni kytkimessä. IP-osoitteet siis winkka1: 192.168.10.3 ja winkka2: 192.168.10.4, subnet maskit samat kuin linu-koneessa. Winkka koneilla pystyy pingailemaan toisia, mutta ei linux-konetta.

Laitan liitteeksi kuvia asetusvalikoista.

t. Jesse

 
Onhan verkoilla varmasti eri IP:t? Lähiverkon asetuksissa ei saa myöskään olla gateway-osoitetta, kun taas internetin puolella se pitää olla.

Helppo ja yksinkertainen aikapalvelin on ntp. Saattaa olla jo asennettuna. Omallani se ainakin on, vaikka en muista sitä itse lisänneeni.
[/quote]

[ylläpito on poistanut liitteen]

filppula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: VOIP-verkko
« Vastaus #3 : 03.06.08 - klo:20.09 »
Sitten jos tuohon openntpd-aikapalvelimen käyttöön saisi jotain ohjeita tai kuvia. Joitain ohjeita olen netistä lukenut ohjelmasta.

t. Jesse

Petri Järvisalo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Kotisivut
Vs: VOIP-verkko
« Vastaus #4 : 03.06.08 - klo:20.36 »
Roaming-mode tietääkseni ei jaa verkkoa, vaan kytkee verkkovierailun päälle, ota tämä siis internet-verkkokortista pois ja jätä päälle dhcp, niin verkon pitäisi taas toimia.
Tuo termi pitäisi suomentaa melkein uudestaan.

Tee muuten alla olevan ohjeen mukaan, mutta jätä dhcp3-server pois, kun käytössä on lähiverkon kiinteät ip:t
Local network decive on tapauksessasi eth1

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=18302.msg136733#msg136733

Homman pitäisi toimia, jos verkko ei vieläkään tule jaetuksi, otetaan järeämmät ja ei graafiset keinot käyttöön.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma on ratkennut.