Kirjoittaja Aihe: Evolution oikoluku - joko soikko toimii?  (Luettu 2316 kertaa)

Aum

• Käyttäjä
    • Profiili
Evolution oikoluku - joko soikko toimii?
« : 05.05.08 - klo:17.35 »
Olisi tarve saada suomenkielinen oikoluku evolutioniin. Selailin täältä foorumilta vanhoja viestejä, ja ainakin pari vuotta sitten tilanne näytti olevan se, ettei evolutioon soikkoa saa toimimaan. Onko asiassa tapahtunut kehitystä? Joko on olemassa jokin gnome-spell-soikko -paketti?

vpv

• Käyttäjä
  • 3 * Fedora + OpenWRT
    • Profiili
    • Fedora-sivuni
Vs: Evolution oikoluku - joko soikko toimii?
« Vastaus #1 : 05.05.08 - klo:19.12 »
Soikko kannattaa nykyisin jo varmastikin unohtaa, ellei ole jotain erityistä syytä sen käyttöön, ja katsoa Voikon suuntaan, http://voikko.sourceforge.net/

Itse Fedoran Voikko-paketteja ylläpitävänä voin sanoa sen verran, että Fedora 9:ssä gnome-spelliä on patchätty käyttämään Enchantia. Enchantin saa taas tukemaan libvoikkoa, versiossa 1.4 tuki tulee mukana, muuten paketissa tmispell-voikko. Ja Evolution taas käyttää ymmärtääkseni juuri gnome-spelliä oikolukuun.

Mielenkiintoinen osuus tästä tilanteesta on se, että Fedora 9:ssä ei vielä ole Enchant 1.4:ää, mutta luultavasti sinne ei myöskään tule Voikon Enchant-tukea tmispell-voikon kautta, koska 1.4 on toivottavasti tulossa julkaisun jälkeen päivityksenä. Uudehkoissa Ubuntuissa taas on Enchantin Voikko-komponentti olemassa (olisikohan enchant-voikko-paketti tai jotain siihen suuntaan), mutta niissä ei vielä ymmärtääkseni ole tuota gnome-spellin patchiä, joten ei ihan vielä toimi niissäkään. Eli odottavalla kannalla ollaan, mutta tilanne on toivon mukaan ratkeamassa molemmissa jakeluissa tulevaisuudessa. Olisi mielenkiintoista tietää myös OpenSusen ja Mandrivan tilanne, mutta niiden kehitystä seuraan itse melko vähän.

Pikainen Google-haku toi Ubuntun/Debianin osalta esille tämän viestiketjun, Timo itse varmaan osaa kertoa tarkemminkin: http://groups.google.se/group/linux.debian.bugs.dist/browse_thread/thread/ac9c63239c92240e/cb95c5a12c46d2ec?lnk=raot
« Viimeksi muokattu: 05.05.08 - klo:19.18 kirjoittanut vpv »

Aum

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 05.05.08 - klo:21.02 »
Pikainen Google-haku toi Ubuntun/Debianin osalta esille tämän viestiketjun, Timo itse varmaan osaa kertoa tarkemminkin: http://groups.google.se/group/linux.debian.bugs.dist/browse_thread/thread/ac9c63239c92240e/cb95c5a12c46d2ec?lnk=raot
[/quote]

Huomaan että tuolla viimeisin viesti on päivätty 4.5.2008, eli siis eilen. Asia näyttää siis olevan kovin tuore. Toivotaan, että myös tuloksia alkaa näkyä piakkoin, siihen asti oikoluettakoon käsin.

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 09.05.08 - klo:20.08 »
Huomaan että tuolla viimeisin viesti on päivätty 4.5.2008, eli siis eilen. Asia näyttää siis olevan kovin tuore. Toivotaan, että myös tuloksia alkaa näkyä piakkoin, siihen asti oikoluettakoon käsin.

no, siis tuo patchi on toiminut jo useamman ubuntu-releasen ajan ja jos sinulta löytyy osaamista ja jaksamista kääntää gnome-spell itse, niin pääset kyllä oikolukemaan vaikka heti. itsekin sen jaksoin jossain välissä tehdä ja testata. ikävästi esim. gaim valitsi oikoluettavan kielen localesta, mutta evolution sentään toimi ihan fiksusti sen kanssa.
Janne