Kirjoittaja Aihe: Xubuntu 6.06 kommunikointi Xp:n kanssa?  (Luettu 1523 kertaa)

Motskari

• Käyttäjä
    • Profiili
Xubuntu 6.06 kommunikointi Xp:n kanssa?
« : 10.05.08 - klo:11.16 »
Olen uusi Linux käyttäjä ja asensin vanhaan kannettavaani Xubuntu 6.06:sen. Järjestelmän käyttöönotto oli erittäin helppoa ja melkein kaiken tarvitsemani sain mukana asennuspaketissa. Vanha 500MhZ kannettava alkoi toimia kuin pieni unelma. Olin todella yllättynyt kaiken helppoudesta kunnes yritin saada asetettua lähiverkkoa XP koneeni ja Xubuntu koneeni välille. Tarkoitukseni on päästä Xubuntulla hakemaan tiedostoja Xp:ltä, koska kannettavassani on todella pieni kovalevy ja ajatuksenani on käyttää XP koneen kovalevyjä hyödykseni.

Kannettavassa minulla on langaton verkkokortti, joka ottaa yhteyttä Buffalon Wireless G- Mimo reitittimeen. Xp koneeni on kytketty reitittimeen sen mukana tulleella ristiliitos Ethernet kaapelilla. Olen yrittänyt saada Linux koneessa yhteyttä toimimaan Samban avulla, mutta se ei onnistu, ei niin millään. Olen seurannut https://wiki.ubuntu.com/ComprehensiveSambaGuide ohjeita kirjaimellisesti, mutta päästessäni kohtaan testing your shares ja komentoon

$ sudo mount -t cifs -o username=ubuntu,password=ShareAccessPassword,workgroup=MSHOME,gid=smb,uid=$USER,file_mode=770,dir_mode=770,rw //DEVMACHINE/shares /media/winshares

saan virheilmoituksen:

WARNING: `file:mode` not expressed in octal.
mount error: could not find target server. TCP name DEVMACHINE/JAOT not found
No ip address specified and hostname not found

En tiedä miten tästä jatkaisin. Lähiverkot eivät ole minulle kovinkaan tuttuja eikä tuo Linuxkaan kovin vielä ymmärryksessäni ole. Onko ongelmaani jokin yksinkertainen ratkaisu vai pitäisikö minun lähteä kokeilemaan tuota yhteyttä alunalkaenkin jollain toisella tavalla?

Kiitos jo etukäteen ja nauttikaa keväästä.

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Xubuntu 6.06 kommunikointi Xp:n kanssa?
« Vastaus #1 : 10.05.08 - klo:14.43 »
mount error: could not find target server. TCP name DEVMACHINE/JAOT not found
No ip address specified and hostname not found

En tiedä samban käytöstä juuri mitään, mutta tuo osa virheilmoituksesta ilmaisee, ettei Xubuntu-kone "näe" Windows-konetta.

Kirjoita Windows-koneen komentokehoitteeseen:
Koodia: [Valitse]
ipconfig /alljosta poimit ylös koneen ip-osoitteen.

Muokkaa sitten Xubuntu-koneen hosts-tiedostoa:
sudo pico /etc/hosts
(pico on päätteessä toimiva teksturi. En tiedä graafisia ohjelmia Xubuntulle, joten siksi pico.)

Kirjoita tiedostoon, mihin tahansa, rivi:

Windows_koneelta_poimimasi_ip-osoite    DEVMACHINE
Jos tuo DEVMACHINE on nimi, jolla mounttausta teet. Näin Xubuntu-kone kutsuu ko. ip-osoitetta, kun käytetään nimeä DEVMACHINE.

(pico:sta pääset pois näpääilemällä Ctrl+O = tallenna ja Ctrl + X = poistu.)

Miksi muuten ristiinkytketty kaapeli?