Kirjoittaja Aihe: Pelit toimimaan Ubuntun windows-emulaattoreilla  (Luettu 38995 kertaa)

Zade

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Elikkä kyselisin hieman noista emulaattoreista, olisikos ubuntulle jotain tiettyä emulaattoria josta on hyviä kokemuksia, taikka ohjeita tuon Winexin käyttöön? Tarkoituksena saada Half-life 1 ja Counter Strike toimimaan.
« Viimeksi muokattu: 12.08.08 - klo:20.02 kirjoittanut Risto H. Kurppa »

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Ubuntun windows emulaattorit
« Vastaus #1 : 25.08.05 - klo:21.24 »
Monen mielestä toimivin ja helpoin tapa on varmaan käyttää Cedegaa
http://www.transgaming.com/

Tuolta sivulta kun klikkaa linkkiä Subscribe here, niin pääsee osalliseksi paitsi monen sadan Windows-pelin kanssa toimivasta "emulaattorista", niin myös 5 euron kuukausimaksusta  :(
Ohjelman saa ladattua myös ilmaiseksi lähdekoodeina, mutta se on niin monen eri lisenssin alainen, etten oikein ottanut selvää voiko sillä sitten laillisesti tehdä mitään. Eikä sen kääntäminen toimivaksi kokonaisuudeksi taida olla edes ihan helppoa. Eli ehkä on paras vain maksaa...

Paras vaihtoehtohan toki on ostaa pelistä Linux-versio, jos sellaista vain on tehty (Id ansaitsee tästä kiitosta  :D).
Näin kerrotaan tekijöille että niille peleille on todellakin kysyntää myös Linuxin puolella ja ehkäpä niitä sitten jatkossa julkaistaan vähän enemmänkin.
Toivossa on hyvä elää, sanoi lapamato...

Mikko

Mikko Saarinen

moonstone

  • Vieras
Re: Ubuntun windows emulaattorit
« Vastaus #2 : 25.08.05 - klo:21.54 »
Elikkä kyselisin hieman noista emulaattoreista, olisikos ubuntulle jotain tiettyä emulaattoria josta on hyviä kokemuksia, taikka ohjeita tuon Winexin käyttöön? Tarkoituksena saada Half-life 1 ja Counter Strike toimimaan.

http://www.linux-gamers.net/modules/wfsection/article.php?articleid=45

Tuolla on scripti joka kääntää sulle cedegan cvs-paikasta. Asenna synapticilla noita riippuvuuksia mitä se vaatii. Itse sain Max Paynen demon tuolla toimimaan. Ja varmasti toimii coutterikin.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntun windows emulaattorit
« Vastaus #3 : 25.08.05 - klo:23.14 »
Monen mielestä toimivin ja helpoin tapa on varmaan käyttää Cedegaa
http://www.transgaming.com/

juu, cedegahan on wine:n forkki joka on optimoitu nimenomaan pelejä silmälläpitäen. sen nimi oli tosiaan aikaisemmin tuo winex, silloin kun minä sitä viimeeksi tilasin (warcraft 3:n vuoksi).

Tuolta sivulta kun klikkaa linkkiä Subscribe here, niin pääsee osalliseksi paitsi monen sadan Windows-pelin kanssa toimivasta "emulaattorista", niin myös 5 euron kuukausimaksusta  :(

juu, kertamaksulla tuo on hieman kalliimpi ja kestotilauksen minimijakso on 3kk, joten hinnaksi tulee vähintään 15 euroa ja kuten olenkin jo aikaisemmin sanonut, wine ei ole emulaattori (jopa winen nimi on lyhenne snaoista wine is not an emulator).

