Tyhmä kysymys kumpi pyörii paremmin doom3win vai doom3tux?
riippuu vähän... kun doom3 tuli alunperin linuxille, asiaa tietysti vertailtiin. silloin tulokset olivat jotakuinkin sellaiset, että heikommilla grafiikka-asetuksilla molemmat pyörivät jotakuinkin yhtä hyvin ja paremmilla tarkkuuksilla doom3 pyöri linuxissa jonkin verran huonommin, mutta grafiikka oli parempaa/tarkempaa.
toki tämä tilanne oli monta kerneliversiota, näytönohjainten ajuriversiota ja doom3:n päivitysveriota sitten. nykytilanteesta ei taida kenelläkään olla varmaa tietoa. pitää vaan kokeilla itse
http://www.linuxhardware.org/article.pl?sid=04/10/12/1725246&mode=threadhttp://www.anandtech.com/linux/showdoc.aspx?i=2241niin ehkä jos ne jotain c++ käyttää eikös sillä ole huonot ne portattavuus jutut vai
ei c++:n porttautumisessa pitäisi olla jouuri mitään ongelmaa, sikäli kun kohdealustalle löytyy toimiva ja ajan tasalla oleva c++ -kääntäjä. kyllä itse c++ on kielenä täysin standardia kamaa. ongelman muodostavat sitten ne alustakohtaiset seikat kuten säikeet, ääni ja grafiikka.
c++, kuten kovin moni muukin kieli, ei tarjoa mitään abstraktiota säikeiden käsittelyyn vaan jokaisella alustalla täytyy käyttää alustan itsensä tarjoamaa rajapintaa rinnakkaisuuden hallintaan. tähän on tietysti olemassa erilaisia valmiita kirjastoja. grafiikkaa piirretään tietysti eri tavalla, ellei käytetä jotain kaikilla kohdealustoilla toimivaa grafiikkarajapintaa (kuten vaikka OpenGL) ja sama pätee tietysti ääniin. linuxissa ääniä ajetaan joko alsan tai oss:n kautta (doom3:ssa oli aluksi vain oss-tuki, mutta nykyään myös 3d-äänet alsan kautta) ja windowsissa se ei tietenkään onnsitu.
yleensä noille grafiikan ja ääntenkäsittelyrutiineille kirjoitetaan abstraktiot joita peli sitten käyttää ja jotka kirjoitetaan jokaiselle alustalle erikseen, jolloin itse pelin koodiin ei tarvitse puuttua porttausta tehtäessä.