Kuitenkin se häviää selvästi...
Oletko nähnyt real-world-benchmarkkeja viime aikoina? Useimmat näkemäni liittyvät tiettyjen operaatioiden suorittamiseen, ei esim. "Gnomen käynnistymisaika", "Kansion siirtäminen toiselle osiolle" tms., vaikka on niitä vaikeampi vakioidakin.
Minulla kesti 465 GiB:n (~ 500 GB) levyn liittäminen karvan verran alle 25 sekuntia. Kuinka kauan tuolla 150 GB:n levyllä kestää ext3:n määräaikaistarkistus? Kauankohan se kestää 500 GB:n levyllä? Oma tuntumani on että ext3:n keskimääräinen liitosaika on moninkertainen reiserfs:ään verrattuna mikäli tuo määräaikaistarkistus otetaan huomioon (ja mielestäni se pitää huomioida).
Siitä on jo vuosia aikaa. Määräaikaistarkistus on iso/huono juttu, mutta työpöytäkäyttäjille huomattavasti kiltimpi kuin koneen käynnistymisajan esim. tuplaantuminen. Hardyssä tosiaan oletuksena sen voi ohittaa, ja parempiakin keinoja kuten fsck:n suorittaminen sammutettaessa on.
Jos kone toimii esimerkiksi palvelimena niin reiserfs vaikuttaa selvästi paremmalta kuin ext3. Työpöytäasennus on tietysti eri asia.
Palvelimella näin voi olla. ReiserFS:n wikipedia-artikkelissa sanotaan mm. "Some directory operations (including unlink(2)) are not synchronous on ReiserFS, which can result in data corruption with applications relying heavily on file-based locks (such as mail transfer agents qmail[4] and Postfix[5]) if the machine halts before it has synchronized the disk.". Luulen että nämä ovat tuttuja monille ReiserFS-käyttäjille, ja ainakin minulle oli. Se reiserfsck:n --rebuild-tree on IMO paljon pelottavampi vekotin kuin ext3:n normi-fsck.
Edelleen
sen mukaan kyseinen rebuild voi korruptoida myös lisää. Käytin sitä kuitenkin korruptioiden sattuessa mukisematta, vaikka silloinkin ohjeissa luki että se on vaarallinen toimenpide - kuitenkin ainoa toimenpide joka toimii ongelmien tullessa kun kone on kaatunut tai sähköt katkenneet. Sitten kun siltä yhdeltä levyltäni oikeasti hävisi tietoja lopulta niin riitti reiserfs. Kyllä tuo korruption / tiedon häviämisen riski tuntuu todellisemmalta kuin ext3:n kanssa. Silti myös harmittaa ext3:n hitaampi toiminta tietyissä toiminnoissa.
(xfs)
Kuinka tuoretta tietoa tämä on? Millä todennäköisyydellä tämä voi pitää paikkaansa vielä nykyään? Entä onko tuo tiedostojärjestelmän vai ainoastaan Linux-toteutuksen ominaisuus?
Lähin referenssi
http://pthree.org/2008/04/23/xfs-vs-reiser/ ja Kees Cookin kommentti sekä jlduggerin myötäily power failure -korruptioiden suhteen. Siellä myös viitataan johonkin FAQ:iin jossa asia myönnetään (käytä UPSia..), mutta en nyt löydä sitä. Itse artikkelista löytyy myös tieto että XFS olisi huomattavasti hitaampi kuin ReiserFS. XFS:n Linux-porttauksen kehitys on ilmeisesti kysymysmerkki.
Benchmarkkeja muuten ext2/3/4, reiserfs, reiserfs 4, jfs, xfs, brtfs:
http://tservice.net.ru/~s0mbre/old/?section=projects&item=fs_contest2(jfs)
FUDin sijasta olisi kiva kuulla faktoja.
Jep, JFS on ehdottomasti tarkemman tutustumisen arvoinen, ja minulla on ainoastaan siis muistikuva että olen nähnyt senkin hyvin syin rökitetyn, mutta se muistikuva voi sekoittua XFS-muistikuviin joten tosiaan ei-fudia ei vielä tarjolla.
Lisäys: nyt
muistin/löysin että IBM on lopettanut JFS:n kehityksen, joten senkin kanssa on vähän sama juttu että onko kehittäjiä / ylläpitäjiä.
Se määräaikaistarkistus vain on aikamoinen pommi.
Jep, vaikkakin lievennettävissä.
Tämä aivan luonnollista jos lähdetään oletuksesta että ext3 on paras vaihtoehto oletukseksi tällä hetkellä.
Tämä on tosiaan oletus. Hyviä kommentteja on ollut myös joidenkin distroylläpitäjien kommentit, mutta niitä en juuri nyt löydä heti.
Ominaisuuslistaa lukiessa kuola vain valuu, mutta ei voi mitään kun se ei ole lisenssiltään yhteensopiva. Siitä on muuten FUSE-toteutus olemassa eli ZFS-levyjä pystyy tarvittaessa lukemaan ja kirjoittamaan
Katsotaan jos Sun joskus keksisi GPL:tä Solariksensa CDDL:n sijaan, tosin se olisi varmaan sitten v3.
_Jos_ XFS/JFS kehitys on jäissä, ext4:n lisäksi ReiserFS 4 ja ZFS olisivat mahdollisia, mutta eihän ReiserFS 4:nkaan aktiinen kehitystyö lupaavalta näytä, plus on äärimmäisen monimutkainen möhkäle.