Ohjelman saa ladattua myös ilmaiseksi lähdekoodeina, mutta se on niin monen eri lisenssin alainen, etten oikein ottanut selvää voiko sillä sitten laillisesti tehdä mitään.

saa tehdä ja voi tehdäkin. tosin siinä ei tule mukana ihna kaikkia osia joita kaupallinen cedega sisältää (tuo cvs-versio ei aikaisemmin hanskannut mm. kopiosuojattuja levyjä ja siksi minä sitä aikaisemmin tilasinkin). lisäksi tuon maksetun tuotteen saa .deb-paketteina joten asennus ja poisto on helppoa, itse käännetyn kyllä asentaa mutta se poistaminen voikin olla vähän hankalampaa.

Paras vaihtoehtohan toki on ostaa pelistä Linux-versio, jos sellaista vain on tehty (Id ansaitsee tästä kiitosta  :D).
Näin kerrotaan tekijöille että niille peleille on todellakin kysyntää myös Linuxin puolella ja ehkäpä niitä sitten jatkossa julkaistaan vähän enemmänkin.

juu näin on. Id:n lisäksi ainakin biowaren linux-versio newerwinter nightsista on erittäin hyvä ja lisälevytkin toimivat ja unreal tournamentitkin toimivat (tosin olen pelaillut niistä vain demoja kun eivät nuo oikein muuten kiinnosta).

Janne

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Ubuntun windows emulaattorit
« Vastaus #4 : 26.08.05 - klo:12.06 »
Joistakin peleistä on tehty Linux-versiot siten, että itse peliytimen saa imutettua netistä, mutta pelin datatiedostot on kopioitava alkuperäisestä pelistä itse.
Tämähän olisi hurjan kätevää, elleivät nämä datapaketit olisi pakattuna CD:llä. Nyt homma vaatii käytännössä sen, että sinulla on pelistä Windows-asennus, josta voit kyseiset tiedostot kopioida, sillä tuon ladattavan paketin mukana ei jostain syystä tule asennusohjelmaa mukana, jolla noihin pakattuihin tietoihin pääsisi käsiksi. Kaikilla ei kuitenkaan koneessaan ole Windowsia, joten pelit jäävät toimimattomiksi vaikka niihin saisikin hommattua Linux-binaarit.

Ainakin Wolfensteinin jouduin asentamaan näin. Tosin nuo pelibinaarit olivat peräisin jostain hämärästä lähteestä, sillä niitä ei ID:n sivuilta löytynyt.
Mutta Biowaren NVN:ssa näkyy olevan sama systeemi. Datapaketit saa vain alkuperäisestä Windows-asennuksesta, tai ihme kyllä - nekin saa ladattua verkosta. Paketin koko onkin sitten reilusti yli gigatavu... Tässä mallissa piratismia yritetään ehkäistä kysymällä CD-avainta, jonka saa vain pelin ostamalla.

Miten voi olla niin vaikeaa sisällyttää tällaiseen Linux-porttaukseen kunnon asennusohjelmaa, joka purkaisi nuo tarvittavat tiedostot suoraan CD:ltä?
Käsittääkseni jokin Loki-installer on olemassa, jolla tällaista voi yrittää, mutta en ole siihen koskaan itse tutustunut. Kätevämpää joka tapauksessa olisi että asentaja tulisi Linux-version mukana.
Osaisiko joku kertoa enemmän tästä Loki-installerista. Onko sitä helppo käyttää ja kuinka hyvin toimiva se on?

EDIT: Tämä huolenaihe koskee myös winen avulla toimivia pelejä (esim. BG2), sillä vaikka ne saisikin toimimaan, on asennus usein hurjan hankalaa säätämistä.

Mikko.
« Viimeksi muokattu: 26.08.05 - klo:12.12 kirjoittanut mikk0 »

Mikko Saarinen

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntun windows emulaattorit
« Vastaus #5 : 26.08.05 - klo:12.48 »
Joistakin peleistä on tehty Linux-versiot siten, että itse peliytimen saa imutettua netistä, mutta pelin datatiedostot on kopioitava alkuperäisestä pelistä itse.
Tämähän olisi hurjan kätevää, elleivät nämä datapaketit olisi pakattuna CD:llä.

juu, tämä oli ihan aluksi olevinaan ongelma alkup. NWN:llä, mutta ei kovin kauaa. onneksi tämä on aika harvinaista. nykyään ainoa taitaa todellinen ongelma taitaa olla juuri tuo yksi versio wolfensteinista ja sekin onneksi hoituu winen avulla.

