Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ja HP Pavilion tx2020eo (tx2000, tx2020)  (Luettu 91340 kertaa)

s0r05000

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
    • kapsi
Vs: Ubuntu ja HP Pavilion tx2020eo (tx2000, tx2020)
« Vastaus #80 : 21.08.08 - klo:10.35 »
Koitin hieman vilkuilla, miksei tuo tunnista ncursesia, mutta en löytänyt mitään käytännön syytä. Voithan koittaa sillä minun kääntämällä ajurilla, että josko sillä lähtisi toimimaan. On ollut tarkoitus opetella .deb-paketin tekoa, että saisi tuon ajurin launchpadiin, mutta on ollut muita kiireitä. Jos se kääntämäni toimii sinulla, niin sitten voi olla aika varma, että tuo ei tarvitse juuri mitään riippuvuuksia (eli paketoinnin ei pitäisi olla mitään rakettitiedettä).

En ole tästäkään varma, mutta ilmeisesti linuxwacom vaatii kääntyäkseen myös sen ncursesin.

Koita sitä kääntämääni ajuria, ja kerro miten meni. Eli lataat sen tuosta edellisen postin linkistä, ja kopioit paikalleen. Eli jätät ohjeesta koko kääntämishomman väliin. Selkokielellä jotakuinkin näin:

Lataa valmis patchatty ajuri sivuiltani ja asenna se:
Koodia: [Valitse]
cd ~
wget http://mirosol.kapsi.fi/tx2020/wacom.ko
sudo cp ~/wacom.ko /lib/modules/2.6.24-20-generic/kernel/drivers/input/tablet/wacom.ko

Käsketään tämä myös toimintaan:
Koodia: [Valitse]
sudo rmmod wacom
sudo depmod -e
sudo modprobe wacom

Sitten vielä vanhojen asetusten poisto
Koodia: [Valitse]
sudo rm /usr/local/bin/xsetwacom
Todennäkösesti tarvitset vielä nuo muutokset xorg.conffiin (alkuperäinen ohje, tai http://mirosol.kapsi.fi/tx2020/xorg.conf.txt), niin pitäisi hiiren kursorin herätä kynän ja sormen kosketuksiin.

Jos et ole käyttänyt ulkoista näyttöä, niin silloin tuo minun xorg.conf toimii suoraan. Eli (huomaa vanhan varmuuskopiointi!):
Koodia: [Valitse]
cd~
wget http://mirosol.kapsi.fi/tx2020/xorg.conf.txt
sudo mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_BACKUP
sudo cp ~/xorg.conf.txt /etc/X11/xorg.conf

Sitten joko logout/login tai ctrl-alt-del, niin saat X:n uudelleen käyntiin. Ja nyt pitäisi toimia.


edit: yksi komento jäi ekalla kerralla välistä...
« Viimeksi muokattu: 21.08.08 - klo:10.38 kirjoittanut s0r05000 »
"a combination of bad and sad luck, and it's definitely not fair." Grace (or The Importance of being impermanent) - Armalite
HP Pavilion tx2020 & Ubuntu 8.04 mirosol.kapsi.fi

joutsen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja HP Pavilion tx2020eo (tx2000, tx2020)
« Vastaus #81 : 21.08.08 - klo:10.43 »
Sormi tosiaan pelittää, sen verran että kursori ilmestyy oikeaan kohtaan, mutta muuten se on aika kuralla, eli työpöydällä valitsee asioita aika satunnaisesti.

Olen aikeissa ehtiessäni aloittaa aiheesta keskustelua linuxwacom-listalla, josko vaikka saataisiin vähän kypsempää ja toimivaa tavaraa. Tuntuu että osa hienon läppärin lisäarvosta menee jos sitä ei voi käyttää TabletPC/MediaCenter-konsolimoodissa ilman kynää - ainakin se tuntui Vistan puolella mukavalta ja aiheutti lähipiirissä ihastusta.

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Ubuntu ja HP Pavilion tx2020eo (tx2000, tx2020)
« Vastaus #82 : 21.08.08 - klo:14.46 »
Kiitos lämmin!

Selkeältä tuntuu vaan pari kysymystä on mulla! :)

"lataa valmis patchatty ajuri..."  Mulla on ytimen versio -19 sulla -20. Toimiiko tuo ohje vain muuttamalla se ytimen version numero viimeiseen eli kolmanteen komentoon?

