Kirjoittaja Aihe: Asetusten kopiointi käyttäjältä toiselle  (Luettu 2745 kertaa)

Wasserschwein

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Asetusten kopiointi käyttäjältä toiselle
« : 10.05.08 - klo:19.36 »
Tulipa tuossa asenneltua Ubuntu (Hardy) kotiläppärillekin. Nyt on kaikki teemat, värit, pikakuvakkeet, screenletit yms. viritelty hienosti kohdilleen, mutta saisikos näitä kaikkia kopioitua sellaisenaan toiselle tunnukselle?

Pitäisi tehdä emännällekin tunnus, mutta ei millään jaksaisi määritellä kaikkia asetuksia alusta lähtien uudelleen. Olisi paljon helpompaa jos omat asetukset saisi kopioitua pohjaksi ja sitten kävisi vain muuttelemassa mail-screenletin tunnukset yms. henk. koht. asetukset paikalleen.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Asetusten kopiointi käyttäjältä toiselle
« Vastaus #1 : 10.05.08 - klo:23.03 »
Kopioi kotihakemistosi piilotiedostot 1. koneesta 2. koneelle. Tai vaikka koko kotihakemisto. Itse käytän tar:ia kopiointiin, se säilyttää kivasti oikeudet yms. ennallaan.


En tiedä mitä kaikkea tämä voikaan rikkoa... Mutta voin sanoa, että se toimii KUNHAN
a. käyttäjällä on sama käyttäjänimi ja UID
b. kotihakemistossa ei ole vastaavia piiloasetushakemistoja ennestään.

(B-kohta voi olla turha, mutta itse olen aina tyhjentänyt koko roskan ennen kopiointia.)

HUOM! Tämä ohje on julkaista vailla mitään vastuuta!

Wasserschwein

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Asetusten kopiointi käyttäjältä toiselle
« Vastaus #2 : 11.05.08 - klo:20.42 »
Saman käyttäjänimen ja UID:n käyttö ei ole mahdollista koska olen tekemässä kopiointia samalla koneella käyttäjältä toiselle.

roki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 192
  • Ubuntu Studio
    • Profiili
    • koti Sivu
Vs: Asetusten kopiointi käyttäjältä toiselle
« Vastaus #3 : 11.05.08 - klo:22.02 »
Lienee helpointa kopioida koko vanhan käyttäjän kotihakemisto uudelle käyttäjälle, ja hoitaa henkilökohtaiset asetukset jälkeenpäin.

Komentoriviltä joutuu moisen komentamaan, käyttäen dokumentoimatonta "-k"-lippua.
Koodia: [Valitse]
sudo useradd -m -k /home/vanhatunnus/ uusitunnusUseimmiten on myös tapana kertoa käyttäjästä vähintään nimi, ja uusi käyttäjä tarvitsee myös salasanan päästäkseen kirjautumaan.
Koodia: [Valitse]
sudo chfn uusitunnus
sudo passwd uusitunnus

Edit: selkeytystä
« Viimeksi muokattu: 12.05.08 - klo:22.53 kirjoittanut roki »

Linuxin käyttäjä kernelin versiosta 1.2.13

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Asetusten kopiointi käyttäjältä toiselle
« Vastaus #4 : 12.05.08 - klo:01.27 »
Saman käyttäjänimen ja UID:n käyttö ei ole mahdollista koska olen tekemässä kopiointia samalla koneella käyttäjältä toiselle.

Höh. Luinpas huolimattomasti... Jäin jotenkin ajattelemaan läppäri-pöytäkone asetelmaa.

Wasserschwein

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Asetusten kopiointi käyttäjältä toiselle
« Vastaus #5 : 12.05.08 - klo:20.09 »
Noilla Rokin kirjoittamilla ohjeilla homma hoitui juuri kuten toivoinkin. Deletoin ensin tunnuksen ja groupin, boottasin koneen ja deletoin käyttäjähakemiston, jonka jälkeen loin tunnuksen uudelleen ohjeiden mukaisesti. Toimi hienosti ja säästi paljon työtä.

muusikko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 145
    • Profiili
Vs: Asetusten kopiointi käyttäjältä toiselle
« Vastaus #6 : 21.07.08 - klo:20.39 »
Kopioi kotihakemistosi piilotiedostot 1. koneesta 2. koneelle. Tai vaikka koko kotihakemisto. Itse käytän tar:ia kopiointiin, se säilyttää kivasti oikeudet yms. ennallaan.


En tiedä mitä kaikkea tämä voikaan rikkoa... Mutta voin sanoa, että se toimii KUNHAN
a. käyttäjällä on sama käyttäjänimi ja UID
b. kotihakemistossa ei ole vastaavia piiloasetushakemistoja ennestään.

(B-kohta voi olla turha, mutta itse olen aina tyhjentänyt koko roskan ennen kopiointia.)

HUOM! Tämä ohje on julkaista vailla mitään vastuuta!

Toimiihan kaikkien tiedostojen (ja piilotiedostojen) kopiointi myös millä tahansa käyttäjänimillä kunhan lopuksi muuttaa tiedostojen oikeudet
esim. uusi käyttäjä on matti
sudo chown -R matti /home/matti
sudo chgrp -r matti /home/matti