Nyt homma vaatii käytännössä sen, että sinulla on pelistä Windows-asennus, josta voit kyseiset tiedostot kopioida, sillä tuon ladattavan paketin mukana ei jostain syystä tule asennusohjelmaa mukana, jolla noihin pakattuihin tietoihin pääsisi käsiksi. Kaikilla ei kuitenkaan koneessaan ole Windowsia, joten pelit jäävät toimimattomiksi vaikka niihin saisikin hommattua Linux-binaarit.

juu, mm. minulla ei ole windowsia enkä silti ole vielä törmännyt yhteenkään peliin jota en olisi saanut asennettua.

Ainakin Wolfensteinin jouduin asentamaan näin.

wolfensteinista löytyy parikin versiota, joista joku ei tarvitse pakettien purkamista, yksi puolestaan tarvitsee, mutta se toimii kyllä winellä. eihän tuo helpointa ole, mutta mahdollista kuitenkin.

Tosin nuo pelibinaarit olivat peräisin jostain hämärästä lähteestä, sillä niitä ei ID:n sivuilta löytynyt.

no joo, tämän minä kyllä ymmärrän. Id:n pleit vaan ovat sen verran suosittuja, että niiden hostaamiseen vaaditaan ehkä hieman enemmän kaistaa kuin Id:llä itselään on. tosin uutuuspelit (enemy territory, doom3) ovat kyllä olleet Id:n sivuilla bittorrenttina.

Mutta Biowaren NVN:ssa näkyy olevan sama systeemi. Datapaketit saa vain alkuperäisestä Windows-asennuksesta, tai ihme kyllä - nekin saa ladattua verkosta. Paketin koko onkin sitten reilusti yli gigatavu... Tässä mallissa piratismia yritetään ehkäistä kysymällä CD-avainta, jonka saa vain pelin ostamalla.

saa ne asennettua cd:ltäkin:
http://icculus.org/~ravage/nwn/

NWN:nnän tapauksessa linux-versio tuli hyvin paljon myöhemmin. biowarella oli kiire saada windows-versio ulos, joten linux-versiota ei saatu levylle. onneksi biowarella oli kesksutelupalsta jossa kehittäjät vastailivat ihmisten kysymyksiin aiheesta ja linux-versio ylipäätään tuli ulos. kyllä sitä odotettiinkin.

Miten voi olla niin vaikeaa sisällyttää tällaiseen Linux-porttaukseen kunnon asennusohjelmaa, joka purkaisi nuo tarvittavat tiedostot suoraan CD:ltä?

jep. jossain unreal tournamentissa oli linuxiin asennusscripti joka oli rikki :( onneksi sen ohitus oli kuitenkin kohtalaisen helppoa. lisäksi on aika hienoa, että ulkopuoliset tahot tekevät noille installereja pelien asennusta helpottamaan, vaikka eihän se heidän tehtävänsä kyllä olisi.

Käsittääkseni jokin Loki-installer on olemassa, jolla tällaista voi yrittää, mutta en ole siihen koskaan itse tutustunut.

wolfensteinillekin on tuollainen, mutta se ei valitettavasti pura mitään levyltä.

Kätevämpää joka tapauksessa olisi että asentaja tulisi Linux-version mukana.

ehdottomasti.