Tarvitseeko edellistä asennusta purkaa jotenkin (alkuperäinen ohje, tehty kohtaan 4 asti) muuten kuin poistamalla kotikansiosta se patch-tiedosto ja linux-wacom kansio?

Näihin kun saan vastauksen niin kokeilen mielelläni kääntämääsi ajuria! ;D

Niin se ncurses ihmetyttää vähän kun se on kyllä asennettuna mutta jostain syystä konfiguroidessa sitä ei löydy jos oikein ymmärrän asiaa!

No edelleen opin kokoajan uutta kiitos sinun!


kesäisin terveisin junnuh ;)
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

kenkku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja HP Pavilion tx2020eo (tx2000, tx2020)
« Vastaus #83 : 21.08.08 - klo:17.58 »
Niin se ncurses ihmetyttää vähän kun se on kyllä asennettuna mutta jostain syystä konfiguroidessa sitä ei löydy jos oikein ymmärrän asiaa!
Käännettäessä ohjelmia lähdekoodista, tarvii riippuvuuksista olla -dev -versiot. Esimerkkinä ncurses, pakettia "libncurses5" tarvitaan, kun halutaan suorittaa ohjelmaa, joka käyttää kyseistä kirjastoa. Kun tuo ohjelma käännetäänkin lähdekoodista, ei riitä pelkkä kirjasto, vaan tarvitaan siihen myös kehityspaketti, eli "libncurses5-dev" mukaan. Tuossa tapauksessa ncurses tuskin on kriittinen tuon kernelin moduulin kannalta.

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Ubuntu ja HP Pavilion tx2020eo (tx2000, tx2020)
« Vastaus #84 : 21.08.08 - klo:23.58 »
Kiitos lämmin Kenkku!

Pikaisella tarkistusella Synapticilla, eihän sieltä pakettivarastosta löydy ncurses-dev pakettia!

Taas opin uutta! ;D

Okei! Odottelen vielä vastausta muihin kysymyksiin ja sit taas kosketusnäytön kimppuun! :D

Hiphurraa kesäyölle!

junnuh
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntu ja HP Pavilion tx2020eo (tx2000, tx2020)
« Vastaus #85 : 22.08.08 - klo:08.28 »
Pikaisella tarkistusella Synapticilla, eihän sieltä pakettivarastosta löydy ncurses-dev pakettia!

Eikös nuo -dev-paketit pitänyt valita erikeen sieltä ohjelmalähteistä, jotta ne tulee näkyviin?

kenkku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja HP Pavilion tx2020eo (tx2000, tx2020)
« Vastaus #86 : 22.08.08 - klo:10.19 »
Pikaisella tarkistusella Synapticilla, eihän sieltä pakettivarastosta löydy ncurses-dev pakettia!

Eikös nuo -dev-paketit pitänyt valita erikeen sieltä ohjelmalähteistä, jotta ne tulee näkyviin?
Ei, sekoitat varmaankin nyt lähdekoodipaketteihin, jotka pitää valita erikseen ohjelmalähteistä. Kyseessähän siis oli väärän paketin etsiminen, oikea paketti oli libncurses5-dev.

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Ubuntu ja HP Pavilion tx2020eo (tx2000, tx2020)
« Vastaus #87 : 22.08.08 - klo:22.28 »
Hei ja tervehdys lämmin!

Luinpa huolimattomasti vastauksesi Kenkku! Kyllä se oli se libncurses5-dev se paketti joka puuttui. Asensin sen synapticilla ja nyyt conf.tiedosto on juuri sitä miltä sen pitää näyttää! Kiitos! ;D

Okei siis alkuperäisen ohjeen kohta 4. on selvitetty. Ja sit iski epävarmuus 5. kohdan osalta "Käännetään ja asennetaan ajuri..." . Siellä on suluissa että moduulin pitää olla irti. Minkä moduulin? Ja miten?

