Kirjoittaja Aihe: Läppärin lämmöt  (Luettu 5441 kertaa)

BBT

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 352
    • Profiili
Läppärin lämmöt
« : 04.05.08 - klo:23.07 »
Jotenkin alkoi tuntua, että vanha Acer-läppäri lämpenee prossun ja/tai kiintolevyn kohdalta nykyään jotenkin huomattavasti aiempaa enemmän (tuntee selvästi miten näppäimistö on vasemmalta kuumempi kuin oikealta) joten asensin sensors-appletin ja olen nyt muutaman tunnin seuraillut koneen lämpötiloja.

Sensors-applet löytää kolme eri lämpösensoria: Suoritin, Temp 1 ja Temp 3 (ei mitään hajua, missä nuo temp1 ja temp3 ovat). Näyttäsi, että lämmöt heittelevät vain vähän riippumatta prosessorin kuormituksesta yms. Suoritin noin 34-38 ᵒC, Temp1 37-39 ᵒC ja Temp3 noin 35-38 ᵒC. En koskaan ole suuremmin perehtyt asiaan, mutta eivätkös nuo ole aika korkeita kuitenkin? Olisi mielenkiintoista löytää syyllinen lämpöjen nousuun (tuskin pelkkää lumetta, vasta viime viikkojen aikana on alkanut sormia kuumottaa...) tuuletin pyörii normaalisti ja CPU kuorma on normaalikäytössä alle 10% (prosessorin virkaa toimittaa AMD Sempron 3400+ 1.8Ghz, yhdellä ytimellä).

Voiko noille lämmöille itse tehdä mitään kun kyseessä on läppäri? Otin tänään pohjalevyn irti ja imuroin koneen sisälmykset - pölyä ei näyttänyt olevan edes silmillä havaittaa määrää. Samalla tuli tarkistettua se, että tuuletin todella pääsee pyörimään ja ilmanottoaukot eivät ole tukossa...

Edit: Nyt tuli sitten huomattua, että kun pistin videon pyörimään, suorittimen lämmöt nousivat jo 49 ᵒC. Tosin jo tässä kirjoittaessa kerkesivät laskea takaisin ~38  ᵒC tasolle. Onko noin nopea lämpöjen vaihtelu oikeasti mahdollista vai valehteleeko tuo sensors-applet?
« Viimeksi muokattu: 04.05.08 - klo:23.21 kirjoittanut BBT »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11477
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Läppärin lämmöt
« Vastaus #1 : 05.05.08 - klo:07.34 »
Valehtelusta en tiedä, mutta kyllä minulla ainakin. Jos pelatessa on 60 astetta niin aika pian (joka tosin on suhteellinen käsite voi olla että minun pian on pitempi kuin sinun) sen jälkeen se on enää 49 astetta. Tällä hetkellä kun en ole pelaillut >12 h. Joissain peleissä nousee lämmöt peräti 65 asteeseen ja jos koneeseen on kertynyt pölyä niin jopa korkeammalle. Pari kertaa kaatunutkin ja sitten olen putsannut pölyt ja on toiminut hyvin.
Pitäisi tutkia, että kauanko sillä tosiaan menee lämpötilan laskemiseen.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Läppärin lämmöt
« Vastaus #2 : 05.05.08 - klo:09.21 »
Minulla Acer 5024 ja idlenä käy 40-50 asteessa. Rasituksessa hyppää 0,8 GHz -->1,6/1,8 GHz ja lämmöt nousee tuonne 80-85 asteeseen. Kovon lämpö (luulisin) on idlenä noin 35-40 astetta ja rasituksessa 50-60 astetta. En ole varma, kumpi kahdesta muusta on näytönohjain, mutta olettaisin sen olevan se, joka nousee rasituksessa 75 asteen tienoille. Muutoin käy noin 50-60 asteessa. Ja hyvin tämä kone on vielä toiminut, pari vuotta vanha on. Pölyt on poistettu ja pidän konetta pullonkorkkien päällä, jotta saa ilmaa alta.

Tuosta lämmön heittelystä voin sanoa, että tässä koneessa kun lämpötila lähestyy 85 astetta ja kone tipauttaa kelloja, lämpötila laskee sekunnissa 75 asteen tienoille. Heti perään kellot hyppää taas ylös ja lämpötila hyppää yli 80 asteen. Ja tätä sitten sahaillaan edes takaisin.

Jos konetta rasittaa pidempään kunnolla, tuntee selvästi, kuinka vasen puoli lämpenee etualalta ja pohja on niin kuuma, että kättä siinä ei pidä mielellään paria sekuntia kauempaa. Parhaimmillaan hiiren virkaa toimittava touchpad polttaa sormenjäljet pois.

Noin yleisesti kymmenkunta Acerin läppärin omistajaa tuntevana sanoisin, että tuo ilmanvaihto ei ole se paras puoli Acereissa (jos sellaisia edes on poislukien hinta).

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1517
    • Profiili
Vs: Läppärin lämmöt
« Vastaus #3 : 05.05.08 - klo:11.08 »
omassa (pöytä-) koneessa lämmöt on prossussa 38 ja 39 (tuplaydin) pinnassa, kovo pyörii siinä 34 asteessa, ja näytöohjain á 40 asteen tienoilla, nuo lämmöt saavat olla ainakin prossun ja näytönohjaimen kohdalla siinä 100 pinnassa ennen kuin kone alkaa (mikäli ko. toiminto toimii) sammutella itseään estääkseen sulamisen ja /tai palamisen.
Ubuntu 24.04.01 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
2x480 GB SSD

Hexa_Desimaali

  • Vieras
Vs: Läppärin lämmöt
« Vastaus #4 : 05.05.08 - klo:20.01 »
Nuo sensorit eivät välttämättä anna kovin luotettavia lukemia, tällainen kuva minulle on muodostunut asiasta. Kiikastaneekohan sitten siitä, että joka valmistaja tekee omia virityksiään? Joka tapauksessa Intel Celeron mallia vanha kävi sensoreiden mukaan eräässä läppärissä noin 60-70-asteisena täydellä kuormalla ja joutilaana noin 40 asteessa. Kovalevyjen pitäisi käsittääkseni olla alle 40 asteessa, korkeammassa lämpötilassa elinikä lyhenee. Celeronissa oli muuten sellainen kertoimenpudotustoiminto, joka napautti kellotaajuuden kertoimen ykköseksi kun lämpötila nousi johonkin 110 asteeseen. Ensimmäistä kertaa kun se tuon tempun teki, ihmettelin, että miksi kone on niin hidas, mutta siitähän se tietysti johtui, että kellotaajuus oli jotain 8 MHz.