Osaisiko joku kertoa enemmän tästä Loki-installerista. Onko sitä helppo käyttää ja kuinka hyvin toimiva se on?

sellasita kliksutteluahan se on, en minä siitä sen syvällisemmin osaa kertoa. lokihna meni nurin, mutta jotain tietoa niitten sivuilta vielä löytyy:
[urlhttp://www.lokigames.com/development/setup.php3][/url]

Id:n pelien linux-versioiden tiimoilta kannattanee seurata sivua:
http://zerowing.idsoftware.com/linux/

ja jos etsii peleille linux-installereita, niin seuraava sivu voi olla kiinnostava:
http://icculus.org/~ravage/

Janne

Zade

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Re: Ubuntun windows emulaattorit
« Vastaus #6 : 26.08.05 - klo:16.09 »
Juu kiitosta vaan hyvistä vihjeistä ja neuvoista.

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Ubuntun windows emulaattorit
« Vastaus #7 : 29.08.05 - klo:23.12 »
http://www.linux-gamers.net/modules/wfsection/article.php?articleid=45

Tuolla on scripti joka kääntää sulle cedegan cvs-paikasta. Asenna synapticilla noita riippuvuuksia mitä se vaatii. Itse sain Max Paynen demon tuolla toimimaan. Ja varmasti toimii coutterikin.

Asensin tuolla cvscedegan ja sitten Loki-installerilla BG2:n http://www.liflg.org/?catid=7&gameid=18
BG2 asentui hienosti, mutta sen käynnistäminen on ongelmana.
Kun annan komennon cvscedega BGMain.exe, niin baldurin päävalikko tulee kyllä näkyviin, mutta sitten kun pitäisi alkaa itse peli, niin homma pysähtyy ilmoitukseen, että CD 2:ta ei löydy ja se pitäisi laittaa asemaan H.
Mulla on kuitenkin mountattuna kyseinen CD ja lisäsin vielä cedegan config-tiedostoon rivit:

[Drive H]
"Path" = "/media/cdrom"
"Type" = "cdrom"
"Label" = "cd2"
"Filesystem" = "win95"
"Device" = "/dev/hda"

Joten kyllä tuon pitäisi siihen CD:hen osoittaa.

Onko mitään ideoita  ???
Mikä tuon CD:n nimi (label) on Windowsissa ja mistä sen näkee tässä Ubuntussa? Voisiko se vaan olla siitä kiinni?

Mikko
« Viimeksi muokattu: 29.08.05 - klo:23.14 kirjoittanut mikk0 »

Mikko Saarinen

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Ubuntun windows emulaattorit
« Vastaus #8 : 30.08.05 - klo:09.28 »
http://www.linux-gamers.net/modules/wfsection/article.php?articleid=45

Tuolla on scripti joka kääntää sulle cedegan cvs-paikasta. Asenna synapticilla noita riippuvuuksia mitä se vaatii. Itse sain Max Paynen demon tuolla toimimaan. Ja varmasti toimii coutterikin.

Asensin tuolla cvscedegan ja sitten Loki-installerilla BG2:n http://www.liflg.org/?catid=7&gameid=18
BG2 asentui hienosti, mutta sen käynnistäminen on ongelmana.
Kun annan komennon cvscedega BGMain.exe, niin baldurin päävalikko tulee kyllä näkyviin, mutta sitten kun pitäisi alkaa itse peli, niin homma pysähtyy ilmoitukseen, että CD 2:ta ei löydy ja se pitäisi laittaa asemaan H.
Mulla on kuitenkin mountattuna kyseinen CD ja lisäsin vielä cedegan config-tiedostoon rivit:

[Drive H]
"Path" = "/media/cdrom"
"Type" = "cdrom"
"Label" = "cd2"
"Filesystem" = "win95"
"Device" = "/dev/hda"

Joten kyllä tuon pitäisi siihen CD:hen osoittaa.

Onko mitään ideoita  ???
Mikä tuon CD:n nimi (label) on Windowsissa ja mistä sen näkee tässä Ubuntussa? Voisiko se vaan olla siitä kiinni?