Paljon kysymyksiä ja paljon lisää oppia! Kiitos lämmin vastauksista!

kesäterveisin junnuh
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

s0r05000

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
    • kapsi
Vs: Ubuntu ja HP Pavilion tx2020eo (tx2000, tx2020)
« Vastaus #88 : 23.08.08 - klo:10.47 »
Irrotuksella tarkoitan sitä, että varmistetaan, ettei kyseinen moduuli ole jo jostain syystä käytössä. Tai edes sen niminen.  Tämä ajuri, kuten kaikki muutkin, toimii kernelin moduulina. Eli ohjelmana, jota ydin käyttää.
Pääkäyttäjä - poista moduuli - wacom:
Koodia: [Valitse]
sudo rmmod wacom
Veikkaisin, että tuo moduuli ajelee ncursesia taustalla joko käännettäessä, tai sitä käytettäessä, joten se saattaa olla tarpeellinen tuota käännellessä.

Lisään tuon libncurses5-dev paktein ohjeeseen.. samoin kuin tuoreen -21 buildin...

Ja sama käännetty moduuli siis toimii kaikissa 2.6.24 kerneleissä välittämättä siitä viimeisestä, viivan jälkeisestä numerosta.

kääntämäni binäärin voi siis huoletta kopioida siihen kernelin versioon, joka sinulla on käytössä. Eli muutat komennosta vain sen viivan jälkeisen numeron itsellesi oikeaksi.

Anteeksi, että on hieman kestänyt vastaaminen viime aikoina... Olin eilen Kiasmassa soittamassa levyjä ja hostaamassa Molly Crabapplen suomen vierailua. Aikaa saisi olla tuplat siitä mitä nyt on käytettävissä mihinkään..
"a combination of bad and sad luck, and it's definitely not fair." Grace (or The Importance of being impermanent) - Armalite
HP Pavilion tx2020 & Ubuntu 8.04 mirosol.kapsi.fi

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Ubuntu ja HP Pavilion tx2020eo (tx2000, tx2020)
« Vastaus #89 : 24.08.08 - klo:00.12 »
Heipparallaa!

Nyt toimii kosketusnäyttö, uskomatonta, se toimii!!!!!!!! ;D

Kiitos kaikille apua antaneille! Olen jälleen oppinut hyvin paljon!

s0r0500 kiitos myös erityisesti sinulle, eikä huolta, ei ole niin kiire! :D Rauhassa hyvä tulee! Oli varmaan hyvä ja kokemisen arvoinen keikka. 8)

Siihen alkuperäiseen ohjeeseen vois kyllä lisätä tuon xorg.conf:n varmuuskopioinnin! Auttaa varmasti meitä aloittelevia ubuntu-käyttäjiä. Mulla kävi nimittäin dapper-aikoina pari kertaa niin että onnistuin kaatamaan ikkunointijärjestelmän yrittäessäni saada nvidian ajureita asennettua! Jostain kummallista reittiä onnistuin löytämään reitin päästä takaisin mutta uudelleenasennukseksihan se meni molemmilla kerroila. Opin paljon mutta... :o

Kiitoksien kera kysymys pieni:

Koodia: [Valitse]
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.bup

Koodia: [Valitse]
sudo mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_BACKUP
Mitä eroa noilla komennoilla on? lähinnä cp (copy) Ja mv käskyjä ihmettelen samoin .bup ja _backup eroa! Niissä lähinnä . ja _!

Opin halu kasvaa tekemisen myötä ;D

Kiitos lämmin, on uskomattoman ihanaa oppia ja saada asioita toimimaan asiantuntevan avun turvin.

Sulattelen tätä vähän aikaa ja sitten ruudun kääntämisen kimppuun, ensin seuraa sarja kysymyksiä kunhan olen jäsennellyt ensin ohjeet ja sen mitä en niistä ymmärrä! :P

lämpimin kiitoksin ja kesäöisin terveisin junnuh

valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

s0r05000

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
    • kapsi
Vs: Ubuntu ja HP Pavilion tx2020eo (tx2000, tx2020)
« Vastaus #90 : 24.08.08 - klo:11.45 »
Eihän noilla muuten suurempaa eroa ole. Cp (copy) kopioi tiedosdon uudella nimellä ja mv (move) siirtää sen. Eli cp:n jälkeen alkuperäinen tiedosto on vielä paikallaan, ja mv:n jälkeen ei. Tässä tapauksessa mv siis muuttaa vain tiedoston nimeä.

