Kirjoittaja Aihe: Opera ei suostu poistumaan [RATKAISTU]  (Luettu 2792 kertaa)

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Opera ei suostu poistumaan [RATKAISTU]
« : 04.05.08 - klo:14.22 »
Mjuuh, elikkäs tuli tuossa jonkun aikaa sitten mieli testailla tätä Operaa tässä Kubuntu Hardy KDE4:ssa. Ja minulla on 64bit, jotenkas jostain etsin ohjeet että miten Operan saa asennettua 64bit järjestelmään. Kuten olettaa saattoi, Opera ei toiminut ohjeista huolimatta. Kun koetan käynnistää Operaa, niin tulee tämmöinen teksti:

Koodia: [Valitse]
henkka@alquzar:~$ opera
ERROR: ld.so: object 'libjvm.so' from LD_PRELOAD cannot be preloaded: ignored.
ERROR: ld.so: object 'libawt.so' from LD_PRELOAD cannot be preloaded: ignored.
/usr/lib/opera/9.50-20080422.6/opera: error while loading shared libraries: libqt-mt.so.3: wrong ELF class: ELFCLASS64
henkka@alquzar:~$

Mutta kuitenkin, päätin pysyä tutussa ja turvallisessa Tuliketussa aka Firefox. Tämän takia päätin sanoa Operalle tervemenoa. Mutta kas kummaa, kun koetan poistaa Operaa, niin tulee tämmöinen ilmoitus...

Koodia: [Valitse]
henkka@alquzar:~$ sudo apt-get purge opera
Luetaan pakettiluetteloita... Valmis
Muodostetaan riippuvuussuhteiden puu
Luetaan tilatietoja... Valmis
Pakettia opera ei ole asennettu, niinpä sitä ei poisteta
0 päivitetty, 0 uutta asennusta, 0 poistettavaa ja 0 päivittämätöntä.
henkka@alquzar:~$

Joten, miten saan Operan pois? Googlettamisella en löytänyt mistään vastaavanlaista ongelmaa mutta sain kuitenkin selville, että tuon niminen paketti pitäisi poistaa.
« Viimeksi muokattu: 05.05.08 - klo:21.45 kirjoittanut Tyranido »
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Opera ei suostu poistumaan
« Vastaus #1 : 04.05.08 - klo:18.10 »
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get --purge remove opera
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Opera ei suostu poistumaan
« Vastaus #2 : 05.05.08 - klo:17.59 »
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get --purge remove opera

Kyseessä on käytännössä sama komento kuin sudo apt-get purge opera. Eli ei toimi (joo, koetin äsken ihan varmuuden vuoksi)
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Opera ei suostu poistumaan
« Vastaus #3 : 05.05.08 - klo:18.28 »
64-bit Operaa ei vielä saa pakettivarastoista, (koska ainoa on 9.50 joka on vielä kehtysvaiheessa,) joten asensit sen varmaankin jostain muualta. Eikös sellaiset paketit poisteta dpkg:llä? En ole varma, mutta sitä voisi kokeilla.
Ei conffitiedostoja
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg deinstall operaMyös konffitiedostot
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg purge opera
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Opera ei suostu poistumaan
« Vastaus #4 : 05.05.08 - klo:18.40 »
Ilmoituksesta päätellen kannattaisi varmaan asentaa Ubuntu-paketin (shared) sijaan static.

Sinulta puuttuu siis 32-bittiset qt-palikat. Suljetuilla ohjelmilla kannattaa asentaa static-versio 64-bitisessä.

Itse en Operaa käytä, mutta tuosta lienee kyse.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

juyli

  • Vieras
Vs: Opera ei suostu poistumaan
« Vastaus #5 : 05.05.08 - klo:20.03 »
Ja minulla on 64bit, jotenkas jostain etsin ohjeet että miten Operan saa asennettua 64bit järjestelmään. Kuten olettaa saattoi, Opera ei toiminut ohjeista huolimatta.

Ubuntu 64:ään voi asentaa joko 32-bittisen Operan tai 64-bittisenä löytyy 9.50 Beta 2 -version. Itselläni on nyt käytössä versio Opera 9.50 Beta 2.
Version information
Version 9.50 Beta 2 Build 1887
Platform Linux
System x86_64, 2.6.24-16-generic
Qt library 3.3.8b
Java  Java Runtime Environment installed

Browser identification
Opera/9.50 (X11; Linux x86_64; U; en)

Lainaus
Mutta kuitenkin, päätin pysyä tutussa ja turvallisessa Tuliketussa aka Firefox.

Onhan nuo Betat aina vielä kehitysvaiheessa, eikä siten erityisen suositeltavia.

Poistamiseen soveltunee vaikkapa synaptic.

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Opera ei suostu poistumaan
« Vastaus #6 : 05.05.08 - klo:21.44 »
64-bit Operaa ei vielä saa pakettivarastoista, (koska ainoa on 9.50 joka on vielä kehtysvaiheessa,) joten asensit sen varmaankin jostain muualta. Eikös sellaiset paketit poisteta dpkg:llä? En ole varma, mutta sitä voisi kokeilla.
Ei conffitiedostoja
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg deinstall operaMyös konffitiedostot
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg purge opera

Kiitos ja kumarrus. Taikakomento oli:

Koodia: [Valitse]
sudo dpkg -P opera
Ei enää oopperaa. Tuli jo paha mieli siitä. :(

Tulikettu ftw!
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Opera ei suostu poistumaan
« Vastaus #7 : 06.05.08 - klo:16.29 »
Ja minulla on 64bit, jotenkas jostain etsin ohjeet että miten Operan saa asennettua 64bit järjestelmään. Kuten olettaa saattoi, Opera ei toiminut ohjeista huolimatta.

Ubuntu 64:ään voi asentaa joko 32-bittisen Operan tai 64-bittisenä löytyy 9.50 Beta 2 -version. Itselläni on nyt käytössä versio Opera 9.50 Beta 2.
Minulla on nyt 32-bit Opera 64-bit käyttiksessä, mutta olen kokeillut 64-bit Operaakin. Se vaan kaatuili aina joten onko jollain jo 64-bit Opera joka ei kaatuile?
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Opera ei suostu poistumaan
« Vastaus #8 : 06.05.08 - klo:18.17 »
Ja minulla on 64bit, jotenkas jostain etsin ohjeet että miten Operan saa asennettua 64bit järjestelmään. Kuten olettaa saattoi, Opera ei toiminut ohjeista huolimatta.

Ubuntu 64:ään voi asentaa joko 32-bittisen Operan tai 64-bittisenä löytyy 9.50 Beta 2 -version. Itselläni on nyt käytössä versio Opera 9.50 Beta 2.
Minulla on nyt 32-bit Opera 64-bit käyttiksessä, mutta olen kokeillut 64-bit Operaakin. Se vaan kaatuili aina joten onko jollain jo 64-bit Opera joka ei kaatuile?

Juylilla näyttäisi olevan käytössä x86_64 versio, mutta hänen kommenttinsa siitä...
Lainaus käyttäjältä: juyli
Onhan nuo Betat aina vielä kehitysvaiheessa, eikä siten erityisen suositeltavia.
Ja itse allekirjoitan saman koskien alpha- beta- gamma- ja omega-versioiden käytöstä.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!