Mikko

Hmm.. Eikös tuollai tapahdu windowssissakin, jollei ole siihen warez peliin asentanu nocd-lisukettä? :)

(niin, kavereilta vaan kuulin, että asia voisi olla näin)


mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Ubuntun windows emulaattorit
« Vastaus #9 : 30.08.05 - klo:09.51 »
Ainoa ongelma on, että peli on ostettu ihan kaupasta.

Tosin, jollei se muuten toimi, niin käyn kurkkaamassa jos löytyisi jostain tuo
kräkki. Pääasia että saan sen toimimaan...

Mikko

Mikko Saarinen

Toni

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Re: Ubuntun windows emulaattorit
« Vastaus #10 : 30.08.05 - klo:10.28 »
Ainoa ongelma on, että peli on ostettu ihan kaupasta.

Tosin, jollei se muuten toimi, niin käyn kurkkaamassa jos löytyisi jostain tuo
kräkki. Pääasia että saan sen toimimaan...

Mikko

Ainakin Unofficial Transgaming Wiki väittää, että tuo peli vaatii sen no-cd pätsin!

http://digital-conquest.ath.cx/wiki/index.php/Baldur's_Gate_2

Toni

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Ubuntun windows emulaattorit
« Vastaus #11 : 30.08.05 - klo:12.35 »
No niin.

Nyt asensin Throne of Bhaalin tuohon BG2:n päälle ja löysin siihen myös kräkin (BG2TOB_v2.5.26498_Cd_Crack.exe),
jonka sain toimimaan lataamalla ensin puuttuvan dll-tiedoston cedegan system-hakemistoon.
Mutta edelleen kun koetan käynnistää peliä, niin se kyselee tuota CD 2:ta!  :'(

Vaivaako samanlaiset ongelmat tuota virallista cedegaakin, vai onko nämä tämän maksuttoman version kiroja?
Jos tilaan maksullisen version vaikkapa kolmeksi kuukaudeksi (á 5 €), niin voinko luvallisesti käyttää sitä myös tuon ajan jälkeen?
Ostan todella vähän pelejä, enkä viitsisi pelkästään näiden muutaman takia maksaa viittä euroa kuukaudessa...

Mikko

Mikko Saarinen

moonstone

  • Vieras
Re: Ubuntun windows emulaattorit
« Vastaus #12 : 30.08.05 - klo:13.00 »
Jos tilaan maksullisen version vaikkapa kolmeksi kuukaudeksi (á 5 €), niin voinko luvallisesti käyttää sitä myös tuon ajan jälkeen?
Ostan todella vähän pelejä, enkä viitsisi pelkästään näiden muutaman takia maksaa viittä euroa kuukaudessa...
Mikko

Saat pelata, muttei siinä point to play2 ohjelmassa voi enää päivittää cedegaa uudempaan... Pelaileminen onnistuu kuitenkin.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Ubuntun windows emulaattorit
« Vastaus #13 : 30.08.05 - klo:23.10 »
Jos tilaan maksullisen version vaikkapa kolmeksi kuukaudeksi (á 5 €), niin voinko luvallisesti käyttää sitä myös tuon ajan jälkeen?
Ostan todella vähän pelejä, enkä viitsisi pelkästään näiden muutaman takia maksaa viittä euroa kuukaudessa...
Mikko

Saat pelata, muttei siinä point to play2 ohjelmassa voi enää päivittää cedegaa uudempaan... Pelaileminen onnistuu kuitenkin.

Pelaamisesta tulkin mieleen, onko teillä jotain säätöjä, että ajottaisen tökkimisen saa kuriin? Pitäis vissiin sulkea kaikki merkittävimmät taustaohjelmat, jotta peli sais koko ajan CPU:ta niin paljon kun haluaa tai sitten ajaa sitä nice -XX:llä, tosin vaatii rootit ... ?