Eikä tuolla tiedoston nimeämisellä ole juuri merkitystä, kunhan se ei ole nimeltään sama kuin alkuperäinen. Itse olen tottunut käyttämään .bup päätteen sijasta _BACKUP loppuliitettä, jolloin itse löydän varmuuskopioni tarvittaessa helpommin. Ja tällöin tiedän varmasti, että tiiedosto on juuri se minun kopioimani, eikä jonkin ohjelman tekemä varmuuskopio. Tämä siis on kuitenkin vain minun tapani tehdä tämä asia. Olen varma, että vieläkin parempia tapoja on olemassa.

Hyyvä kuulla, että sait kynän toimimaan. Saitko käännettyä itse, vai käytitkö kääntämääni moduulia?

Kosketuksen toiminta on kyllä melko heikkoa, eikä ainakaan vielä ole näkyvissä asiaan muutosta. Ongelmahan on, että näyttö reagoi jokaiseen sormen kosketukseen siten, että se tulkitsee jokaisen "hiiren nappi pohjassa" -tehdyksi siirroksi. Tämän vuoksi työpöydällä tulee tehtyä valintoja jatkuvasti tahtomattaan. En ole vielä ehtinyt selvittäämään asiaa, mutta uskoisin olevan mahdollista saada kosketus toimimaan enemmän synapticsia muistuttavalla tavalla. Tämän selviämiseen asti on parempi esitellä kosketusnäyttöä tuttaville kynän kanssa.

Junnuh: Sinullahan alkaakin sitten kaikki olla toiminnassa! Ja tulee proseduurit tutuiksi uudestaan, kunhan intrepid julkaistaan...
"a combination of bad and sad luck, and it's definitely not fair." Grace (or The Importance of being impermanent) - Armalite
HP Pavilion tx2020 & Ubuntu 8.04 mirosol.kapsi.fi

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Ubuntu ja HP Pavilion tx2020eo (tx2000, tx2020)
« Vastaus #91 : 24.08.08 - klo:18.58 »
Hei ja tervehdys aurinkoinen!

Käänsin sen itse sun alkuperäisten ohjeiden mukaan! Sainkin pari kertaa harjoitella ennen finaalia joka sujui hienosti! ;D

Kiitos nyt ymmärrän sen mv cp komentojen eron.sillä on joskus väliä! Okei nimeämisestä, totta tuo _BACKUP todella auttaa erottamaan itse kopioimansa tiedoston. Hyvä! Sekin tieto auttoi. :D

Mulla se toimii kynällä oikein hyvin, kursoria voi siirtää näytöllä n 0,5 cm:n päästä ja reagoi kynän painalluksiin hyvin. Samoin sormi paiitsi nurkissa tai kun kohteet on liian lähekkäin. Eli kun kosketan sormella niin se on sama kuin klikkaus hiiren vasemmalla näppäimellä! Oikea käsi ei tosin toimi hiiren oikeana näppäimenä, heh heh! :D

Lainaus
unnuh: Sinullahan alkaakin sitten kaikki olla toiminnassa! Ja tulee proseduurit tutuiksi uudestaan, kunhan intrepid julkaistaan...

Niin rupeaa, kiitos sinun ja muiden tähän aiheeseen vastanneiden ja kirjoittaneiden! :D Jep ei oo mitään sitä vastaan että tekee asioita uudelleen sillä jokaisella kerralla oppii uutta ja tekee saman asian varmemmin! Tuota yksi kysymys: intrepid, mikä se on? 8)

Jep, palaan siihen ruudun kääntämiseen, jäsentelen sen ohjeen ensin ja kysn sitten ne asiat joita en ymmärrä ja joiden kanssa olen epävarma!

terveisin aurinkoisin junnuh ::)
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

s0r05000

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
    • kapsi
Vs: Ubuntu ja HP Pavilion tx2020eo (tx2000, tx2020)
« Vastaus #92 : 24.08.08 - klo:20.22 »
:D

Taidanpa jättää vastaamatta... :)


(Ubuntu 8.10 - julkaistaan lokakuun 30....)
"a combination of bad and sad luck, and it's definitely not fair." Grace (or The Importance of being impermanent) - Armalite
HP Pavilion tx2020 & Ubuntu 8.04 mirosol.kapsi.fi

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Ubuntu ja HP Pavilion tx2020eo (tx2000, tx2020)
« Vastaus #93 : 24.08.08 - klo:23.08 »
Tervehdys! ;D

En päivitä siihen, käytän LTS:ää, tarvitsen vakaan version käyttööni!(vaikka aina sen kahden vuoden aikana käy mielessäet mitä jos kokeilis!!!!)

