Kirjoittaja Aihe: Vainoharhaisuus iskee  (Luettu 4095 kertaa)

anagrammi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
    • Profiili
Vainoharhaisuus iskee
« : 03.02.06 - klo:18.10 »
Olen aivan tuore Linux/Ubuntu -käyttäjä ja olen asennellut kokeeksi kaikenlaista Sambaa, Apachea ja niihin liittyviä kilkkeitä. Olen seurannut miten koneeseen tulee lisää kuunneltavia portteja 'netstat -lt' -komennolla. Olen odotellut, että jokin asennuksista laittaisi 'inetd' -palvelun päälle, jota olen pitänyt merkkinä sille, että olisi syytä myös laittaa palomuuriasetukset päälle.

Minua alkoi ihmetyttämään 'ps ax' komennon käyttäytyminen. Kun käytän 'ps ax' -komentoa ja putkitan sen 'grep' -komennolle, se yleensä näyttää palveluna myös grepin, koska siinä esiintyy etsitty sana.

Aina paitsi, jos etsin sanaa 'inetd'????

Alla on listaus kokeiluistani ja md5sum /bin/ps -tiedostostani (Ubuntu-5.10-install-i386-fi.iso distro).

Toimiiko teidän ps -komentonne samalla tavoin ja saatteko saman md5summan , jos sama jakelu?





xxxxx@yyyyyyyy:~$ ps ax |grep "inetd*"
12292 pts/0    R+     0:00 grep inetd*
xxxxx@yyyyyyyy:~$ ps ax |grep "inetd"
xxxxx@yyyyyyyy:~$ ps ax |grep "kissa"
12306 pts/0    R+     0:00 grep kissa
xxxxx@yyyyyyyy:~$ md5sum /bin/ps
8e8c01a931a061e02b0b07a37b528b08  /bin/ps
xxxxx@yyyyyyyy:~$

Anagrammi

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Vainoharhaisuus iskee
« Vastaus #1 : 03.02.06 - klo:18.26 »
Olen aivan tuore Linux/Ubuntu -käyttäjä ja olen asennellut kokeeksi kaikenlaista Sambaa, Apachea ja niihin liittyviä kilkkeitä. Olen seurannut miten koneeseen tulee lisää kuunneltavia portteja 'netstat -lt' -komennolla. Olen odotellut, että jokin asennuksista laittaisi 'inetd' -palvelun päälle, jota olen pitänyt merkkinä sille, että olisi syytä myös laittaa palomuuriasetukset päälle.

inetd ei muuten ole vaatimuksena sille, että portit olisivat avoinna nettiin. itselläni on mm. ssh ja http-palvelimet ajossa eikä inetd ole käynnissä.

Minua alkoi ihmetyttämään 'ps ax' komennon käyttäytyminen. Kun käytän 'ps ax' -komentoa ja putkitan sen 'grep' -komennolle, se yleensä näyttää palveluna myös grepin, koska siinä esiintyy etsitty sana.

Aina paitsi, jos etsin sanaa 'inetd'????

ei nyt ihan noinkaan. se grep ei vaan ilmeisesti tuoreena prosessina ehdi ihan joka kerta sinne prosessilistalle mukaan ja silloin sitä ei näytetä. jää se välillä pois vaikka greppaisi jotain ihan muuta.

Toimiiko teidän ps -komentonne samalla tavoin ja saatteko saman md5summan , jos sama jakelu?

toimii ja on sama summa.
Janne

anagrammi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
    • Profiili
Re: Vainoharhaisuus iskee
« Vastaus #2 : 04.02.06 - klo:22.16 »
Kiitos vastauksesta, heti helpotti. ;D        Anagrammi