Miitti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Re: Ubuntun windows emulaattorit
« Vastaus #14 : 03.09.05 - klo:11.19 »
Terve.
Eli mulla ois ongelma tuon (http://www.linux-gamers.net/modules/wfsection/article.php?articleid=45) kanssa.
Eli kun käskee pistää komennon "$ cvscedega" 4 kohdassa, sanoo vain että "bash: cvscedega: command not found".
Tuo "sh WineCVS.sh" homma meni onnistuneesti loppuun saakka. Eli mitä tehtävissä?

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Ubuntun windows emulaattorit
« Vastaus #15 : 03.09.05 - klo:13.30 »
Eli kun käskee pistää komennon "$ cvscedega" 4 kohdassa, sanoo vain että "bash: cvscedega: command not found".
Tuo "sh WineCVS.sh" homma meni onnistuneesti loppuun saakka. Eli mitä tehtävissä?

Homma johtuu siitä, että cvscedega-käsky on sellaisessa paikassa, joka ei ole sinun hakupolkusi varrella (PATH-ympäristömuuttuja).
Itselläni käsky löytyy /home/mikko/bin -hakemistosta (lyhennettynä ~/bin).

Sinulla on kaksi vaihtoehtoa:

1. kokeile antaa käsky muodossa ~/bin/cvscedega, eli kerrot suoraan käskyssä mistä tuota ohjelmaa pitäisi etsiä, tai
2. lisää ~/bin -hakemisto omaan hakupolkuusi, jotta tämä (ja moni muu) toimisi jatkossa suoraan ohjelman nimellä

Näin saat toteutettua tuon 2-vaihtoehdon:

Avaa pääte (Sovellukset -> Järjestelmätyökalut -> Pääte) ja kirjoita
Koodia: [Valitse]
gedit ~/.bashrc

Nyt kun tiedosto aukeaa editoriin, niin lisää aivan sen loppuun seuraava rivi:
Koodia: [Valitse]
PATH=$PATH:~/bin:.

Tuo ~/bin lisää oman bin-hakemistosi hakupolkusi varrelle ja viimeinen . taas lisää minkä tahansa kansion missä satut olemaan komennon kirjoitushetkellä. Jotkut pitävät tätä viimeistä lisäystä turvallisuusriskinä, mutta itse olen siihen tottunut. Vaihtoehtoisesti siis voit jättää nuo kaksi viimeistä merkkiä pois tuolta riviltä (:.).

Tallenna ja sulje muokkaamasi tiedosto, niin seuraavan kirjautumisen jälkeen cvscedega löytyy suoraan kirjoittamalla sen nimi päätteellä  :)

Mikko

Mikko Saarinen

Zade

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Re: Ubuntun windows emulaattorit
« Vastaus #16 : 03.09.05 - klo:21.11 »
Nyt olen asentanut CVS:sän ja Half-lifen, mutta alkumenussa ei näy valikot ja koko peli näkyy vain neljäsosassa näytöllä (eli peli on pienentynyt neljäsosan kokoiseksi koko näytöstä), mikä olisi vikana?

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: Ubuntun windows emulaattorit
« Vastaus #17 : 03.09.05 - klo:22.37 »
Joistakin peleistä on tehty Linux-versiot siten, että itse peliytimen saa imutettua netistä, mutta pelin datatiedostot on kopioitava alkuperäisestä pelistä itse.
Tämähän olisi hurjan kätevää, elleivät nämä datapaketit olisi pakattuna CD:llä. Nyt homma vaatii käytännössä sen, että sinulla on pelistä Windows-asennus, josta voit kyseiset tiedostot kopioida, sillä tuon ladattavan paketin mukana ei jostain syystä tule asennusohjelmaa mukana, jolla noihin pakattuihin tietoihin pääsisi käsiksi. Kaikilla ei kuitenkaan koneessaan ole Windowsia, joten pelit jäävät toimimattomiksi vaikka niihin saisikin hommattua Linux-binaarit.