En ollutkaan vilkaissut tuon 8.10 nimeä, noloa heh heh! ???

Hyppään sitten taas seuraavaan Lts:ään! :D

terveisin lämpimin junnuh
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

s0r05000

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
    • kapsi
Vs: Ubuntu ja HP Pavilion tx2020eo (tx2000, tx2020)
« Vastaus #94 : 24.08.08 - klo:23.30 »
Tämä kyllä pitäisi olla jo "muussa keskustelussa", mutta kun sinullakin on jo pitkä käyttäjä-ura, niin itse suosittelisin käyttämään aina tuoretta, niin et ylläty mitä kaikkea uusi LTS tuo tullessaan. Tai koita nyt ainakin tämä "cycle", eli ns. "kehityskierros". Lokakuun päivitykseen lupaan ainakin itse päivittää kaikki järkevät kirjoitukseni. Toki jätän myös vanhat, että LTS-käyttäjätkin voivat olla "turvassa". Teen vain uudet sitten, miten tilanne vaatii...

JunnuH: You Rock!. Ja kuitenkin  - Tervetuloa. Sinunkaltaisia jokaisen uuden käyttäjän pitäisikin olla. -> ei pelkää kysyä, ja kysyy "oikein".

Turkuun tullessasi, laita minulle PM:ää, niin kerron parhaat ruokapaikat. Ei täältä saa kuin Pizzaa ja Kebabia, mutta kerron kuitenkin, mistä saa edes järkevät.
"a combination of bad and sad luck, and it's definitely not fair." Grace (or The Importance of being impermanent) - Armalite
HP Pavilion tx2020 & Ubuntu 8.04 mirosol.kapsi.fi

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Ubuntu ja HP Pavilion tx2020eo (tx2000, tx2020)
« Vastaus #95 : 25.08.08 - klo:00.48 »
Hei ja tervehdys lämmin!

Kiitos kannustuksesta!

Onhan todella tässä nyt se mahdollisuus että päivittää kannettavalle uuden kehitysversion ja sit kun se toimii niin sitten pöytäkoneelle. Tarvitsen työni puolesta vakaan toimivan mutta miksi ei jo uskallus riittäisi kun kerran kaksi konetta on! ;D Ja tällä vauhdilla päivitetään kohta pöytäkone rautapuolelta uuteen uskoon. :D

Kiitos rohkaisusta taidanpa seurata sitä tietä kun loistavaa tukea saapi! Ja silti yllätyksiä on elämä täynnä!

Ja kun Turkuun tulen niin PM:ää tulee, hym pizza maistuu ja kebab ellei itämaista löydy! :D

Rock and roll s0r0500 8)

kesäyön terveisin junnuh

p.s Ja niitä kysymyksiä ruudun kääntämisestä tulee kohta! ::)
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Ubuntu ja HP Pavilion tx2020eo (tx2000, tx2020)
« Vastaus #96 : 30.08.08 - klo:00.18 »
Hei ja kaunista yötä!

Nyt sitten kysymyksiä ruudun kääntämisestä, hyvältä näyttää mutta sieltä loppupuolelta asennusta on kysymystä monta! ::)

Tästä eteenpäin tarvitsen ohjeita lisää ja suomennosta! ;D:

Lainaus
Tallenna tiedosto nimellä "rotation.sh" omaan kotikansioosi. Sitten avaa tiedostoselain, klikkaa "rotation.sh"-tiedoston päällä oikeaa hiiren nappia ja valitse Properties. Permissions-välilehdeltä löytyy kohta "execute". Tähän rasti ruutuun. Nyt kun kirjoitat terminaaliin komennon "~/rotation.sh", kääntyvät molemmat samalla kertaa.

Permissions  = oikeudet? Ja execute= suorita?


Lainaus
Ota tyhjä tekstitiedosto Text Editoriin ja tallenna se kotihakemistoosi nimellä ".Xmodmap". Lisää sen jälkeen tiedostoon seuraavat rivit:
Koodia:

keycode 237 = XF86Launch0
keycode 205 = XF86Launch1

237 on DVD-näppäin ja 205 Quickplay.

