Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ei sammuta konetta vieläkään  (Luettu 3126 kertaa)

sakic19

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntu ei sammuta konetta vieläkään
« : 09.05.08 - klo:11.26 »
Olen nyt yrittänyt koittaa kaikkia kikkoja mitä täällä on tarjoiltu. Voi kyllä olla, että en oikein välttämättä oo ymmärtänyt kaikkia ohjeita oikein. Voisikohan joku kertoa selkokielellä, että mitä kuuluu laittaa ja minne. Komentorivin kanssa olen kikkaillut, mutta oikeaa koodia ei ole tullut vielä laitettua oikeaan paikkaan. Onko tuohon sammumisongelmaan olemassa edes ratkaisua. Käytössä on Ubuntun uusin versio ja koneeni on pari vuotta vanha. Paljon kiitoksia etukäteen ja hyvää kesää kaikille vaihtoehto järjestelmän käyttäjille.

lisäys: myöskään lepotila ei toimi. Järjestelmä kyllä suorittaa lepotilatoiminnon mutta kone ei sammu. Koneen virtanapista kylläkin. Lepotilasta pystyy jopa palaamaan takaisin.
« Viimeksi muokattu: 09.05.08 - klo:11.35 kirjoittanut sakic19 »

juyli

• Vieras
Vs: Ubuntu ei sammuta konetta vieläkään
« Vastaus #1 : 09.05.08 - klo:15.01 »
Olen nyt yrittänyt koittaa kaikkia kikkoja mitä täällä on tarjoiltu.
Aloitetaanpa taas alusta.
Toimiiko komento
Koodia: [Valitse]
sudo shutdown -h now
Lainaus
Järjestelmä kyllä suorittaa lepotilatoiminnon mutta kone ei sammu. Koneen virtanapista kylläkin. Lepotilasta pystyy jopa palaamaan takaisin.
Voisitko kertoa hieman tarkemmin laitteistostasi? Muuten menee arpomiseksi ja arvailuksi. Ongelma on todennäköisesti
näet konekohtainen (bios tms.).

ilu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 09.05.08 - klo:15.23 »
Oletko kokeillut koneessa ubuntu 6.06 ?
Mä oon 6.06 aika moneen koneeseen asentanu ja kaikki toiminut, mutta nyt tämän uuden 8.04 version myötä sammumisongelmia on riittänyt, mun mielestä ongelma on ubuntussa.

Jallu59

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 09.05.08 - klo:16.29 »
Pari vuotta vanhalle koneelle pitäisi riittää boottiriville acpi=force. eli editoidaan /boot/grub/menu.lst tiedostoa. Laitetaan se sille riville, joka oletuksena boottaa. Jos se toimii, niin sen voi lisätä ko. tiedoston default-osioon, siinä olevien ohjeiden mukaan

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

sakic19

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 10.05.08 - klo:13.42 »
sudo shutdown -h now toiminto toimii muuten paitsi että kone jää samaan tilaan kuin muutenkin sammutettaessa. eli kone jää päälle.
sammutuksen yhteydessä tulee nykyään virheilmoitus network manager failed. mikä lie siinäkin on ongelmana. laitoin acpi=force komennon mutta en ole varma mihin se kuuluu, koitin kyllä katsoa muista keskusteluista mihin se kuuluisi mutta en ole varma asiasta, kun olen ihan uusi ubuntun käyttäjä

sakic19

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 10.05.08 - klo:14.01 »
network manager ongelma poistui kun poistin lisätyn komennon locale=fi_FI acpi=force, eli komentorivi on alkuperäisessä jamassa, mutta kun ei sammu niin ei sammu.

sakic19

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 11.05.08 - klo:11.59 »
niin mihin riville toi acpi=force tarkalleen ottaen pitäisi laittaa? pelkkä bootrivi ei sano mulle mitään. terv linux jumala vuodesta 72

sakic19

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 11.05.08 - klo:12.06 »
järjestelmä on ubuntu 8.04.

gdm

• Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
« Vastaus #8 : 11.05.08 - klo:15.54 »
Onko palveluista poistettu gnome-power-manager
Koodia: [Valitse]
sudo /etc/init.d/acpid restartvoi auttaa...
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!