NWN:n kanssa tuohon oli se "hauska" ratkaisu Biowaren puolelta että sai netistä imuroida n. gigatavun kokoisen paketin :) Toimihan sekin, mutta onneksi myös epävirallinen asennusohjelma ilmestyi, jolla pystyi asentamaan ihan alkuperäisiltä CD:iltä NWN:n.

Harmi vaan että NWN2:ta ei ainakaan alkajaisiksi tule Linuxille, ellei Ataria saada painostettua. No, pitää sitten pysyä vain ykkösessä, vieläkin riittää sekä yksin että kavereiden kanssa pelattavaa (en suostu hankkimaan Windows-pelejä vaikka ne toimisivatkin Winen alla). Vielä parempi tietty olisi sitten vielä se että vaikka enginet julkastaisiin open sourcena niin että niitä voisi portata muuallekin kuin x86/Linuxille niin että ikään kuin vain datatiedostot ostettaisiin. Toivossa saa tosiaan elää...

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Ubuntun windows emulaattorit
« Vastaus #18 : 04.09.05 - klo:07.30 »
Nyt olen asentanut CVS:sän ja Half-lifen, mutta alkumenussa ei näy valikot ja koko peli näkyy vain neljäsosassa näytöllä (eli peli on pienentynyt neljäsosan kokoiseksi koko näytöstä), mikä olisi vikana?

Peli-ikkunan kokoon voit vaikuttaa cedegan asetustiedostoissa. Ne löytyvät hakemistosta ~/.cvscedega.
Avaa tiedosto config haluamallasi tekstieditorilla ja katso löytyykö tiedoston lopusta pelikohtaisia asetuksia Half-lifeen. Jos niitä ei ole, voit luoda ne itse. Seuraavat rivit tulevat ennen # </wineconf>-riviä:

Koodia: [Valitse]
;; Pelin nimi (tämä on vain kommenttirivi)
[AppDefaults\\peli.exe\\x11drv]
"Managed"="Y"
"Desktop"="1024x768"
"DXGrab"="Y"

Eli muuta kohtaan peli.exe haluamasi pelin (tai ohjelman) käynnistystiedoston nimi päätteineen (esim. baldur.exe).
Kohtaan Desktop=XxY laita resoluutioksi sama resoluutio millä aiot peliä pelata, niin ei tulle ongelmia.

Huomaa että en ole mikään wine-guru, vaan nämä löysin ihan Baldur's Gate 2:n kanssa taistellessani, mitä en sitten lopultakaan saanut toimimaan  :(

Mikko

Niin ja mitä tulee tuohon Menuun, niin ei niitä lisätäkään sinne.

Saat kuitenkin helposti luotua vaikka työpöydälle tai paneeliin pikakäynnistimen näille painamalla jommassakummassa hiiren oikeaa näppäintä ja valitsemalla Lisää paneeliin.../Luo käynnistin. Huomaa että pikakäynnistimessä ei yleensä riitä vain komento hl.exe (ellet ole määrittänyt gnomen asetuksista exe-tiedostoja avattaviksi cvscedegalla), vaan komento tulee olla muotoa ~/bin/cvscedega /polku/peliin/peli.exe.

Näinhän sen kai pitäisi mennä, mutta enpä saanut tuota itselläni toimimaan bg2:n kanssa kun kokeilin  ???
Ikkuna sulkeutuu saman tien, joten en nähnyt edes mitä virheilmoituksia siellä vilahtaa, vai vilahtaako mitään.
« Viimeksi muokattu: 04.09.05 - klo:07.49 kirjoittanut mikk0 »

Mikko Saarinen

Miitti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Re: Ubuntun windows emulaattorit
« Vastaus #19 : 04.09.05 - klo:09.28 »
Noniin, kiitos mikko, nyt toimii. Mutta miten saisin sitten tuossa ajettua pelejä, siis jos joku viitsisi kertoa ihan kädestä pitäen?

PS. 8 luokan englannilla ei oikein tule ymmärrystä kaikkiin ohjeisiin ;-)