Tarkoittaa siis sitä että kun olen tehnyt tuon "Xmodmap" tekstitiedoston ja tallentanut niin avaan sen ja kirjoitan sinne nuo kaksi riviä ja tallennan?


Lainaus
Koodia:

xmodmap ~/.Xmodmap

(Tämän voi laittaa itse käynnistymään jokaisen käynnistyksen yhteydessä, ja se ei välttämättä ole huono tapa - System> Preferences> Session>...)

Siis kuinka laitan sen käynnistymään? Järjestelmä>Asetukset>? ja miten se siellä tehdään?


Onko configuration editor sama kuin ylläpitopääte? ;D


Lainaus
Viimeinen askel on kertoa ikkunamanagerille komento jonka nappi tekee. (Tässä tapauksessa nappi bindataan Compiziin, koska se on käytössä oleva ikkunamanageri. Jos käytät Metacityä, lisää seuraavat vastaavaan paikkaan metacityn konffeissa.) Oikea kohta gconf-editorista on Apps> Compiz> General> AllScreens> Options>. Laita compizin konffi näyttämään seuraavalta:
HUOM! Muuta molemmat kohdat mallin mukaisesti!

Koodia:

Name                        Value
run_command0_key      XF86Launch0
run_command1_key      XF86Launch1


Koodia:

Name                        Value
command0       
command1                    ~/rotation.sh


Siis nyt olen eka kerran ULA:lla eli avaan siis ylläpitopäätteen ja sitten....?

Siis miten pääsen ylläpitopäätteessä kohtaan Sovellukset> compiz>Yleinen ja Allscreens?(suomeksi?)>Asetukset?

Miten laitan Compizin konffin (oletan sen olevan conf. - tiedosto) näyttämään tuolta mitä ohjeen viimeiset "koodia" alla olevat rivit on? Mitkä molemmat kohdat? :D

Huh! Siinäpä sarja kysymyksiä asioista joista en kyllä oikein ymmärtänyt mitään muttta ilmeisesti kohta opin! :D

Noihin kun vastauksen saan niin eikun ruutua kääntämään!HEH! Ja sitten kun ehdit, kiire ei vaivaa mua! ;)

Terveisin alkusyksyisin junnuh
« Viimeksi muokattu: 30.08.08 - klo:00.23 kirjoittanut junnuh »
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

s0r05000

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
    • kapsi
Vs: Ubuntu ja HP Pavilion tx2020eo (tx2000, tx2020)
« Vastaus #97 : 30.08.08 - klo:11.49 »
Hei.
Valitettavasti en tiedä suomenkielisiä vastineita jokaiselle, kun en ole suomea koneessa käyttänyt koskaan. No arvaillaan nyt kuitenkin.

Lainaus
Permissions  = oikeudet? Ja execute= suorita?
Nämä ovat juurikin noin.

Lainaus
Tarkoittaa siis sitä että kun olen tehnyt tuon "Xmodmap" tekstitiedoston ja tallentanut niin avaan sen ja kirjoitan sinne nuo kaksi riviä ja tallennan?
Juurikin näin. Ohje on sen vuoksi hieman epäselvä, että tapoja tehdä tuo tekstitiedoston luonti on suurinpiirtein yhtä monta kuin käyttäjääkin.
Itse teen tuon terminaalissa jotakuinkin näin:
Koodia: [Valitse]
nano .Xmodmap
(keskiklikkaus liittää rivit...)
Ctrl+O (Write out, kirjoita ulos)
Ctrl+X (ulos nano-tekstieditorista)

Lainaus
Siis kuinka laitan sen käynnistymään? Järjestelmä>Asetukset>? ja miten se siellä tehdään?
Gnomen kyllä pitäisi itse käynnistyessään ymmärtää ajaa .Xmodmap-niminen tiedosto. Mikäli näin ei kuitenkaan tapahdu, on helpointa siis ottaa auki tuo sessionhallinta ja lisätä komento ajettavaksi gnomen käynnistyessä sinne. Mitähän tämä sitten olisikaan suomeksi....
Järjestelmä->Asetukset->Istunto?/Sessio?/ - lontoon kielellä tämä siis on "session". Täältä löytyy välilehti "startup programs" (käynnistyksessä ajettevat ohjelmat?) ja vieressä lisää-nappi. Tähän ikkunaan sitten lisätään nimi (vaikkapa xmodmap) ja komento (xmodmap ~/.Xmodmap). Tämä siis tarkoittaa, että gnomen käynnistyessä ajetaan kyseinen komento.

