Kirjoittaja Aihe: Uusi IRC-kanava #ubuntu-fi-devel, Ubuntun kehittämistä suomeksi  (Luettu 2825 kertaa)

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Moi. Täällä Prahassa tuli mieleen, että yksi tapa aktivoida ihmisiä oikeasti kehittämään itse Ubuntua voisi olla, että myös suomeksi olisi kehityskanava olemassa. Loin siis uuden IRC-kanavan:

#ubuntu-fi-devel (Freenode)

Sinne voisivat tulla myös ne suomalaiset, jotka jo kehittävät Ubuntua mutta eivät ole suomenkielisillä "yhteisökanavilla" kuten #ubuntu-fi ja #ubuntu-fi-tiimit. Jälkimmäisellekin kehityskeskustelu sopisi, mutta toisaalta siellä on myös kaikki tapahtumia, blogia, dokumentaatiota ym. koskevat asiat eikä itse Ubuntun kehittäminen.

Kanavalla voidaan esim. tehdä huomoita näillä foorumeilla löydetyistä bugeista, katsoa onko niistä jo bugi raportoitu, tehdä korjattuja pakettiversioita, neuvoa personal package archiven käytöstä muita jne. Eräänlainen helpommin lähestyttävä IRC-kanava Ubuntun (teknistä) kehitystä ajatellen.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Hyvä ajatus!

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Käytännössä muutin nyt wikissä myös entisen "bugien korjaajat" nimelle "kehittäjät" yhdeksi Suomen laajuisen toiminnan alueeksi, koska käytännössä tämä on vain sama asia paremmin kehiteltynä.  Lisäksi tein Ubuntun kehittäminen -sivun, joka on omassa mielessäni jo riittävä syy koko tiimille - on jokin paikka johon voin braindumpata itseä kiinnostavat ja esim. suomalaisia erityisesti koskettavat tai muuten merkittävät bugit :) Lisäksi sinne voi kerätä eri ihmisten pakettivarastoja ynnä muuta.

Itse siis tajusin eilen mm., että olen suurimman osan Debian-kehitykseen liittyvistä kysymyksistä tehnyt suomeksi OFTC:n #debian-fi:llä, joten voi hyvin olla että uusille ihmisille voisi olla miellyttävämpää kysellä asioita muilta suomalaisilta pienehköllä kanavalla kuin mennä suoraan #ubuntu-devel:lle tai #ubuntu-motu:lle (jos nyt yleensä on selvinnyt mikä esim. se MOTU on...).