Kirjoittaja Aihe: Käyttäjätunnuksen muuttaminen [Ratkaistu]  (Luettu 2727 kertaa)

Jay Caesar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Käyttäjätunnuksen muuttaminen [Ratkaistu]
« : 26.05.08 - klo:17.15 »
Enempää tilannetta kuvailematta, tiedustelisin onko mahdollista muuttaa käyttäjätunnusta, jos siihen on eksynyt esim. kirjoitusvirhe?
« Viimeksi muokattu: 30.05.08 - klo:10.09 kirjoittanut Jay Caesar »

peran

  • Vieras
Vs: Käyttäjätunnuksen muuttaminen
« Vastaus #1 : 26.05.08 - klo:17.40 »
Taitaa sekin olla mahdollista, mutta järkevämpää ja helpompaa on luoda uusi käyttäjä uudella tunnuksella ja mahdollisesti poistaa vanha käyttäjä. Järjestelmä->Ylläpito->Käyttäjät ryhmät

Petri Kari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 69
    • Profiili
Vs: Käyttäjätunnuksen muuttaminen
« Vastaus #2 : 26.05.08 - klo:17.56 »
Ja vanhan käyttäjän asetukset voi siirtää uudelle siirtämällä kaikki kotikansion tiedostot uudelle käyttäjätilille

Päätteeseen: (muista vaihtaa omat käyttäjätunnukset allaolevien tilalle)
Koodia: [Valitse]
sudo cp -r /home/kayttajatunus/* /home/kayttajatunnus/
"Internet on ehdottoman hyvä asia ja käyttäköön sitä rauhassa ne, jotka sitä tuntevat tarvitsevansa. On kuitenkin hölmöä vaahdota siitä niin hirmuisesti, aivan kuin olisi syntynyt jokin ihmeellinen tiedon vallankumous, josta jokainen hyötyy tavattomasti" @ MB -95

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Vs: Käyttäjätunnuksen muuttaminen
« Vastaus #3 : 26.05.08 - klo:19.01 »
Ja vanhan käyttäjän asetukset voi siirtää uudelle siirtämällä kaikki kotikansion tiedostot uudelle käyttäjätilille

Päätteeseen: (muista vaihtaa omat käyttäjätunnukset allaolevien tilalle)
Koodia: [Valitse]
sudo cp -r /home/kayttajatunus/* /home/kayttajatunnus/
Varmaan kannattaa vaihtaa oikeuksiakin sitten, eli sudo chown -R uusi:uusi /home/uusi/
Myös sudo-oikeudet voi olla kiva antaa uudelle käyttäjälle. sudo adduser uusi admin

(vihje: uusi korvataan uudella käyttäjän nimellä)
« Viimeksi muokattu: 26.05.08 - klo:19.03 kirjoittanut Tuplanolla »
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Käyttäjätunnuksen muuttaminen
« Vastaus #4 : 26.05.08 - klo:19.08 »
äkkiseltään tuo tuntuisi aika yksinkertaiseltakin...

luulen, että jos muuttaa käyttäjätunnuksen tiedostoista /etc/passwd ja /etc/shadow, ja mahdollisesti käyttäjän kotihakemiston tuosta ensiksi mainitusta, niin homma saattaisi jopa toimia.

takuuseen en tietysti mene, koska olen hyvinkin voinut unohtaa jotain, enkä jaksa hommaa kokeilla...
Janne

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Käyttäjätunnuksen muuttaminen
« Vastaus #5 : 26.05.08 - klo:23.03 »
äkkiseltään tuo tuntuisi aika yksinkertaiseltakin...

luulen, että jos muuttaa käyttäjätunnuksen tiedostoista /etc/passwd ja /etc/shadow, ja mahdollisesti käyttäjän kotihakemiston tuosta ensiksi mainitusta, niin homma saattaisi jopa toimia.

takuuseen en tietysti mene, koska olen hyvinkin voinut unohtaa jotain, enkä jaksa hommaa kokeilla...

Kyllä ainakin koneesta toiseen toimii. Siis kotihakemiston kopiointi, tiedostojen /etc/passwd, /etc/group ja /etc/shadow kopioiminen vanhojen päälle (tai ko. rivien muuttaminen tai kopioiminen).

Itse olen tällä tavalla siirtänyt ~400 käyttäjää palvelimelta toiselle. Kotona rivejä kopioimalla saa kyllä olla tarkkana sekä UID- että GID-lukujen kanssa.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Käyttäjätunnuksen muuttaminen
« Vastaus #6 : 27.05.08 - klo:00.03 »
Kyllä ainakin koneesta toiseen toimii. Siis kotihakemiston kopiointi, tiedostojen /etc/passwd, /etc/group ja /etc/shadow kopioiminen vanhojen päälle (tai ko. rivien muuttaminen tai kopioiminen).

arvasin, että jotain unohtui :)
/etc/group pitää tosiaan muuttaa myös ko. käyttäjän osalta.
Janne

Jay Caesar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Käyttäjätunnuksen muuttaminen [Ratkaistu]
« Vastaus #7 : 30.05.08 - klo:10.11 »
Kiitosta.
Tein uuden käyttäjän ja siirsin tiedostot ja oikeudet. Vaikutti varmemmallta vaihtoehdolta.