Lainaus
Onko configuration editor sama kuin ylläpitopääte?
Ei ole. Kyseessä on gnomen oma tapa pitää huolta itsensä asetuksista. Tämä saattaa hieman muistuttaa windowsin rekisteri-editoria, mutta täällä tämä on selkokielinen. Eli kyseessä on ohjelma nimeltä gconf-editor. Voit koittaa käynnistää tuon vaikkapa painamalla Alt+F2 ja kirjoittamalla siihen gconf-editor.

Ubuntun gnome oletuksena piilottaa tuon valikoista, mutta se saadaan esiin ottamalla auki Järjestelmä->Asetukset->Päävalikko, jossa on kohta "järjestelmätyökalut?". Tässä sitten rasti ruutuun kohdassa "asetuseditori?". Tämän toimenpiteen jälkeen gconf-editor löytyy siis valikosta. Jotakuinkin näin: Ohjelmat->Järjeslmätyökalut/System Tools->Asetuseditori/Configuration Editor.

Nyt pääset seuraamaan ohjeen loppuun.

Kysy vain, jos jotain vielä tulee.
"a combination of bad and sad luck, and it's definitely not fair." Grace (or The Importance of being impermanent) - Armalite
HP Pavilion tx2020 & Ubuntu 8.04 mirosol.kapsi.fi

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Ubuntu ja HP Pavilion tx2020eo (tx2000, tx2020)
« Vastaus #98 : 02.09.08 - klo:14.03 »
Hei ja terveyhdys syksyisen aurinkoinen! :D

Nyt kääntyy näyttö ja toimii oikein hyvin. Vahinko vaan ettei käänny silloin kun näyttö on käännetty kanneksi, ilmeisesti niin ei ole tarkoitettu!

Hetken harkitsin vaihtaa ubuntun kieleksi englannin, käytän kyllä sujuvasti englanniksikin, mutta pienet suomennoksesi auttoivat pääsemään jyvälle. Kiitos! ;D

Lainaus
Gnomen kyllä pitäisi itse käynnistyessään ymmärtää ajaa .Xmodmap-niminen tiedosto.
Niin tekeekin hienosti! Joten ei tarvinnut laittaa sitä "käynnistyvät ohjelmat" - välilehdelle. Kokeilin kyllä mutta siitä seuras joku häiriö joten otin xmodmap:n pois sieltä." Session" on muuten käännettynä ubuntussa "istunnot"! ::)

Kysymysiksittä ei selvitä tälläkään kertaa, tiedonjano on vallaton!i Mihin ihmeeseen se .Xmodmap - tiedosto oikein tallentuu kun tallensin sen kyllä kotikansioon mutta en löydä sitä mistään.  Kirveelä en ole etsinyt enkä aio! 8)

Jokatapauksessa asennus sujui hienosti ja melko kivuttomasti (heh pari ärräpäätä pääsi!) ohjeidesi mukaan tehtynä ja se gconf-editorkin löytyi. Hieno homma, opin tosi paljon!

Nyt onkin semmoinen olo että mitäs nyt......! Sormet syyhyää asennus hommin. No sitten tulee se Inteprid!

Okei nyt nautin hienosti toimivasta läppäristä ja lähetän tämän ruutu päälaellaan ja kynällä!

lämpimin terveisin ja kiitoksin!

junnuh

valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ubuntu ja HP Pavilion tx2020eo (tx2000, tx2020)
« Vastaus #99 : 02.09.08 - klo:17.25 »
.Xmodmap - tiedosto oikein tallentuu kun tallensin sen kyllä kotikansioon mutta en löydä sitä mistään.

. tiedoston edessä tarkoittaa piilotiedostoa.
Löytyy siitä kansiosta mihin sen tallensit.
Nautilus näyttää Ctrl+H yhdistelmällä piilotiedostot Valikoista Näytä->Näytä piilotiedostot
Pääteen kautta komento "ls -a" listaa kaikki tiedostot myös siis piilotiedostot, siinä kansiossa missä olet
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!